Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Callcenters wars van cao’s

10 september 1998 - 22:00AchtergrondCarrière
Michiel Couzy
Michiel Couzy

De arbeidsvoorwaarden -en omstandigheden bij de Nederlandse callcenters laten nog veel te wensen over. Dit concludeert Dienstenbond CNV. De meeste werknemers hebben een tijdelijk contract en van collectieve arbeidsovereenkomsten is vrijwel geen sprake.

De vakorganisatie heeft onlangs een onderzoek ingesteld naar de werkomstandigheden in de callcenters. De resultaten van dit rapport, ‘Werknemers aan de lijn‘, stellen de CNV allerminst gerust. Volgens bestuurder John Koudys heeft slechts 59 procent van de eigen medewerkers bij callcenters een vast dienstverband. "Het restant wordt vervuld door medewerkers met een tijdelijk- of oproepcontract. Er werken evenveel uitzendkrachten als eigen medewerkers in de centra."
Bij het merendeel van de callcenters ontbreekt een cao of ondernemingsraad. Slechts 14 procent volgt vrijwillig een collectieve overeenkomst. Daarnaast valt het op dat deze sector een erg groot personeelsverloop kent.

Banengroei

Directeur A. van der Gaag van uitzendorganisatie Vedior zei tijdens een Telecomcongres in Den Haag dat de arbeidsvoorwaarden bij de callcenters meestal slecht zijn. De banengroei binnen deze sector is wel enorm. Volgens Van der Gaag kampt 70 procent van de centra met personeelstekort. "Deze branche groeit als kool. We kunnen groepen mensen tegelijk aan een baan bij callcenters helpen." De CNV verwacht dat er in het jaar 2000 ongeveer honderdduizend banen in callcenters bestaan. Aangezien het meestal om deeltijdfuncties gaat – Van der Gaag schat dat meer dan 70 procent van de mensen in deeltijd werkt – is het aantal werknemers nog groter dan genoemde honderdduizend. "Zowel door de groei van de sector als door het verloop zijn er structureel veel vacatures te vervullen", aldus Koudys. Ongeveer 70 procent van de werknemers is vrouw.

Slecht imago

Op basis van de onderzoeksgegevens heeft Dienstenbond CNV een aantal agendapunten voor de toekomst opgesteld. Met name het imago van de branche staat hoog op de lijst. "Veel bedrijven hebben moeite om geschikte medewerkers te vinden. Oplossingen moeten daarom worden gezocht in verbetering van het imago van de sector, betere opleidingstrajecten en loopbaanmogelijkheden en een betere beloning. In veel callcenters ontbreekt een professioneel personeelsbeleid. Op het gebied van arbeidsomstandigheden, pensioen en medezeggenschap is doorgaans weinig geregeld. Doordat cao’s voor de sector ontbreken, ontstaat niet alleen ongelijkheid in arbeidsvoorwaarden, maar ontstaan ook scheve concurrentieverhoudingen. Zowel de werkgever als de werknemer hebben er dus belang bij om tot een collectieve regeling van arbeidsvoorwaarden te komen", aldus Koudys. CNV tracht momenteel gesprekken hierover met werkgevers van de grond te krijgen.
 

Meer over

ArbeidsvoorwaardenNetwerkenTelecom

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Een echte geïntegreerde AI oplossing

    Efficiëntie door een geïntegreerde AI oplossing met Mobile XL Mobile XL helpt organisaties bij het toepassen van AI binnen hun...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Piet de Groot, medeoprichter AdSysCo, overleden

    Carrière

    Aart Jochem stopt als ciso Rijk

    Software & Development

    Python-stichting wijst forse overheidssubsidie af door controversiële voorwaarden

    Carrière

    RightBrains maakt de winnaars van de 2025-awards bekend

    Jacob Spoelstra blazen vermoeiend
    Overheid

    Spoelstra Spreekt: Kleuter

    Carrière

    Digitale voorvechtster Kathmann met voorkeurstemmen terug in de Kamer

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs