De wereldwijde verkoop van pc’s is in het eerste kwartaal van dit jaar met 2,1 procent toegenomen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar. Directe leverancier Dell heeft HP van de eerste plaats verdrongen, ondanks diens overname van Compaq.
Dit blijkt uit cijfers van onderzoeksbureaus IDC en Gartner-dochter Dataquest. Het aantal verkochte pc’s is 34,6 miljoen stuks. De stijging van 2,1 procent is iets hoger dan de 2 procent die analisten hadden verwacht. Deze groei is voornamelijk te danken aan de felle prijsconcurrentie tussen de leveranciers.
IDC merkt op dat de consumentenbestedingen toch nog steeds laag zijn en dat een toename van commerciële activiteiten – en daarmee pc-aankopen – uitblijft. Dit wordt grotendeels veroorzaakt door onzekerheid in de Amerikaanse markt over de nasleep van de oorlog in Irak.
Dell zag zijn marktaandeel met 24,7 procent groeien ten opzichte van het eerste kwartaal van vorig jaar. HP zakte 5,7 procent terug vergeleken met de opgetelde marktaandelen van HP en Compaq in het eerste kwartaal van vorig jaar. IBM bleef volgens Gartner Dataquest op ongeveer hetzelfde niveau, terwijl IDC een stijging bespeurt van 1,8 naar 5,4 procent.
Laptops
In de top-5 zitten Fujitsu-Siemens en Toshiba, die een groei behaalden van respectievelijk 1,8 procent naar 4,8 procent marktaandeel, en 15,6 procent naar 3,7 procent van de markt. Toshiba, dat vooral laptops levert, komt voor het eerst in de top-5. Dit markeert de verschuiving van desktops naar laptops, concludeert IDC. De verkoop van mobiele computers is namelijk 20 procent toegenomen.< BR>