De Consumer Electronics Show die van 9 tot 12 januari in Las Vegas werd gehouden, stond dit jaar in het teken van de convergentie en het Internet. De wereld van de televisie, de consumentenelektronica en telecommunicatie komt snel dichterbij, zo bleek in de Amerikaanse gokstad.
Maar het succes hiervan hangt sterk af van de gebruiksvriendelijkheid van de nieuwe produkten die deze convergerende technieken opleveren. Topmensen van Sony Electronics, IBM en NBC Interactive zeiden dat alle heisa rond nieuwe produkten weinig oplevert als het grote publiek er niet mee kan omgaan. Bedieningsgemak is essentieel.
Tot de convergerende technieken behoren DVD, TV/PC, TV’s voor directe toegang tot Internet, interactieve kabel, digitale camera’s, slimme telefoons en allerlei draadloze apparaten. Tot deze laatste categorie behoort het draadloze modem dat bij IBM in ontwikkeling is. Al deze apparaten hebben met elkaar gemeen dat ze in hoge mate computertechniek bevatten.
Televisies, mobiele telefoons en ‘piepers’ gaan steeds meer eigenschappen van een computer krijgen. Hun fabrikanten willen namelijk een graantje meepikken van de nog steeds grote belangstelling voor Internet.
Koffiedik kijken
De grote vraag tijdens de tentoonstelling was of de consument dit jaar weer in de winkels terug komt. Door gebrek aan nieuwe produkten bleef het vorig jaar stil in de elektronica-detailhandel. Tijdens zijn openingstoespraak zei Michael Bloomberg, topman van de gelijknamige media-onderneming, dat de consument precies het amusement en de informatie wil hebben waaraan men behoefte heeft. Hij ziet dan ook een doorbraak voor ‘video on demand’.
Over het algemeen was de stemming optimistisch tijdens deze 30e Consumer Electronics Show. Ongeveer 79 procent van de exposanten had de indruk dat de detailhandel een beter jaar in het verschiet ziet dan 1996. Dat is overigens geen overdreven optimistische verwachting, want het afgelopen jaar behoorde tot de slechtste jaren uit de recente geschiedenis van de consumentenelektronica.
DVD en Hdtv moeten de trekpaarden worden. Vooral van de DVD-technologie heeft de Amerikaanse elektronica-detailhandel hoge verwachtingen. Dit geldt met name voor de DVD-Rom – als opvolger van de CD-Rom – en de DVD-videospeler. Een meerderheid ziet ook de Webtv waarvoor Sony en Philips de set-top boxen leveren, wel zitten. Dit ondanks de matige verkopen van dit apparaat tijdens de afgelopen kerstperiode.
Toekomst Web-tv
De verschillende marktonderzoeken die zijn gehouden naar de toekomst van de Web-tv spreken elkaar duidelijk tegen. Volgens Dataquest heeft 93 procent van de Amerikaanse consumenten geen interesse in de aanschaf van set-top box of televisietoestel waarmee rechtstreeks het Internet op kan worden gegaan. Daarentegen blijkt uit een onderzoek dat Sega liet doen door Impulse Research wel degelijk belangstelling voor Web-tv-achtige oplossingen. Een meerderheid van de bezitters van een videospelletjes-machine wil wel een adapter kopen, die toegang geeft tot Internet. Of de Web-tv nu een succes wordt of niet, veel fabrikanten hebben er dit jaar hun kaarten opgezet.
Ook de TV-PC combinatie zou dit jaar wel eens terreinwinst kunnen boeken, zo blijkt uit het eerdergenoemde onderzoek onder detailhandelaren die de Consumer Electronics Show bezochten. Een veelgehoorde vraag tijdens de seminars rond deze beurs was of de PC de televisie gaat vervangen als het centrum van een systeem voor huiskamer-amusement. Gary Shapiro, president van de elektronica-branche organisatie Cema, zei tijdens zijn openingstoespraak daar niet in te geloven.
DVD-Audio komt er voorlopig nog niet, zo heeft Sony in Las Vegas laten weten. Het kan nog wel een half jaar tot een jaar duren voordat de muziekindustrie en de elektronica-fabrikanten het eens worden over een DVD muziek-disc standaard. En het zal nog eens een tot anderhalf jaar duren voordat de eerste prototypes DVD muziekspelers te zien zijn.