Managed hosting door True

Grote belangstelling voor Internet en CD-I

GFK Interact onderzoekt animo voor nieuwe media:

 

DONGEN - Een op de twaalf Nederlanders van 13 tot en met 65 jaar heeft wel eens van Internet gebruik gemaakt. Deze groep is ongeveer 850.000 mensen groot. Ongeveer 250.000 mensen zijn zeker van plan dit jaar op Internet te gaan. Naar schatting 725.000 mensen is dit misschien van plan. Ook de belangstelling voor CD-I neemt sterk toe.

Dit blijkt uit een onderzoek van GFK Interact (voorheen AGB Interact). De resultaten zijn gebaseerd op een steekproef van 435 Nederlanders van 13 tot en met 65 jaar. Onderzocht werden de kennis, de houding en het gebruik van nieuwe media.
Ook werd bij een aantal mediatypen gevraagd naar de koopintentie. Opvallend is de vrij goede score voor CD-I. Vier procent is 'zeker van plan' in 1996 een CD-I aan te schaffen. Dit percentage komt overeen met bijna een half miljoen mensen. Elf procent gaat dit misschien doen. Eveneens 4 procent gaat zeker een CD-Rom-speler aanschaffen, 8 procent is dit misschien van plan. Voor de fax zijn deze percentages respectievelijk 2 en 4 procent. Deze lage score is verklaarbaar uit het feit dat verreweg de meeste fax-apparaten in een zakelijke omgeving worden gebruikt. Teleurstellend is het percentage dat een modem gaat aanschaffen: slechts 1 procent van de ondervraagden gaat dit zeker doen. Ongeveer 6 procent heeft nog geen definitief besluit genomen tot aanschaf.
Het lijkt er op dat de CD-I de langverwachte grootschalige verkopen zal realiseren. In potentie is de markt voor deze techniek veel groter dan voor bijvoorbeeld CD-Rom's, zolang er thuis aanzienlijk meer televisie-toestellen staan dan PC's.

Verarming

Twee vijfde van de ondervraagden zegt dat nieuwe media tot gevolg hebben dat je het contact met de medemens verliest. Een fractie groter is de groep die vindt dat het zo'n vaart niet loopt met de vereenzaming. Bijna twee derde vindt dat de opkomst van nieuwe media een vooruitgang in onze samenleving betekent. Slechts 13 procent meent dat dit niet het geval is.
Twee derde van de mensen denkt dat de komst van nieuwe media een kloof tot stand zal brengen tussen mensen die er wel mee om kunnen gaan en zij die dat niet kunnen. 27 Procent van de ondervraagden meent dat alleen bedrijven beter worden van nieuwe media. Slechts 14 procent vindt dat nieuwe media alleen geschikt zijn voor jongeren.

Actualiteit Internet

Naast deze steekproef van 435 Nederlanders is nog een onderzoek gehouden onder 95 regelmatige Internet-gebruikers. Zo is gepeild welk belang wordt gehecht aan een aantal Internet-specifieke kenmerken. 82 Procent vindt het van groot belang dat de aangeboden informatie actueel is. De mogelijkheid om plaatjes over te slaan wordt door 53 procent belangrijk gevonden. 36 Procent vindt het belangrijk op een 'site' zijn mening te kunnen geven en 27 procent acht de gebruikte kleuren op een Internet-pagina van groot belang.
Spontaan gaf daarnaast maar liefst 18 procent van de ondervraagde Internet-gebruikers te kennen de logische opbouw en overzichtelijkheid van 'sites' heel belangrijk te vinden. "Snelheid werd slechts door 4 procent van de ondervraagden spontaan genoemd", aldus drs Frank P. van den Driest, research manager Maatschappelijk beleid bij GFK Interact.
Een grote meerderheid (88 procent) denkt dat de populariteit van Internet snel verder zal toenemen, slechts 5 procent is het daar niet mee eens. Deze percentages zijn gebaseerd op de steekproef onder regelmatige gebruikers, personen die dus aan den lijve hebben ondervonden wat de tekortkomingen van Internet zijn. De helft (51 procent) laat zich door de kosten van het gebruik weerhouden om Internet te gebruiken wanneer ze dat willen. 31 Procent trekt zich niets aan van de kosten. Uiteraard bevinden zich in deze groep relatief veel zakelijke gebruikers. Interactiviteit en de voordelen daarvan worden zeker niet in alle gevallen onderkend. Iets minder dan een derde van de Internet-gebruikers vindt de diensten waar je actief aan kunt deelnemen het aantrekkelijkst. 45 Procent is het daar niet mee eens.
Ook is gevraagd of Internet vrij van reclame-boodschappen moet blijven. 41 Procent vindt van wel, 37 procent niet. Een magere 8 procent meent dat betalen via Internet veilig is, 56 procent geeft expliciet te kennen het daar niet mee eens te zijn. De rest weet het niet. Corr.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1431305). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.