Managed hosting door True

Zakelijk leven anders door digitale revolutie

Helft van bedrijfsleven al op Internet

 

AMSTERDAM - Bijna driekwart van de directies van de Nederlandse bedrijven vindt dat de digitale revolutie het zakelijke leven radicaal zal veranderen. Dit geldt met name voor de internationale concurrentieverhoudingen, aldus een onderzoek van het adviesbureau Verdonk, Otten, Dik & Wiegerinck.

"Door lagere drempels is het mogelijk grote en nieuwe markten aan te boren, zonder daar altijd eerst fors voor te hoeven investeren", zegt dr Lucas Goossens van adviesbureau Vodw. Hij noemt als voorbeeld een kleine bloembollenkweker in Aalsmeer, die nu zijn bollen mede via Internet aan buitenlandse bedrijven verkoopt, zonder in die landen de beschikking te hebben over een verkoopapparaat. Andere successen zijn 'the Internet Bookshop' met een verkoop van inmiddels 2000 boeken per maand of 'the Tennis Warehouse' die al 15 procent van zijn omzet via Internet realiseert.
Goossens ziet in toenemende mate kleinere gespecialiseerde bedrijven ontstaan met een internationale klantenkring. Deze bedrijven helpen elkaar in het produktie- en verkoopproces naar de consument.

Hoge verwachtingen

Internet wordt commercieel veel interessanter. Uit het onderzoek blijkt dat 72 procent van de grotere Nederlandse bedrijven veel van Internet in de (nabije) toekomst verwacht. Momenteel gebruikt 45 procent van de grotere bedrijven Internet. De helft van de niet-gebruikers is van plan binnen twee jaar Internet te gaan benutten. Het onderzoek werd in april van dit jaar gehouden onder de 1000 grootste bedrijven in Nederland.
57 Procent denkt dat ook ons privéleven onder invloed van het Net ingrijpend zal veranderen. Inmiddels gebruikt 45 procent van de ondervraagde bedrijven al Internet voor met name communicatie met klanten en leveranciers. De helft van de niet-gebruikers wil binnen twee jaar Internet daarvoor gaan gebruiken.
Drie op de vijf bedrijven heeft budget vrijgemaakt om te experimenteren met nieuwe vormen van informatie-technologie, zoals Internet, edi, voice response en info-zuilen. Bij 67 procent wordt dit geld gehaald uit het automatiseringsbudget, bij 23 procent betreft het een apart IT-budget en bij 8 procent vormt dit een onderdeel van het marketing-budget. Corr.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1363849). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×