BV Nederland dreigt de boot te missen bij de ontwikkelingen rond de elektronische snelweg. Zowel in de top van het bedrijfsleven als bij de overheid ontbreken zowel voldoende kennis van zaken als een samenhangend beleid.
Dit stelt Maurice de Hond, directeur Informatie Technologie & Nieuwe Media bij Wegener Arcade, in zijn nieuwste boek ‘Dankzij de snelheid van het licht, versie 2.0’.
Tijdens de tientallen spreekbeurten en lezingen die De Hond in het afgelopen jaar heeft gehouden, stuitte hij keer op keer op top-bestuurders die een enorme onkunde over informatietechnologie ventileerden. Velen kunnen ook niet met een PC omgaan, zonder dat ze dat als een gemis ervaren. Volgens De Hond maken die managers een enorme fout. Door hun volledige gebrek aan kennis van automatisering en informatisering kan het management niet echt leiding geven aan dit belangrijke proces. Vaak rommelt men maar wat aan. Geen wonder dat veel bedrijven op dit gebied met problemen kampen. De Hond: "Bij veel bedrijven heb ik met eigen ogen vastgesteld dat de automatisering vaak slecht tot zeer slecht is geregeld."
Managers die niet met een computer kunnen omgaan, onderkennen het risico daarvan niet. Soms viert onbegrip hoogtij. Zo herinnert De Hond zich een bijeenkomst met Nederlandse top-industriëlen op Nijenrode, waar de tweede man van Microsoft Steve Balmer sprak. Een van de aanwezigen was een oudere, gezaghebbende professor (econoom). Dit lid van de Raad van Bestuur van een groot bedrijf en veelvuldig commissaris en adviseur vroeg aan Balmer: "Tot op heden heeft niemand mij duidelijk kunnen maken wat ik aan een PC zou hebben. Probeert u het eens?".
Philips slecht voorbeeld
Een groot probleem voor Nederland is dat Philips slechts een ondergeschikte rol speelt op het terrein van computers. De Hond leidde in 1987 en 1988 Vendex Headstart, dat gebruiksvriendelijke computers voor een groot publiek verkocht. Begin 1989 nam Philips zijn bedrijf over, waarna het volgens De Hond snel bergafwaarts ging. Medio 1990 hield Philips er al mee op. Nu zeven jaar later dreigt het concern de nieuwe media links te laten liggen. En dat geeft weinig hoop voor de toekomst, aldus De Hond.
Zeker waar het Internet betreft, geeft Philips bepaald niet het goede voorbeeld. Volgens De Hond hebben sommige hoge Philips-functionarissen zich publiekelijk zeer geringschattend over Internet uitgelaten. De directeur van een kabelmaatschappij waarvan Philips tot voor kort de belangrijkste aandeelhouder was, verklaarde nog onlangs in een interview dat Internet pas over 25 jaar een serieus medium zal zijn. De Hond vraagt zich af hoeveel ervaring deze directeur zelf met Internet heeft en waarop hij zo’n uitspraak baseert. De Hond: "Het lijkt er soms op dat àls Philips zich met nieuwe media bezighoudt, dergelijke projecten een ‘kiss of death’ krijgen.
Dat Philips deze zwakke positie inneemt, is niet alleen vervelend voor Philips, maar zou ook voor Nederland als geheel ernstige consequenties kunnen hebben. Volgens De Hond zijn de belangen van Philips een belangrijke factor bij de overwegingen van de Nederlandse overheid rond dit onderwerp. Hij noemt dat logisch, gezien de status van deze multinational, maar tegelijkertijd ook zorgwekkend als er niet voor de juiste uitgangspunten wordt gekozen.
Verkeerde weg
Zo heeft de werkgroep Scherpenhuijsen Rom (ex ING-topman) waarin achttien grote Nederlandse bedrijven en het ministerie van Economische Zaken vertegenwoordigd waren, bij haar plannen voor de elektronische snelweg een volledig verkeerde weg ingeslagen. Volgens De Hond is het een grote misvatting dat de elektronische snelweg de televisie nodig heeft om massaliteit te bereiken en vooral is gebaseerd op amusement. Interactieve televisie is vele malen geprobeerd en nergens ter wereld een succes geworden, aldus De Hond.