Personeel werven via internet kende betere tijden. Banensite Stepstone telt nu 21 medewerkers, zo’n twintig minder dan een jaar geleden. Toch is er werk zat voor de banensites. De belangrijkste reden om online te werven is de prijs; internet is goedkoper dan drukwerk. Stepstone’s marketingdirecteur Gerben Wijnja: "Toch werft men voor 80 procent nog via papier!"
Het ergste is achter de rug, denkt Paul Vandalon, verkoopdirecteur van Stepstone. Na 11 september werd nauwelijks via internet naar personeel gezocht, zegt hij. "Het was complete radiostilte." Dit effect van de terroristische aanslagen in de Verenigde Staten heeft de strijd tussen banensites verhevigd.
Stepstone heeft de shake out overleefd, zegt Vandalon. Begin dit jaar kwamen de eerste signalen dat bedrijven weer geld hebben. Vandalon put daarnaast moed uit internetbedrijf Yahoo, dat onlangs in de markt van werving- en selectie stapte. "het neemt werven via internet serieus."
Over drie jaar in Europa een half miljard euro om in de markt voor werving-via-internet, zegt Wijnja. Volgens hem staat Stepstone in de Nederlandse markt nu op de tweede plaats. De grootste concurrent is Monsterboard. Naamsbekendheid is een van de belangrijkste bezittingen van dit soort bedrijven; de producten zijn voor 80 procent hetzelfde, geeft Wijnja toe. Concurrenten moeten zich van elkaar onderscheiden door de kwaliteit van de dienstverlening.
Vandalon ziet de toepassingen van internet bij het zoeken en selecteren van werkgevers en -nemers langzaam verschuiven. Het begon met het via internet aanbieden van een curriculum. De volgende stap was het inrichten van grote cv-databases waarin kandidaten gratis en werkgevers vaak tegen betaling kunnen neuzen en die beide groepen per e-mail op de hoogte houden van nieuwe vacatures en sollicitanten.
Tegenwoordig is het voor een banensite belangrijker om de personeelsmanager van bedrijven werk uit handen te nemen. De koppeling van site en database zorgt voor een eerste grove selectie. Een bedrijf dat een ervaren Unix-systeembeheerder zoekt, wil geen sollicitaties van ict’ers die net van school komen. Het antwoord op de vraag: ‘hoeveel jaren werkervaring heeft u’, bepaalt of de sollicitant de rest van de vragenlijst krijgt voorgeschoteld — in het jargon van de banensite is het een killer question.
Cv’s checken is tijdrovend en nooit objectief. Het proces zoveel mogelijk automatiseren via de site maakt het eerlijker, denkt Vandalon. Hij ziet nog vele nieuwe toepassingen voor banensites. "In de VS worden nu interviews afgenomen via de webcam. Dat kan hier straks ook."