Internet heeft zo’n volwassen stadium bereikt dat bedrijven dit medium een vooraanstaande rol geven. Nu de perikelen rond de millenniumwisseling achter de rug zijn, heeft het bedrijfsleven de handen vrij om aandacht aan Internet te geven.
De afgelopen twee jaar zat Internet binnen veel organisaties nog op tactisch niveau’, zegt Jouk Pleiter, vice-president marketing en verkoop van Tridion, ontwikkelaar van enterprise website management software. ‘Nu zien ondernemingen Internet steeds meer als een strategisch kanaal om rechtstreeks met collega’s, partners en klanten te praten. Dell en Amazon.com zetten mensen aan het denken hoe ze Internet kunnen gebruiken om informatie en goederen te leveren. Dat zorgt ervoor dat binnen bedrijven mensen uit de business, marketingcommunicatiehoek en ICT steeds meer Internetgroepen oprichten om zaken structureel aan te pakken. Vanuit die geïntegreerde benadering kijken directies hoe ze kunnen beginnen aan het e-business-fundament.’
Folderrek
De eerste websites hadden vaak veel weg van een digitaal folderrek. ‘Nu is content management de trend: hoe kunnen wij al onze informatiestromen goed stroomlijnen? Een andere trend is personalisering: de juiste informatie op het juiste tijdstip naar de juiste persoon. Er zit heel duidelijk een butler-idee achter: een medium kan je helpen om sneller een transactie uit te voeren. Een derde voor Europa belangrijke ontwikkeling is gevat in de woorden ‘think global, interact local‘: hoe kun je in al die verschillende landen informatie in de juiste taal neerzetten, zodat je kunt interacteren met verschillende gebruikersgroepen?’
Op zich zijn deze ontwikkelingen al twee, drie jaar gaande. Maar volgens Pleiter krijgen ze nu kritieke massa. ‘De pioniers zijn door hun leercurve heen en de grote multinationals pakken hun eerste lessen op. Je ziet verschillende tendensen; aan de zakelijke kant steeds meer Internetaansluitingen bij bedrijfsnetwerken, gratis Internet aan de consumentenkant. Internet wordt gemeengoed vanuit gebruikersperspectief. Als gevolg daarvan zullen bedrijven steeds meer nadenken over de unieke voordelen van Internet. Met direct mail of een callcenter is dat allemaal niet tegen dezelfde kosten mogelijk. Dienstverlenende ondernemingen, zoals mediabedrijven en financiële instelingen, verlenen die diensten nu al grotendeels via het netwerk. Een hypotheek kun je nu al online afhandelen. Daarnaast zullen bedrijven het gaan gebruiken voor service: zowel pre als after sales.’ Nu de Internetpioniers hun werk gedaan hebben, is is de tijd rijp dat ook multinationals daar de weldadige vruchten van kunnen plukken.