Managed hosting door True

Magazine

Pure Indiase ICT-offshore bestaat amper meer

Indiase ict-offshorepartijen ontpoppen zich steeds meer tot gangbare grote dienstverleners die een compleet portfolio aanbieden. Gecombineerd met hun lokale aanwezigheid, branchekennis en focus op veranderingstrajecten vormen ze geduchte concurrenten voor grote westerse ict-dienstverleners. Alleen een doorbraak bij het midden- en kleinbedrijf (mkb) blijft nog even uit.

Indiase offshorebedrijven zijn in Nederland doorgaans betrokken bij de grote deals aan de bovenkant van de markt. Zo bleken in 2015 verschillende bedrijven orders in de financiële wereld te hebben binnengehaald. Verzekeraar ASR bracht bijvoorbeeld zijn pensioenbackoffice onder bij Infosys en concurrent Vivat Verzekeringen (voorheen Reaal) schakelde TCS in voor het verbeteren van de dienstverlening met behulp van digitale technologieën als mobiel, social, cloud en big data. En financieel dienstverlener Aegon startte met HCL een ontwikkelstudio in Voorburg om sneller innovatieve producten en diensten op de markt kunnen aanbieden, zoals internet- en mobiele apps.

Volgens Peter Vermeulen van ict-onderzoeksbureau Pb7 blijven grote bedrijven taken overhevelen naar offshoreleveranciers, bijvoorbeeld uit India, maar zijn de opdrachten vaak meer gefocust en dus kleiner dan een paar jaar terug. ‘Tegelijk staat er druk op de bestaande contracten, waar de kosten verder omlaag moeten. Daarnaast valt op dat de Indiase ict-dienstverleners goed inspelen op de transformatieve behoeften van zeer grote organisaties, zoals banken en verzekeraars.’

Toch constateert Vermeulen dat dit soort grote offshorebedrijven vanuit dit succes er nog niet in zijn geslaagd een bedrijfsmodel te ontwikkelen waarmee ze het mkb in Nederland effectief kunnen penetreren. Volgens Paul Cornelisse, directeur van advieskantoor voor benchmarking, sourcing en governance Metri Group, heeft dat ook te maken met het vasthouden aan lokale wortels en angst voor cultuurverschillen.

Wanneer bij een mkb-bedrijf ergens in de regio een aantal Indiase it’ers ineens het werk gaan verrichten in plaats van de lokale ict-partner wordt dat niet op prijs gesteld door het personeel, zegt hij. ‘Het heeft ook met durf en gewenning te maken. Bij de internationaal georiënteerde bedrijven is het werken met partijen uit offshorelanden al een stuk normaler.’

Recent sloot Wipro bijvoorbeeld een contract met een zuivelfabrikant voor het overnemen van een aantal ict-activiteiten. In dat soort uitbestedingsdeals is het Indiase bedrijf tevens bereid om personeel over te nemen; Wipro is bezig in Nederland een positie op te bouwen.

Want, zo wijst Cornelisse er op, het kan natuurlijk makkelijk. Er bestaan in zijn ogen eigenlijk nauwelijks nog pure ict-offshorebedrijven met alleen in India ontwikkelfabrieken. ‘Bedrijven als TCS, Tech Mahindra en Cognizant hebben bijvoorbeeld al stevige organisaties in Nederland met een personeelsbestand dat bestaat uit honderden Nederlandse en Indiase ict’ers én met lokale accountmanagers voor het op de lokale markt gericht beleid.’

Bovendien, zo vervolgt hij, bieden Indiase ict-bedrijven inmiddels veel meer diensten dan alleen offshore applicatiediensten. Ze bieden een compleet ict-portfolio. Een voordeel voor hen is ook dat ze vanuit de applicatiekant, waar je meer contacten hebt met de businessdivisies van bedrijven dan vanuit de it-infrastructuurkant, de zakelijke processen van klanten inmiddels goed kennen. Denk aan de telecom, auto-industrie en financiële sector. ‘Partijen als TCS en Cognizant zijn hierin al ver; die zijn niet voor niets al betrokken bij allerlei transformatieprocessen tot aan complete outsourcing toe. Andere Indiase spelers als Infosys en HCL komen ook deze kant op.’

Volgens Cornelisse moeten westerse it-bedrijven die traditioneel infrastructuurgericht zijn, dan ook op hun tellen passen. Denk aan concerns als T-Systems, HP, CGI, Atos, KPN, Fujitsu en IBM. Hij noemt Capgemini en met name Accenture de tussenspelers. Dat zijn ict-dienstverleners die al een sterke focus hebben op transformatieprocessen binnen verticale sectoren. ‘De Indiase bedrijven spiegelen zich dan ook aan deze twee partijen.’

Indiase partijen moeten zich ook wel verder ontwikkelen omdat er steeds meer druk op de offshore-praktijk komt te liggen. ‘Bij opdrachtgevers die zaken doen met Indiase it-spelers groeit het besef dat de integrale kosten uiteindelijk hoger zijn dan verwacht’, zegt Nico Boot, partner van de 'shared services- en outsourcing-advies'-praktijk bij advieskantoor KPMG. ‘Ook de opkomst van de cloud en de verdergaande automatisering binnen organisaties zorgen er voor dat het uitbesteden naar offshorelanden minder aantrekkelijk wordt, aldus Boot.

Een treffend voorbeeld is KPN dat zijn operationele it-activiteiten bij Mindtree in India had ondergebracht maar deze inmiddels grotendeels heeft teruggehaald. Dit soort taken, waaronder een servicedesk, kunnen met behulp van slimme software inmiddels haast volledig geautomatiseerd worden uitgevoerd. Waarom zou je dit werk dan nog offshoren?

Ook Mindtree probeert hier op te participeren door zich verder te specialiseren in verticale markten. Het Indiase bedrijf, dat ook sterk in de VS is vertegenwoordigd, richtte zich al op de reiswereld en het toerisme, de detailhandel en het bankwezen. Een nieuwe sector is de verzekeringsbranche, waar volgens Gaurav Johri, die de financiële business-unit van Mindtree leidde (inmiddels hoofd divisie platformoplossingen), nog een sterke ‘legacy manier van denken’ bestaat. Dat biedt voor ict-bedrijven uit India kansen om moderne technologie te propageren. Mindtree is echter niet de enige Indiase partij die dit constateert. ‘Indiase bedrijven hebben van oudsher een sterke positie op de bancaire markt; de verzekeringsmarkt is wat veronachtzaamd. Die pakken ze nu op, ook als een manier om hun beursnotering op peil te houden’, aldus Johri.

Mindtree zocht naar aanvullende expertise om verzekeraars pakketoplossingen aan te kunnen bieden en kwam begin vorig jaar uit op het Amerikaanse bedrijf Discoverture, dat ook een Indiase vestiging heeft. Discoverture bood de verzekeringsbranche diverse producten en diensten aan, waaronder software van Accenture (Duck Creek) en SAP (Camilion). Na de integratie probeert Mindtree nu voet aan de grond te krijgen bij de Europese verzekeringsbranche, waaronder ook in Nederland. ‘Natuurlijk zullen we aan de bovenkant van de markt moeten concurreren met de Duitse SAP-automatiseerders in verzekeringsland. Dat betekent ook dat we moeten investeren, onder meer in een grotere Benelux-organisatie met lokale kennis’, aldus Johri.

Dit artikel is ook verschenen in Computable Magazine, jaargang 49, nummer 4, april 2016.

Zensar

Een relatief onbekende Indiase speler in Nederland is Zensar Technologies. Het bedrijf, geleid door de ex-HCL-topman Sandeep Kishore, is een middelgrote Indiase offshorepartij (omzet vijfhonderd miljoen dollar; achtduizend medewerkers) en onderdeel van RPG Enterprises. Het wil met steun van de ingestapte investeerder Apax Partners (belang van 23,2 procent) de komende jaren flink wil groeien.

Zensar is sinds 2010 actief op de Nederlandse markt na de overname van Akibia uit Veenendaal. Daar werken zo’n vijfentwintig man en is ook de servicedesk en de technische ondersteuning gehuisvest voor de Emea-regio.

Deals

Andere voorbeelden van Indiase deals in 2015, die minder gericht waren op digitale veranderingsprocessen maar meer op goedkopere uitvoering, zijn DSM dat zijn werkplekbeheer onderbracht bij Wipro en ABN Amro dat het beheren van effecten (custody) uitbesteedde aan TCS.

Lees ook het jaaroverzicht van Computable: ‘2015: 69 deals, cloudklappers blijven nog uit’.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5742982). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Een bedrijf in het India ver weg kan nooit de Feel en Touch met een bedrijf in Nederland hebben. Totaal verschillende wereld. Samenwerken blijft altijd moeizaam. Beter is een bedrijf binnen de Europese Unie . Men moet zich altijd meer richten op de regio dat werkt beter.

Fijne foto bij dit artikel, lijkt wel een legbatterij. Please do the needful!

De genoemde voorbeelden (Aegon, ASR, Vivat) zitten in dezelfde markt, DNB concludeerde eerder hierover dat toekomstbestendigheid door afnemende premievolumes onzeker is. In hoeverre 'legacy denken' van pure ICT offshoring hier een oplossing is lijkt me discutabel.

Nu geeft de titel al aan dat deze vorm van offshoring niet levensvatbaar meer is en kleine lokale spelers worden gekocht om te concurreren met de gebruikelijke tussenhandelaren zoals Capgemini en Accenture, integrale kosten van een duale bureaucratie zitten namelijk niet in de infrastructuur welke al jaren een prijserosie kent.

@KJ: please do the needful .... dat staat ook altijd in de mails die ik van mijn Indiaase collega's krijg.

De schermen zijn ondertussen vervangen door de platte varianten, maar voor de rest zag ik 2 jaar geleden nog dit soort werkplekken in India ....

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×