Meten is weten

Positie van it ten opzichte van bedrijf verbetert slechts met mate

De 'alignment' van it en de business kan alleen slagen als de voortgang wordt bijgehouden en personen verantwoordelijk zijn voor het proces. Dat gebeurt in veel gevallen nog niet, waardoor veel bedrijven de 'alignment' nog steeds bovenaan hun prioriteitenlijst hebben staan.

Dat concludeert Forrester-analist Craig Symons na onderzoek in het rapport 'IT and Business Alignment: Are we there yet?'. Volgens het onderzoeksbureau staat de afstemming van it en het bedrijf al meer dan twintig jaar op de agenda en is de verbetering slechts mondjesmaat te noemen. Weinig bedrijven kunnen zeggen dat it hun bedrijf is: voor het gros van de ondernemingen geldt dat informatietechnologie een grote rol speelt in de ondersteuning van de bedrijfsprocessen, maar niet het bedrijf zelf is (zoals Google). De meeste ondernemingen blijven steken op het eerste of tweede niveau in het 'Maturity Model' (zie kader), slechts weinig organisaties kunnen bogen op een plaats op het vierde niveau.

It-governance

Volgens Symons is it-afstemming een bijproduct van een sterke it-governance en processen die dermate volwassen zijn geworden dat ze deel uitmaken van de cultuur van een organisatie. Het meest belangrijk echter is dat de afstemming van it-strategie op de bedrijfsstrategie moet worden bijgehouden en gemeten en dat de directie verantwoordelijk moet kunnen worden gehouden voor de resultaten, aldus het rapport. Uit een recent onderzoek onder it-managers over it-governance blijkt dat slechts 55 procent van de ondervraagden een formeel it-governanceproces hebben. Volgens Symons kan dat een reden zijn waarom de verbetering van de afstemming nog op zich laat wachten. 'Verbeterde it- en bedrijsstrategie-afstemming komt op het moment dat it-governance in werking is gesteld en de juiste alignmentstructuren en -processen zijn geïmplementeerd naast de alignment-maatstaven', schrijft hij in het rapport.

De voortgang meten

De belangrijkste reden voor het mislukken van de positionering van it en bedrijfsstrategie is dat ondernemingen de voortgang niet meten en niemand verantwoordelijk stellen voor het proces. Forrester geeft een aantal maatstaven voor het bijhouden van de voortgang. Zo zou het percentage lopende it-projecten die direct zijn verbonden aan strategische bedrijfsdoelen al het een en ander zeggen over alignment. Een andere maatstaf is het percentage van het it-budget dat wordt gespendeerd aan nieuwe initiatieven in plaats van te verdwijnen in de pot die het voortbestaan van het bedrijf financiert.
 

Het 'Strategy Alignment Maturity Model'

NiveauFaseBeschrijving
0Niet-bestaandEr is geen enkel streven om de it en bedrijfsstrategie op elkaar aan te laten sluiten.
1Ad hocHet bedrijf herkent de noodzaak om it en bedrijfsstrategie op elkaar aan te laten sluiten. Er zijn gefragmenteerde pogingen op ad hoc basis.
2HerhaaldelijkEr is sprake van bewustzijn van alignment-kwesties bij het bedrijf. Activiteiten hieromtrent zijn in ontwikkeling, bestaande uit proces-, structuur- en opleidingsactiviteiten.
3Gedefinieerd procesDe noodzaak voor de aansluiting van it op de bedrijfsstrategie wordt begrepen en geaccepteerd. Een basis van processen is gedefinieerd, gedocumenteerd en geïntegreerd in de strategische en operationele planning.
4GeoptimaliseerdEr bestaat een vergevorderd begrip van it en bedrijfsstrategie-alignment. Processen zijn verfijnd tot het niveau van externe 'best practices', gebaseerd op de resultaten van voortdurende verbetering en het in kaart brengen van volwassenheid in vergelijking met andere organisaties. Bron: Forrester Research, Inc.


x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-05-20T00:00:00.000Z Kim Loohuis
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.