Managed hosting door True

Werken bij Philips via je browser

‘Internet-centric oplossing binnen vier tot vijf jaar een feit’

 

Volgens Philips Electronics is remote access tot bedrijfssystemen over vier tot vijf jaar een feit via een ‘internet-centric’ oplossing, zegt verantwoordelijk manager Mariëlle Kroon. Reizende medewerkers en thuiswerkers van de onderneming krijgen die toegang nu via een applicatie van iPass. Daarnaast loopt er een succesvolle pilot met een Citrix SSL-applicatie.

iPass en Citrix passen in een bredere strategie van Philips waarmee we onze medewerkers in staat willen stellen vanaf welke plek op aarde dan ook, en vanaf elk denkbaar platform op een simpele manier toegang te krijgen tot de voor hen relevante data in de bedrijfssystemen”, zegt Mariëlle Kroon, service delivery manager Access Services van Philips Global Infrastructure Services. De uiteindelijke internet centric oplossing die dat mogelijk zal maken, laat volgens Kroon nog een jaar of vier, vijf op zich wachten.

“Deze visie gaat ervan uit dat alles een stuk gemakkelijker en goedkoper voor ons zal worden. Geen ingewikkelde constructies om de toegang over en weer te garanderen als Philips een derde partij overneemt in zijn M&A-strategie, geen centrale verantwoordelijkheid meer voor de aanschaf en het onderhoud van laptops en andere apparaten voor toegang op afstand. Dan kunnen we tegen onze medewerkers zeggen: we hebben een absoluut veilige toegang voor je via je browser; ga zelf maar iets aanschaffen bij Aldi of op internet.”


Dekking

Philips blijft daar echter geen vijf jaar op wachten. Met de overeenkomst met iPass kunnen medewerkers nu al mobiel werken via ruim 70.000 WiFi hotspots op vliegvelden en in hotels en conferentiecentra. “Vroeger boden we een inbeldienst aan, een dial-upoplossing. Met de komst van WiFi hotspots op tal van plaatsen in binnen- en buitenland en met de nieuwe generatie laptops met ingebouwd WiFi groeide de behoefte om de toegang te uniformeren en het beheer te standaardiseren. Uit een marktscan is iPass naar voren gekomen.”

Grootste pre van die aanbieder is volgens Kroon dat hij contracten heeft gesloten met verschillende providers over de hele wereld, ondermeer met KPN, T-Mobile US en International, BT Openzone en Sprint. “Ze bieden een goede dekking en hun footprint groeit wekelijks.” Ze verwacht dat het gebruik van WiFi-toegang snel zal toenemen en dat van dial-uplijnen navenant zal afnemen. “We hebben ongeveer 52.000 iRas-licenties (internet remote access services) op de laptops voorgeïnstalleerd, tienduizend voor onze ‘reizigers’ en 42 duizend voor op afstand werkende Philips-mensen.”

iRas wordt door Philips als dienst aangeboden met een uniforme log-in over de hele wereld. De service bestaat uit een iPass-client, een VPN-client en Cyber Armor, een ‘personal firewall’. Naast het verschaffen van uniforme, wereldwijde toegang tot bedrijfsdata maakt iPass ook een einde aan de ondoorzichtige kostenstructuur van mobiele communicatie. Die kosten zitten nu vaak verborgen in de declaratie van het hotelverblijf, en komen nu verzameld op één overzicht bij Philips binnen. “We zijn dan ook uiterst tevreden over iPass als dienstverlener,” zegt Mariëlle Kroon.


Afluisteren

Philips heeft een piramidevormige beheerstructuur opgezet voor iRas. Recent heeft iPass met Philips een e-learningproject ontwikkeld om het de gebruikers nog makkelijker te maken. Deze training legt bijvoorbeeld uit wat de werkwijze is als een reiziger geconfronteerd wordt met het inlogscherm van een andere provider. Daar hoort ook een lijst bij met antwoorden op de meest voorkomende vragen. Als dat niet voldoende blijkt, springt een lokale helpdesk bij.

Als die afwezig is of niet kan helpen wordt een centrale helpdesk gebeld, waar ook Atos Origin, de beheerder van het VPN-netwerk van Philips, bij betrokken is. Incidenten worden snel gesignaleerd en opgelost. Maandelijks neemt de service delivery manager van Philips in het kader van de service level agreements (sla’s) met iPass en Atos Origin de key performance indicators van iRas door met de contractpartijen. Jaarlijks volgt dan een grote review van de complete service level agreement die vaak resulteert in nieuwe afspraken binnen de reikwijdte en termen van het contract.

“Met iRas kan een medewerker alles doen dat hij of zij op zijn vaste werkplek ook doet. De oplossing is dus niet gericht op bepaalde applicaties.” Hoe tevreden Philips ook is met iRas, de onderneming blijft op zoek naar andere en nieuwere mogelijkheden om de steeds mobieler wordende medewerkers te ondersteunen. Het afgelopen jaar heeft het elektronicaconcern een succesvolle pilot verricht met een secure socket layer-oplossing (SSL) van Citrix, met name gericht op de regelmatige thuiswerker.

SSL zorgt voor een via cryptografie en authenticatie beveiligde verbinding met internet en wordt ook ingezet om client/server-applicaties als die van Citrix te beveiligen tegen bijvoorbeeld afluisteren. “De eerste pilot is geslaagd. We gaan nu met verschillende productdivisies een aantal nieuwe proefprojecten uitvoeren, die als ze geslaagd zijn zullen uitmonden in traject om een service te creëren. De beheersaspecten van dergelijke verbindingen zijn uiterst belangrijk en daar schuilt eerlijk gezegd nog een probleem. Het is overigens zeker niet de bedoeling iRas op korte termijn totaal te vervangen.”

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1839879). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×