Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Courseware vervlakt met te veel televisietrucjes

21 november 1996 - 23:00AchtergrondCarrière
Correspondent
Correspondent

Veel uitgevers verkijken zich op het schrijven van educatieve software. Het is erg lastig om software te maken die studenten werkelijk leert te analyseren en interpreteren.Dit zegt prof. Steve Molyneux, hoofd onderzoek van het Interactieve Communicatie Onderzoekscentrum van de Universiteit Wolverhampton.

Hij deed zijn uitspraken op een seminar van de Hogeschool Holland in Diemen. Veel multimedia-courseware voldoet niet, was zijn conclusie. Molyneux noemt het een tragedie als educatieve software er niet in slaagt studenten te helpen vaardigheden te ontwikkelen in het interpreteren van informatie afkomstig van massamedia en andere bronnen.
Molyneux: "Dat zou tragisch zijn, niet alleen omdat het scholen dan niet lukt de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, maar ook omdat het in het tijdperk van informatie-overvloed aankomt op het vermogen om kritisch te lezen, te interpreteren en te analyseren."
Veel multimedia-uitgaven zijn volgens de Britse hoogleraar te idealistisch opgezet. De makers hebben vaak te veel een televisie-mentaliteit, waarbij complexe problemen wel heel erg worden vereenvoudigd. Volgens Molyneux bezwijkt men gemakkelijk voor de verleiding van multimedia een show te willen maken. Dit gaat ten koste van de diepgang. Analyse en begrip ontbreken dan. En daar komt het bij het leren juist op aan.

Ruwe informatie gedevalueerd

Molyneux is er niet van overtuigd dat computers scholieren goed leren onderscheid te maken, nu de ruwe informatie gedevalueerd wordt door een stroom aan feiten. De Britse hoogleraar onderstreepte de fundamentele verschillen tussen naslagwerken en educatieve softwaretitels. Misschien wel het belangrijkste onderscheid is dat naslagwerken op CD-Rom veel gemakkelijker zijn te maken omdat de interface niet zo moeilijk is. Woordenboeken, encyclopedieën en vergelijkbare werken bestaan reeds eeuwen. Ook indexsystemen zijn er al lang. Lesgeven is echter heel wat meer dan het pompen van informatie uit een naslagwerk in een student, aldus de hoogleraar.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Marga Reuver nieuwe voorzitter Dutch Cloud Community

    Overheid

    Haperende it bij OM brengt rechtsstaat in gevaar

    Onderwijs

    Tech-hub Molengeek verdacht van financiële malversaties

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Winnaars Computable awards 2025
    Carrière

    Zo hebben jury en publiek gestemd bij de Computable Awards 2025

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs