Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Courseware vervlakt met te veel televisietrucjes

21 november 1996 - 23:00AchtergrondCarrière
Correspondent
Correspondent

Veel uitgevers verkijken zich op het schrijven van educatieve software. Het is erg lastig om software te maken die studenten werkelijk leert te analyseren en interpreteren.Dit zegt prof. Steve Molyneux, hoofd onderzoek van het Interactieve Communicatie Onderzoekscentrum van de Universiteit Wolverhampton.

Hij deed zijn uitspraken op een seminar van de Hogeschool Holland in Diemen. Veel multimedia-courseware voldoet niet, was zijn conclusie. Molyneux noemt het een tragedie als educatieve software er niet in slaagt studenten te helpen vaardigheden te ontwikkelen in het interpreteren van informatie afkomstig van massamedia en andere bronnen.
Molyneux: "Dat zou tragisch zijn, niet alleen omdat het scholen dan niet lukt de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren, maar ook omdat het in het tijdperk van informatie-overvloed aankomt op het vermogen om kritisch te lezen, te interpreteren en te analyseren."
Veel multimedia-uitgaven zijn volgens de Britse hoogleraar te idealistisch opgezet. De makers hebben vaak te veel een televisie-mentaliteit, waarbij complexe problemen wel heel erg worden vereenvoudigd. Volgens Molyneux bezwijkt men gemakkelijk voor de verleiding van multimedia een show te willen maken. Dit gaat ten koste van de diepgang. Analyse en begrip ontbreken dan. En daar komt het bij het leren juist op aan.

Ruwe informatie gedevalueerd

Molyneux is er niet van overtuigd dat computers scholieren goed leren onderscheid te maken, nu de ruwe informatie gedevalueerd wordt door een stroom aan feiten. De Britse hoogleraar onderstreepte de fundamentele verschillen tussen naslagwerken en educatieve softwaretitels. Misschien wel het belangrijkste onderscheid is dat naslagwerken op CD-Rom veel gemakkelijker zijn te maken omdat de interface niet zo moeilijk is. Woordenboeken, encyclopedieën en vergelijkbare werken bestaan reeds eeuwen. Ook indexsystemen zijn er al lang. Lesgeven is echter heel wat meer dan het pompen van informatie uit een naslagwerk in een student, aldus de hoogleraar.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    Barco introduceert nieuw vergadersyste...

    Videoconferencing is volledig ingeburgerd in de vergaderzaal. Met ClickShare heeft Barco een oplossing om gemakkelijk en draadloos videovergaderingen te starten...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Digitale voorvechtster Kathmann met voorkeurstemmen terug in de Kamer

    Data & AI

    Ai bij verzekeraar Achmea

    Data & AI

    Ai implementeren? Bij high performers is dit mensenwerk

    Onderwijs

    Spoelstra Spreekt: Onder druk

    Overheid

    NerdVote zet kandidaat-Kamerleden met ict-affiniteit in de schijnwerpers

    Data & AI

    Discovery Museum en CGI presenteren interactieve expo over ai

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs