De Gouden Gids voor de innovator

Beurs InnoBizz helpt twee generaties jonge (ict-)ondernemers aan contacten en startkapitaal

Wat doe je als je beginnende innovatieve ondernemers uit Zuid-Holland in contact wilt brengen met elkaar en met investeerders? Dan organiseer je een beurs in de Aula van de TU Delft. En werkt het? René Jansen, mede-eigenaar van bPerform uit het nabij gelegen Delfgauw is er zeker van. "Dit is voor ons een soort wandelen door de Gouden Gids."

Jansen gebruikt de beurs InnoBizz 2005 om ervaringen uit te wisselen met andere startende ondernemers en vooral om in contact te komen met investeerders. "Dit is een laagdrempelige bijeenkomst. Met investeerders is het normaal lastig contacten leggen, al doet een bedrijf als Nebib uit Breukelen als contactenmakelaar goed werk. Maar hier tref ik een hoog percentage 'business angels' en 'informal investors' die de eerste fase van een bedrijf kunnen financieren. En die zoeken wij."
Jansen is met twee kompanen een bedrijf begonnen dat software gaat maken voor 'kenniswerkers'. Ik krijg zijn instemming dat te zien als een nieuwe Office-suite, "gericht op kenniswerkers en hoogopgeleide professionals". Hij heeft ontslag genomen als internationaal consultant bij Capgemini. De laatste maanden was hij gedetacheerd bij het pakjesbedrijf DHL in Brussel.

Tweede generatie

Mede-eigenaar David Koh van bPerform heeft al een eigen ict-bedrijf met acht medewerkers; de derde musketier is een specialist in interface-ontwerp. Die is nog in de slag met zijn (bijna ex-) werkgever, dus hij vertoeft nog in de schaduw. De drie zijn typische exponenten van de 'tweede generatie' innovatieve ondernemers, zo blijkt op de beurs: rond de 35 jaar oud met tien jaar werkervaring op zak. Ze delen het podium met de ruim tien jaar jongere afgestudeerden aan universiteit, heao of hbo.
De informele investeerders die op InnoBizz rondlopen, verdwijnen regelmatig naar een van de vier aparte ruimtes voor een-op-een gesprekken met startende ondernemers. Die zijn daar volgens Jansen blij mee. "Dat zijn mensen die zelf ondernemer zijn geweest en kunnen meedenken over de visie van een innovatieve ondernemer." Ze brengen de jonge ondernemer in contact met de juiste mensen, aldus Jansen en overbruggen de kloof naar venture capitalists (fase twee) en de banken (fase drie).

Geen vluchtige contacten

Vluchtige contacten zijn het niet, tussen de innovator en de business angel. Een half jaar tot een jaar, zo lang moet je er wel voor uittrekken alvorens het kapitaal op tafel komt, zo blijkt uit een mini-enquête tijdens een werkgroep. Een van de investeerders vertelt Computable dat hij met name contact zoekt met innovators uit de tweede generatie. "Die weten beter waar ze staan en zijn concreter in hun doelstelling".
Tweede generatie-starter René Jansen hoopt op InnoBizz met minstens drie investeerders een vervolgafspraak te kunnen maken. Rond de lunch heeft hij al één afspraak mogen noteren. Hij zoekt in de pauzes de mensen op met wie hij oogcontact heeft gekregen tijdens een werkgroepsessie. Dat blijkt vaak goed te werken, zegt hij. Behalve als hij een verslaggever van Computable aanziet voor een business angel. Dat levert dan vervolgens wel een leuk stuk publiciteit op.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2005-07-01T00:00:00.000Z René Rippen
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.