Bedrijven kunnen zich met onderwijs onderscheiden in de arbeidsmarkt. Daarmee kun je mensen niet alleen aantrekken, maar ook zorgen dat ze willen blijven. Dit vindt Gary Gilligan, directeur van het Europese onderwijsprogramma van Unisys. Het bedrijf brengt nu bedrijfsbreed lijn aan in het interne cursusaanbod, om de werknemers meer van de cursussen te laten profiteren.
Ontplooiingsmogelijkheden voor de werknemer vormen een middel in de strijd om het aantrekken en behouden van personeel. De werknemer moet het naar de zin hebben. De kern van goede bij- en omscholing is het besef dat de groeimogelijkheden voor de werknemer direct gerelateerd zijn aan de aantrekkingskracht van de werkgever. "Het klinkt als een cliché, maar toch is het waar: werknemers zijn ons belangrijkste kapitaal. Veel bedrijven doen aan ‘bieden’ – met salaris, bonussen – maar dat werkt alleen op de korte termijn. Zodra de concurrent meer biedt, is de geldbeluste werknemer weg", zegt Gilligan.
Eerst niet goed
Gilligan, die naast zijn directeurschap ook les geeft bij Unisys, geeft toe dat het bedrijf eerst niet zo goed bezig was met onderwijs. "We investeerden er wel veel in, maar deden dat niet optimaal. Elke divisie had namelijk zijn eigen onderwijs, met verschillende budgetten, cursussen, certificaten, enzovoorts." Wie binnen de ene tak ‘gediplomeerd’ was, kon na een overstap naar een andere divisie dus niet direct uit de voeten in dezelfde functie.
"Bovendien was ook de bedrijfsorganisatie niet echt gestroomlijnd. We hadden 6600 verschillende functie-omschrijvingen op een personeelsbestand van 30.000 mensen wereldwijd. Daarvoor hadden we dus ongeveer 6900 verschillende trainingen." Veel dubbel werk dus. Gilligan is met zijn team van zestien mensen ongeveer een jaar geleden begonnen dit kluwen te ontwarren. "Sinds een paar maanden zijn we operationeel met nieuwe cursussen die bedrijfsbreed onder de vlag ‘Unisys University’ vallen. Daarbij hebben we nu wereldwijd ‘maar’ 1300 verschillende cursussen."
Minder verloop
"Er zijn al signalen dat deze hele stroomlijn-operatie werkt. Meer mensen blijven bij ons werken. Het werknemersverloop ligt in Europa nu op 9 procent. Dat was eerst 17 procent, terwijl het marktgemiddelde op 14 procent ligt", aldus Gilligan. "We houden namelijk bij hoe tevreden onze mensen zijn met hun werk en waarom ontevreden werknemers opstappen. 80 procent van de mensen die zelf weggingen, deed dat binnen twee jaar nadat ze in dienst kwamen." Zij gaven als voornaamste reden aan geen band met het bedrijf te hebben. "Dus als we je twee jaar hebben, dan houden we je", lacht Gilligan. "Met deze opzet lopen we trouwens voor op ons onderwijsprogramma in de Verenigde Staten. Daar spiegelen ze nu wat wij in Europa doen." JB