Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Computable Awards
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Studenten kiezen werkgever op gevoel

20 maart 1997 - 23:003 minuten leestijdAchtergrondCarrière
Yvonne Geiss
Yvonne Geiss

Net afgestudeerden stellen zich niet kritisch genoeg op tijdens sollicitatiegesprekken. De definitieve keuze voor een werkgever maken ze veelal op gevoel. Dat concludeert de Caesar Groep op grond van een onderzoek. Vandaag geeft het bedrijf een cursus die studenten moet leren de juiste vragen te stellen.

Afgelopen zomer merkte de Caesar Groep dat het moeilijker werd om personeel aan te trekken. Binnen een groot PZ-onderzoek, besteedde het bedrijf speciale aandacht aan de werving en selectie met als kernvraag: "Waarom kiest een student voor een bepaalde werkgever?" Gelokt door eenvijfde staatslot als beloning stuurde 47 procent van de 519 benaderde HIO- en BI-studenten de enquête in. Studenten bleken zich voornamelijk op de arbeidsmarkt te oriënteren door middel van stages, banenmarkten en het Internet. Meer dan de helft (55 procent) bestempelde de oriëntatiemogelijkheden die de Hogeschool hun bood als onvoldoende. Tijdens ‘ludieke’ acties van werkgevers – ballonvluchten, leuke weekendjes – voelen studenten zich vaak benaderd als kinderen, waardoor een averechts effect optreedt.
De Caesar Groep onderzocht ook wat studenten belangrijk vinden in hun toekomstige baan. Opvallend is dat het salaris op de laatste plaats komt. De student beschouwt goede opleidingsmogelijkheden als de allerbelangrijkste factor bij de keuze voor de toekomstige werkgever. Daarna komen loopbaanmogelijkheden, het kunnen werken met de nieuwste technologie, gevolgd door zaken als de cultuur en de omg eving van het bedrijf en – zoals gezegd – het salaris.

Gevoel

De schokkendste bevinding van het onderzoek is dat het gros van de studenten de uiteindelijke keuze voor een werkgever vooral neemt op gevoel. Aad Vanca is directeur van Oreade en verantwoordelijk voor het personeelsbeleid van de Caesar Groep waar dit bedrijf onderdeel van uitmaakt: "Ze horen vijf prachtige verhalen maar weten niet hoe ze moeten kiezen. Als het dan in de praktijk allemaal tegenvalt, volgt de teleurstelling. Ze moeten dieper graven. Nu vragen ze of er carrièremogelijkheden zijn en een simpel ‘ja’ stelt ze tevreden."
Het door de Caesar Groep georganiseerde seminar ‘Luchtkastelen doorgeprikt’ moet de student de instrumenten in handen geven om een beter gefundeerde keuze te maken. Zoals de werkgever zijn keuze voor een kandidaat vooral baseert op ‘harde’ gegevens als testuitslagen, stageverslagen en ervaring, zo zou de student moeten vragen om bijvoorbeeld het (sociaal) jaarverslag, het ondernemingsplan, de studieregeling en het personeelshandboek. Deze documenten kunnen als bewijs dienen van de mooie praatjes en beloftes van de werkgever of deze juist ontmaskeren als opschepperij of leugens. Verder adviseert Vanca de studenten te vragen naar de strategie en missie van het bedrijf, de manier waarop het wordt bestuurd en de gevolgen die dit voor de kandidaat heeft. Verder kan praten met een toekomstig collega (of beter nog ex-werknemer!) verhelderend zijn. Ook het verloop zegt iets over de mate van (on)tevredenheid van de werknemers.
Verstandige personeelschefs bereiden zich alvast voor op kritische, met checklisten bewapende kandidaten.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Security & Awareness

    De noodzaak van OT-cybersecurity en de...

    ‘Wat je niet weet, kan het meeste zeer doen’ De Europese Unie scherpt de cyberwetgeving stevig aan. Met de nieuwe...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    Carrière

    Marga Reuver nieuwe voorzitter Dutch Cloud Community

    Overheid

    Haperende it bij OM brengt rechtsstaat in gevaar

    Onderwijs

    Tech-hub Molengeek verdacht van financiële malversaties

    Carrière

    Computable Awards: de hoogmis van de ict-sector

    Winnaars Computable awards 2025
    Carrière

    Zo hebben jury en publiek gestemd bij de Computable Awards 2025

    Innovatie & Transformatie

    Hulde aan de winnaars van de Computable Awards 2025

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs