Managed hosting door True

'Het wordt in ieder geval niet slechter gevonden'

Gebruikers van Do.IT zijn nog niet helemaal tevreden

 

Ict-organisatie Do.IT heeft een hectisch half jaar achter de rug, maar het wordt rustiger. De gebruikers hebben echter genoeg van ict.

De operatie is gigantisch onderschat. We hebben hier vier tot zes weken niets kunnen doen. Er is een noodscenario gedraaid”, zegt docent en examencoördinator Peter Kierkels op het Sterren College in Haarlem. Deze VMBO-school is een van de scholen die bij Do.IT is aangesloten. De hoofdvestiging van deze school had, net als de andere aangesloten scholen, veel last van de problemen die na de vakantie ontstonden.

André van Zon, directeur van het Sterren College, werd geconfronteerd met een hoop klagende collega’s. Ook de ict’ers die de ict-problemen op de school kwamen oplossen, kregen een hoop grief te horen. “Dat is ook wel gecommuniceerd naar de collega’s. De ict’ers die hier kwamen, konden er ook weinig aan doen. Veel problemen kwamen door beslissingen van de projectleiding of de centrale directie”, zegt Van der Zon. “Op het gebied van communicatie kon het beter. Mijn computer werd ooit gemaakt, maar toen ik terugkwam was pas de helft van de problemen opgelost en de ict’er was weg. Ik wist niet wat er aan de hand was”, aldus Van der Zon. Ict-coördinator Albert Blankesteijn: “Ict’ers kwamen alleen die ene call oplossen. De rest deden ze niet omdat ze daar geen opdracht voor hadden gekregen”. Jeroen Kuijk, hoofd ICT van Do.IT, begrijpt de klagers wel.


Pipe-teken (|)

De meest voorkomende klachten van de school waren problemen met printers of het inloggen. In de zomervakantie ging er een brief uit waarin de nieuwe gebruikersnaam en het nieuwe wachtwoord stonden genoteerd. In deze brief stond ook een link waar gebruikers het wachtwoord konden veranderen. “Maar deze link werkte op 1 september nog niet”, zegt Kuijk. De wachtwoorden waren automatisch gegenereerd en werden voor gebruikers onbruikbaar. “Niemand kon het pipe-teken (|) op het toetsenbord vinden”, zegt Blankesteijn.

Toch is de situatie op de scholen wat rustiger geworden. Het probleem dat gebruikers de printer niet kunnen vinden blijft wel bestaan; een printernaam is willekeurig en niet aan lokaal of plek gekoppeld. En gebruikers zitten niet te wachten op een verdere uitrol. Kierkels: “Er hoeft maar iets verkeerd te gaan en dan is het weer mis”. “Het personeel is een beetje ict-moe. We moeten even wachten voordat we nieuwe dingen kunnen uitrollen”, vertelde algemeen directeur Albert Strijker al eerder. Ict-coördinator Blankesteijn: “Ict’ers voelen de klagende docenten slecht. Ze zouden qua communicatie wel iets van scholing kunnen gebruiken”.

De gebruikers hebben na drie maanden niet het gevoel dat het beter geworden is. “De situatie is vergelijkbaar met voor de vakantie. Wat ik toen kon, kan ik nu ook”, zegt Kierkels. Kuijk vindt het verrassend dat gebruikers de situatie hetzelfde zien. “Op de ict-afdeling horen wij alleen de negatieve dingen. Het wordt in ieder geval niet slechter gevonden”.


Het ict-project OVO

Het Openbaar Voortgezet Onderwijs (OVO) in Haarlem en de Noordzee Onderwijs Groep willen dé ict-scholen worden van Nederland. Daarvoor moeten nog wel wat hobbels worden genomen. Computable volgt de school tijdens het traject.


Over NOG/OVO Haarlem Do.IT

Do.IT kwam tot stand na een fusie tussen de ICT afdelingen van OVO Haarlem en de Noordzee Onderwijs Groep (NOG). De intentie is dat per 1 januari ook SAVO zich aansluit. De scholen geven les aan leerlingen van het VMBO, de HAVO, het VWO, het gymnasium en verschillende vormen van speciaal onderwijs.

Do.IT ondersteunt 13.000 leerlingen en 1500 tot 2000 mensen personeel. In totaal zijn er 34 locaties.














Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/1823372). © Jaarbeurs IT Media.

?


Lees meer over


 
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×