Financieel dienstverlener Callas besteedt voor vijf jaar zijn administratie en ict-infrastructuur uit aan Pinkroccade. Zulke bpo-contracten (business proces outsourcing) zijn in Nederland nog geen schering en inslag.
De financiële wereld is nog het best bekend met bpo: het door anderen regelen van bedrijfsprocessen, zoals in deze sector transactieverwerkingen of stukken opslaan. Hoewel hieraan een sterke ict-kant zit, blijkt uit een recent rapport van DCE Consultants dat automatiseerders nog weinig betrokken zijn bij het volledig overnemen van zakelijke processen. Banken besteden hun transactieverwerkingen liever uit aan de hun vertrouwde collega-banken. Een recent voorbeeld is het bpo-contract tussen ING en The Bank of New York, waarbij de laatste voortaan ING’s internationale clearance en settlement-activiteiten uitvoert. De Amerikaanse bank beschikt over een geavanceerde technologische infrastructuur, waarbij grote hoeveelheden transacties in korte tijd kunnen worden verwerkt.
Een kentering is op komst, aldus DCE. Pinkroccade maakte bijvoorbeeld begin vorige maand bekend samen met Delta Lloyd een dochteronderneming te willen opzetten voor het onderbrengen van de administratie van de particuliere schadeverzekeringen van Delta Lloyd en Ohra. Het kersverse contract met de Callas Groep – aanbieder van verzekeringsproducten en -diensten aan financiële instellingen – is opnieuw een teken aan de wand. Pinkroccade Finance heeft een ict-infrastructuur opgezet voor de administratie van het pensioenspaarproduct. De informatievoorziening en de verwerking van nieuwe aanvragen en mutaties verlopen volledig geautomatiseerd. De uitvoering, zowel front-, als mid- en backoffice, ligt in handen van Pink.
Behalve kostenbesparingen verwacht Callas dat het zich door het bpo-contract beter op de productontwikkeling kan concentreren.
Rik Sanders