Managed hosting door True

Nederlandse bedrijven slecht voorbereid op Europese munt

Dit artikel delen:

DEN HAAG - Het Nederlandse bedrijfsleven is slecht voorbereid op de komst van de Europese munteenheid. Ruim 90 procent heeft nog geen enkele aandacht aan dit probleem gegeven. De overgrote meerderheid van de bedrijven beseft niet dat al over ruim twee jaar het betalingsverkeer per computer aan de nieuwe Euro moet zijn aangepast.

Dit blijkt uit een steekproef die VNO-NCW onder ruim tweehonderd Nederlandse bedrijven heeft laten doen. Weliswaar worden de Euro's pas (uiterlijk) begin 2002 daadwerkelijk in circulatie gebracht, maar de computersystemen moeten met het oog op de handel al drie jaar eerder zijn voorbereid.
Volgens het onderzoek blijft de groep die zich wel tijdig voorbereidt voornamelijk beperkt tot grote industrieën, vervoerbedrijven en zakelijke dienstverleners. De handel doet er nog weinig aan, om niet te spreken van bedrijven in de agrarische sector en bouwondernemingen.

Overgang onderschat

In Interface, een blad van EDS, zegt Salomon Brothers' vice president Graham Bishop dat vooral kleinere bedrijven de overgang onderschatten. Multinationals zullen er volgens hem niet zoveel moeite mee hebben. "Zij voeren gewoon weer een nieuwe valuta toe aan hun systemen", aldus Bishop.
Uit het onderzoek van VNO-NCW blijkt dat veel bedrijven wel op de komst van de Euro rekenen, maar denken dat de definitieve datum van invoering in het jaar 2002 niet wordt gehaald. De omschakeling op de Euro gaat gepaard met hoge initiële kosten. Volgens De Nederlandsche Bank kunnen de kosten voor het Nederlandse bedrijfsleven in de buurt van de 7,5 miljard gulden komen. Corr.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 1996-09-27T00:00:00.000Z correspondent
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.