Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Nederlander kritisch over gebruik persoonsgegevens

20 mei 1999 - 22:003 minuten leestijdAchtergrondInnovatie & Transformatie
Cok de Zwart
Cok de Zwart

Wat mogen bedrijven doen met klanteninformatie die zij via hun computersystemen vergaren? Dat was de kernvraag in een onderzoek dat in opdracht van NCR Corporation onder zesduizend consumenten in Nederland, Frankrijk, Engeland, Duitsland, Spanje en Italië is gehouden. Uit het onderzoek komt naar voren dat de Nederlander het meest kritisch is over het gebruik van persoonlijke informatie en transactiegegevens. Driekwart is erop tegen.

De Nederlandse mening staat lijnrecht tegen over die van Engelse en Spaanse ondervraagden. Respectievelijk 71 en 75 procent van hen maakt geen bezwaar tegen het gebruik, mits daar maar kortingen, bonusprogramma’s en een meer persoonlijke dienstverlening tegenover staan. Op de vraag of bedrijven de informatie uit hun transactiesystemen mogen gebruiken om hun aanbod meer op de persoonlijke smaak van de individuele consument af te stemmen, antwoordt 56 procent van de Nederlanders negatief. In Engeland en Duitsland is dat 20 procent. De resultaten van het onderzoek werden bekend gemaakt op een Customer Relationship Congres dat NCR voor zijn gebruikers organiseerde.

Junkmail

Bedrijven maken nog lang niet optimaal gebruik van hun crm-systemen (customer relationship management). De consument krijgt bijna elke dag via de post, de telefoon of aan de deur ongevraagd een aanbod. Bijna éénderde van de Fransen zegt zelfs tien of meer van die ongevraagde aanbiedingen per week te krijgen. De junkmail zet nauwelijks aan tot koop. Gemiddeld één procent van de ondervraagden zegt dat de ongevraagde informatie aanleiding vormt om tot aanschaf van een product of dienst over te gaan.
Het onderzoek toont aan dat een kwart van de Europese consumenten van oordeel is dat bedrijven weinig respect hebben voor hun privacy en dat het heel lastig is om uit het marketingingsysteem van deze organisaties geschrapt te worden. De Spanjaarden, Engelsen en Fransen zijn het meest bezorgd dat het bedrijfsleven de privacy-regels aan zijn laars lapt. De Nederlanders zijn hierom minder bezorgd. Volgens de onderzoekers komt dat omdat de Nederlandse privacywetgeving behoorlijk streng is.

Privacy Centre

Om klanten te helpen met het oplossen van de privacy-problematiek heeft NCR het Privacy Centre opgericht. Daarvoor is nauw samengewerkt met de Nederlandse Registratiekamer. Binnen het centrum is kennis aanwezig over de privacywetgeving in de verschillende landen. Die kennis wordt beschikbaar gesteld aan bedrijven die een Teradata-warehouse willen opzetten. Daarnaast gaat NCR zijn Teradata-gebruikers ook speciale dataprotectiesoftware aanbieden. Deze software komt in de loop van dit jaar beschikbaar. Het ligt in de bedoeling dat de datawarehouses ‘privacy-enabled‘ worden.
Volgens Mark Hurd, senior vice-president National Accounts Solution Group, is zo’n 20 procent van de totale omzet van NCR (vorig jaar 6,5 miljard dollar) afkomstig uit de verkoop van datawarehouse-producten en -diensten. Het vlaggenschip is de Teradata-productset die aan het begin van de jaren negentig in het bezit van NCR kwam door de overname van de gelijknamige firma. Hurd verwacht dit jaar in het datawarehouse-segment een 20 procent groei vanwege de nog steeds toenemende vraag naar systemen die helpen de productiviteit te verhogen. Datawarehouses ten behoeve van Customer Relationship Management (CRM) schaart Hurd onder dergelijke systemen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: groeigeld voor Conpend en Basetime, Odin koopt Assyst (en meer)

    OpinieData & AI

    Agentic ai is geen buzzwoord, het is een gamechanger

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Injectie van 111 miljoen in PhotonDelta definitief

    ActueelInnovatie & Transformatie

    Kort: Innovatiezone in Almere, grote Defensiedeal Pro Warehouse (en meer)

    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en managed services op de MSP Show & Service Desk Show in Utrecht

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs