Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Telecomprovider profiteert van voorloopdetachering

Uitbreiding van de workforce, minder externe medewerkers, weinig tijd, een slag om de arm willen houden en veel haast. Dat waren de ingrediënten van een traject dat Brunel IT met dank aan voorloopdetachering met groot succes heeft afgerond. De voordelen zijn legio.

Vanwege een strategische keuze dienden twee locaties van een toonaangevende leverancier op het gebied van telecom- en ICT-diensten nadrukkelijk uit te breiden met eigen personeel om de groeidoelstellingen te verwezenlijken. Het betrof het bedrijfsonderdeel dat zich bezighield met het (remote) beheer van eindklanten. De afdeling bestond voor het merendeel uit externe medewerkers. Dat moest veranderen. Dus behalve een groei in het aantal medewerkers, diende de organisatie ook op dat vlak een slag te maken. Een fikse klus, waarvoor de verantwoordelijk HR-manager en de leidinggevenden te weinig tijd konden vrijmaken. Dus riep het bedrijf de hulp in van Brunel IT.

Voorloopdetachering

Voorloopdetachering, zoals Brunel IT dat aanbiedt, was in de smaak gevallen bij de telecom- en ICT-leverancier, al jarenlang een belangrijke opdrachtgever van Brunel. De voordelen van het concept, waarbij iemand na een bepaalde tijd van detachering in dienst treedt bij het bedrijf waar hij of zij is gedetacheerd, zijn helder. “Onze klant zocht medewerkers voor beoogde groei, dus een stuk flexibiliteit was beslist wenselijk. Voorloopdetachering biedt ook nog eens een lange proeftijd, zodat je als organisatie ruim voldoende de tijd hebt om medewerkers te beoordelen”, vertelt Marco Perez, sales manager bij Brunel IT. “Je hebt daardoor ook langer de tijd om contractuele zaken in orde te maken. Bovendien geschiedt betaling alleen voor de gewerkte uren en maandelijks, in plaats van in één keer, zoals bij werving & selectie.”

Haast en vertrouwen

Haast was geboden, want enkele maanden later – voor aanvang van het nieuwe kalenderjaar – moesten alle nieuwe medewerkers aan het werk zijn. “Een capaciteitstekort, haast en risicospreiding; dat waren de voorwaarden voor dit traject”, zegt Perez. Daar kwam maatwerk bij kijken. Brunel IT zette een wervingstraject op met een heel strak scenario. Wekelijks werden nieuwe kandidaten beoordeeld. “Wij bepaalden voor de klant of iemand op gesprek mocht komen en vervolgens ook wat iemand mocht verdienen – binnen een vooraf bepaalde bandbreedte. Daar gaat heel veel vertrouwen van uit.” En dat vertrouwen heeft Brunel IT bepaald niet beschaamd.

In totaal heeft Brunel IT in korte tijd twaalf functieprofielen geïnventariseerd (vier specialisaties, drie ervaringsniveaus). Daarbij keek Brunel, dat ook referenties checkte, nadrukkelijk naar de persoonlijke competenties. In niet meer dan drie weken tijd hadden geschikte kandidaten een gesprek gehad bij Brunel, een gesprek bij de klant, een competentietest ondergaan én stonden de afspraken officieel op papier. 

Alle kandidaten in dienst

Van de veertien posities heeft Brunel IT er op deze manier twaalf weten in te vullen. Deze twaalf professionals bleken uiteindelijk ook voldoende capaciteit te genereren, dus alle posities waren vervuld. De matching was zeer succesvol. Eventueel werden medewerkers in de eerste maanden nog bijgeschoold via Brunel, maar alle twaalf verstonden hun vak. “Door snel te schakelen hebben we het totaalplaatje tijdig compleet gekregen”, zegt Perez met gepaste trots. “Wekelijks stuurden we elkaar updates en eens per maand spraken we elkaar face to face.” De relatie tussen Brunel IT en de klant was er een op basis van vertrouwen en openheid. “Ook tijdens een traject kunnen zaken veranderen. Daar gaan wij flexibel mee om. Dan werpt de samenwerking vruchten af.”
 
Alle geworven kandidaten zijn uiteindelijk ook in dienst getreden bij de klant. En daarmee is de wens van de telecom- en ICT-provider meer eigen personeel te hebben ook ingewilligd. Bovendien waren de kandidaten ook gelukkig met hun aanstelling. Zij maakten ook nog eens een stap als het gaat om arbeidsvoorwaarden: van een 40-urige werkweek bij Brunel IT gingen zij naar een 37-urige werkweek bij de opdrachtgever, met behoud van salaris. Kortom: een zeer succesvol traject, voor alle betrokkenen.

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2010-09-30T14:41:00.000Z
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.