Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Bij VGZ werken we aan klantgerichte en toegankelijke Zorg

VGZ

Iedereen heeft op een of andere manier met de zorg te maken. “Het werk bij Coöperatie VGZ is - ook daarom - erg interessant en super relevant”, meent Mirjam Verhoeven, CTIO bij de zorgverzekeraar. En ICT speelt een hoofdrol.

De zorgsector is volop in beweging. Er zijn veel uitdagingen, zoals de (dubbele) vergrijzing, groeiende wachtlijsten en steeds knellender personeelstekorten.  “Maar de toegankelijkheid en betaalbaarheid van de zorg wil je blijven garanderen.”, zegt Mirjam. “En daar speelt ICT een doorslaggevende rol in”

Chris Nieuwenhuize is Manager Innovatie bij VGZ en valt Mirjam bij. “Voor corona zagen wij al de kansen die digitalisering de zorg biedt. Er is veel meer mogelijk dan gedacht. Denk aan digitale consulten, waar mensen eerder regelmatig een polikliniek moesten bezoeken. Mensen zijn gewend elk moment van de dag hun boodschappen te bestellen en laten bezorgen. Hoezo lukt het niet om bij apotheken tijdloos te bestellen en te laten bezorgen? De zorg kan leren van andere sectoren. Het kan zoveel beter”, vindt Chris.

Mirjam komt met het voorbeeld van de reisleider app (mvp) die VGZ voor haar leden heeft ontwikkeld. “Het is lastig om de juiste weg te vinden naar wat wij ‘passende zorg’ noemen. Hoeveel zicht heb je nu als patiënt op de kwaliteit van de zorg en wat voor jou passend is? En waarom moet je voor de kleinste dingen naar een arts als je het ook gemakkelijk thuis kan doen? Voor hen maken wij de zorgsector transparant en de keuze gemakkelijk. Door in te zetten op digitalisering en gebruik te maken van de beschikbare data kunnen onze leden hierin zelf de regie gaan nemen. We zien dat er binnen de zorgketen nog veel meer mogelijk is. Het is niet altijd nodig dat de zorg fysiek wordt verleend; vaak kan het ook digitaal. Samen met onze leden en met zorgaanbieders innoveren wij om dat mogelijk te maken.”

Beste werkgever

"VGZ staat open voor nieuwe ideeën, en zorgt ervoor dat we innoveren"

Trots vertelt Mirjam dat VGZ – met een IT-afdeling van 400 mensen – in het onderzoek van Computable naar voren komt als ‘beste niet-ICT werkgever voor ICT’ers van Nederland’. De reactie van Michelle Pigmans spreekt wat dat betreft boekdelen: “Het is heel erg fijn om hier te werken. VGZ staat open voor nieuwe ideeën, houdt rekening met de loopbaanwensen van de medewerkers en zorgt ervoor dat we innoveren.”

Zij is gestart bij de afdeling die data gebruikt om in te spelen op de vragen die de - ruim vier miljoen – leden van VGZ stellen. En voorspellen hoe ze dat willen doen: telefoon, chat, email? “Na een tijdje heb ik aangegeven dat ik de datascience-kant op wil en nu ben ik lid van een van de datascientist teams. We zijn nu aan het analyseren over welke onderwerpen leden informatie willen hebben in hun contact met VGZ. Mijn team focust op klantmanagement. Ik had nog niet veel ervaring in die rol, maar ik ben heel goed begeleid door collega’s.”

Persoonlijke ontwikkeling

Programmeur Sander van der Stelt is bij VGZ gaan werken, omdat er ruimte is om je als persoon verder te ontwikkelen. “In beginsel was dat ook mogelijk bij mijn vorige werkgever, maar er was nooit tijd voor. Dat is bij VGZ écht anders. Hier wordt groei juist gestimuleerd.  Ik startte als junior programmeur en wil doorgroeien naar senior ontwikkelaar. Misschien later ICT-architect. Die mogelijkheden zijn er in elk geval hier.”

Sander is afgestudeerd in agile werken. “Het mooie is dat die manier van werken al volledig is geïntegreerd binnen VGZ. Je kunt sparren met de scrum master, de zelfsturing van teams is vanzelfsprekend en je bent vrij in je eigen ontwikkelproces. Ik heb het hier erg naar mijn zin.”

Inmiddels zijn de ontwikkelteams opgesplitst om aan de toenemende vraag van de organisatie te kunnen voldoen. “IT ontwikkelt zich hier erg snel.”

Wij zijn Coöperatie VGZ

Samen met onze leden, zorgprofessionals en onze alliantiepartners ‘stropen we de mouwen op’ om de zorg te vernieuwen en toekomstbestendig te maken. ​We zoeken naar slimme oplossingen waarin onze leden (of patiënten) het middelpunt zijn. En zorgpersoneel wordt  ontlast en hun werkplezier vergroot. Dat betekent een versnelling op passende zorg door een klantgerichte transformatie naar digitaal waar dat kan en fysiek als dat nodig is.

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2022-06-21T12:02:00.000Z
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.