Onderstaande bijdrage is van een externe partij. De redactie is niet verantwoordelijk voor de geboden informatie.

Hoe zorg je voor een succesvolle transformatie?

Drie fasen waarbij medewerkers centraal staan

De digitale transformatie van veel bedrijven is in het afgelopen anderhalf jaar in een sneltreinvaart gegaan. De coronacrisis was een wake-up call. Waar veel bedrijven dachten dat het nog jaren zou duren voordat de digitale transformatie om de hoek kwam kijken, sloeg de crisis in als een bom. Veel bedrijven gingen gehaast te werk, maar waar hoe zorg je ervoor dat deze transformatie ook succesvol is op de lange termijn?

Vier belangrijke pijlers

Een succesvolle digitale transformatie bestaat uit vier pijlers:

  • Een totale transformatie: Digitale transformatie omvat meer dan slechts de technologie. Het heeft invloed op de hele organisatie, en dus is het noodzakelijk om op alle gebieden vooruitgang te boeken om de voordelen van digitale transformatie te benutten. Een totale transformatie bestaat uit een harde transformatie, met zaken als als processen, bestuur en maatregelen, en een zachte transformatie, bestaande uit vaardigheden, cultuur, competenties, enzovoorts.
  • De digitale medewerker: Digitalisatie betekent dat medewerkers bepaalde vaardigheden moeten ontwikkelen:
    • Verbonden zijn en verbinden (cloud)
    • Dataproducent en -gebruiker (big data)
    • Assisted en Augmented (AI)
  • Belangrijke succesfactoren (de vier c’s):
    • Content – de beschikbaarheid van transformatiecontent
    • Competences – vaardigheden voor degenen die de transformatie implementeren, voornamelijk managers
    • Confidence – vertrouwen in de teams
    • Continuity – continuïteit en consistentie in alle factoren
  • Employee Transformation Experience: Als je je medewerkers centraal zet in het transformatieproces, zorgt dit voor positievere resultaten, vooral op de lange termijn. Zorg er dus voor dat de transformatie vanuit hun oogpunt, samen met hen, doorgevoerd wordt.



Van creatie tot implementatie

Maar hoe kun je deze vier pijlers nastreven? Door het volgen van de volgende drie fasen wordt de transformatie van creatie tot implementatie gestructureerd, waarbij alle actoren van de organisatie betrokken zijn. Gedurende deze fasen is het ook belangrijk dat de ervaring van de transformatie continu aangepast wordt.

Fase 1: Definitie van het transformatieproject waarin alle dimensies zijn geïntegreerd

  • Definieer de belangrijkste doelstellingen van de transformatie, de richtlijnen en de toegewezen middelen.
  • Breng in kaart welke afdelingen, en dus welke medewerkers, het meest geraakt worden door de transformatie.
  • Identificeer de belangrijkste technische mijlpalen in de transformatie.

Fase 2: Co-ontwerp de transformatie-ervaring vanuit “de stem van de medewerker”

  • Definieer het Employee Experience Framework: doelstellingen, uitgangspunten en middelen.
  • Integreer “de stem van de medewerker” door het definiëren van de Target Employee Experience en het verbeteren hiervan.

Fase 3: Transformatie en verankering door een agile inzet van de Employee Experience in het hele bedrijf

  • De transformatie wordt geleid door de Employee Experience. De managers van de verschillende afdelingen die hier verantwoordelijk voor zijn evolueren elk op hun eigen tempo in agile modus.
  • Medewerkers en hun managers staan centraal en ervaren de diverse sleutelmomenten via de volgende succesfactoren:
    • Content: Ze worden voortdurend geïnformeerd over de inhoud en de voortgang van de transformatie en ze delen hun verwachtingen, niveau van begrip, vragen, enzovoorts.
    • Competences: Ze zijn bereid om zowel collectief als individueel hun transformatie uit te voeren en zich de nodige vaardigheden eigen te maken, dit geldt met name voor de managers.
    • Confidence: Ze definiëren het transformatieproject voor hun afdeling, binnen de kaders, en voeren dit uit met behulp van de aanwezige middelen.



Hulp nodig bij een succesvolle digitale transformatie?

NTT DATA helpt je graag om bovenstaande punten te implementeren in jouw organisatie. Met behulp van TŌGŌ hebben medewerkers één toegangspunt tot hun digitale werkplek. Hierdoor wordt toegang vereenvoudigd. knowler zorgt voor kennisbeheer en de integratie van bedrijfsprocessen. Door middel van een plan voor de korte en de lange termijn gaan we er samen voor zorgen dat jullie digitale transformatie ook toekomstbestendig is.

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-11-15T11:23:00.000Z
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.