Nog niet zo lang geleden ging de nieuwste Star Wars: The Force Awakens in première. De film heeft me aan het denken gezet over de dualiteit van goed en kwaad. Net zoals de epische oorlog tussen Jedi’s en The Sith in een sterrenstelsel hier ver weg vandaan, leveren wij ook dichterbij huis een strijd. Ik heb het over de strijd tegen diefstal van intellectueel eigendom van software.
Het continue kat- en muisspel tussen content owner en illegale gebruiker is een oorlog op zich. Als medewerker van een security-partij voel ik me verplicht om met mijn lightsaber ten strijde te gaan.
Illegale software
We weten dat het omogelijk is om piraterij volledig te stoppen. Wat we wel kunnen is de internetpiraten zo lang mogelijk frustreren, zodat de financiële verliezen van copyright owners gered worden. De manier waarop software wordt afgenomen verandert: zakelijke gebruikers willen alleen bepaalde functies afnemen, de software gebruiken op apparaten naar keuze en alleen betalen voor wat ze werkelijk gebruiken. Dit brengt vele uitdagingen met zich mee.
Ik merk dat illegale software, reverse engineering en overtredingen van de licentievoorwaarden voor de nodige problemen zorgen. Zo struikelde ik ruim een decennia geleden over een lek van een klant en ontdekte een serieuze overtreding: het betrof de nieuwste Stars Wars film. Episode III: Revenge of the Sith zou bijna in première gaan.
Uiteraard hebben we de klant gelijk ingelicht, maar als fan van de serie werd ik in een benarde positie geplaatst. Net zoals de Force, was mijn drang naar toffe content groot, maar mijn plichtsbesef groter. Het epische gevecht in mijn hoofd tussen goed en kwaad was George Lucas waardig. Sindsdien heb ik mijn hart verloren aan software monetization.
Episode 1 versus Episode 2016
De afgelopen jaren is er veel gebeurd op het gebied van software licenties. Steeds meer bedrijven nemen applicaties af via het internet en hier hoort betalen op basis van het werkelijke gebruik bij. De mogelijkheden worden uitgebreider, maar het gevaar neemt toe. Problemen komen helaas nog steeds veel voor.
Zakelijke softwaregebruikers zien starre overeenkomsten, tijdrovende processen voor het registreren van klanten en het verlies van licentiecodes als de grootste valkuilen. Door deze issues op te lossen, verklein je de kans op bewust en onbewust onrechtmatig gebruik. Uit onderzoek blijkt dat de belangrijkste voorkeuren ten aanzien van softwarelicenties bedrijfsbrede licenties, licenties voor bedrijfslocaties en licenties voor gelijktijdige gebruikers zijn.
Bedrijven die problemen op tactisch niveau proberen op te lossen, hebben vaak de neiging om het grotere plaatje te vergeten. Aan mij de taak om hen te helpen vanuit een strategisch oogpunt naar het licentiebeheer te kijken. Hoe zijn deze te beschermen en hoe kunnen we de inkomsten van software optimaliseren?
Het is misschien niet het meest glamoureuze beroep en hackers vervloeken ons, maar wij beschermen bedrijven tegen miljoenen euro’s aan schade. En met een beetje fantasie kun je software monetization-experts zien als de echte Jedi’s van de software galaxy.
Fijn voor je dat je de draai met jouw opgave kan vinden.
Wat bij mij een beetje verwarring veroorzaakte: Als ik “diefstal van intellectueel eigendom van software” dan denk ik aan een feature die Apple implementeert terwijl Microsoft die al had en gepatenteerd had, maar de rest van het verhaal gaat over piraterij, dus je bedoelt wat anders.
En 2de verwarringspunt; “Hackers vervloeken ons” Wat hebben hackers met piraterij te maken? Bedoelde je misschien crackers?