Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Digitale middelen doen hele bedrijf opbloeien

Deel 3/3

Dit artikel delen:

Deze driedelige reeks belicht de ontwikkelingen die op stapel staan in het technologielandschap. Technologische ontwikkelingen zoals ai en machine learning zijn vaak gericht op marketing, sales en productontwikkeling, maar bieden ook tal van mogelijkheden voor intern management en personeel. Dit derde en laatste deel behandelt de manier waarop digitale middelen positief bijdragen aan de bedrijfscultuur en ontwikkeling van werknemers.

  • Hr heeft een nieuwe aanpak nodig

Het is belangrijk dat bedrijfsleiders de rol van nieuwe technologieën begrijpen en programma’s ontwikkelen voor vaardigheden die binnen organisaties nodig zijn. Dit vereist dat bedrijven verder kijken dan de traditionele onderwijsmiddelen en nieuwe benaderingen zoeken voor omscholing van de bestaande beroepsbevolking. Het is belangrijk dat bedrijven hun personeel de juiste opleidingen aanbieden, maar even belangrijk is hoe ze dit doen. Idealiter zou iedereen constant moeten leren, in zowel privé- als professionele leven.

  • Investeren in de zoektocht naar talent is noodzaak, maar biedt ook kansen

Naast dat bedrijven het juiste doen voor hun werknemers, hebben ze ook een andere reden om deel te nemen aan initiatieven voor personeelsontwikkeling: hun eigen concurrentiepositie. Naarmate de vraag naar vaardigheden voor technologie oploopt, zal ook de strijd om talent toenemen. Volgens een onderzoek van Future of Workforce Development is ruim de helft van de recruitmentmanagers van mening dat ai hun concurrentie met andere bedrijven voor gekwalificeerde werknemers zal vergroten. Het spreekt dan ook voor zich dat 65 procent van de recruitmentmanagers gelooft dat ontwikkelingsprogramma's voor werknemers het bedrijf klaarstoomt en voorbereid op de digitale toekomst. Bovendien is nog eens iets meer dan zestig procent van de deze managers van mening dat ontwikkelingsprogramma's het aantrekken van talent zal verbeteren.

  • Voorspellende analyses worden van groot belang voor de betrokkenheid van werknemers
Betrokkenheid van medewerkers is moeilijk te meten en bij te houden. Verschillende factoren beïnvloeden het betrokkenheidsniveau van een werknemer, zoals de balans tussen privé en werk. Met de toename van werken op afstand en een verlies van enkele fysieke contactpunten, wordt het traceren en verbeteren van betrokkenheid alleen maar complexer.
Met nieuwe technologieën die tot stand zijn gebracht door ontwikkelingen op het gebied van cloud, unified communications en data-analyse, zullen organisaties echter opnieuw kunnen onderzoeken hoe een creatieve cultuur in een bedrijf strategisch is op te bouwen. In 2019 zullen organisaties de mogelijkheid hebben om steeds meer data te gebruiken voor het analyseren en voorspellen van engagement-trends, die vervolgens positief zullen bijdragen aan de bedrijfscultuur en sentiment van werknemers.

Nieuwe fase

"Plannen omtrent digitale transformatie zijn voor veel bedrijven langzamerhand werkelijkheid"

Waar de term big data een aantal jaar geleden nog vraagtekens opriep, wordt data in 2019 door steeds meer bedrijven slim toegepast. Augmented analytics zorgt voor een interessante samenwerking tussen mens en machine en rijke interactie tussen bedrijven en klanten. Plannen omtrent digitale transformatie zijn voor veel bedrijven langzamerhand werkelijkheid. In de volgende fase wordt er enerzijds meer aandacht besteed aan de organisatie van datateams en anderzijds besteden bedrijven steeds meer aandacht aan verantwoordelijk omgaan met de data van consumenten als de ontwikkeling van algoritmes. Ook wordt het in deze nieuwe fase steeds meer duidelijk dat digitaal talent lastig te vinden is en je als bedrijf jouw hr en bedrijfscultuur moet veranderen om digitaal talent aan te trekken en jouw werknemers bij je te houden.

Auteur Eva Heffernan is country leader Nederland bij Salesforce.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met je persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-02-20T15:32:00.000Z Eva Heffernan
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.