Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Magazine
  • Nieuwsbrief

Business intelligence verandert (hèhè)

BI
17 december 2020 - 09:203 minuten leestijdOpinieData & AIUber

Dat datagedreven beslissingen in 2020 relevantie zouden krijgen, stond als een paal boven water. De mate waarin bleek evenwel groter dan verwacht. Er is urgentie: bedrijven hebben geen ruimte om af te wachten of beslissingen op onderbuikgevoel te nemen. Elke beslissing moet bijdragen aan een positieve uitkomst. Dit vraagt om datagedreven beslissingen, op elk niveau in de organisatie.

Business intelligence (bi)-tools hebben organisaties nog niet gebracht wat ze beloofden. Zeker, data is gedemocratiseerd, en er hebben meer medewerkers toegang tot de data in hun organisatie. Die toegang alleen stelt echter nog niet iedereen in een organisatie in staat om op data gebaseerde beslissingen te nemen: voor veel zakelijke gebruikers zoals vestigingsmanagers of human resources zijn de van oorsprong voor data scientists ontworpen bi-tools te complex. De acceptatiegraad van deze tools blijft in die doelgroep steken op een derde (bron: Gartner). Hierdoor worden belangrijke inzichten en kansen gemist. 

Welke veranderingen in bi zijn nodig om iedere medewerker in de organisatie te laten profiteren van data?

Van buffet naar snack

Ten eerste is context nodig. Data worden nu als een gigantisch all-you-can-eat-buffet gepresenteerd, met een overvloed aan opties. Door die keuze verliezen de eindgebruikers van data het overzicht. Ze verdrinken in data en, naarmate de complexiteit ervan toeneemt, worstelen om prioriteiten te stellen en actie te ondernemen. Waar zij eigenlijk behoefte aan hebben, is een snack, in plaats van een buffet. Een op hun behoefte afgestemde portie op een door hen zelf te bepalen moment. 

Om de hoeveelheid data terug te brengen is context cruciaal. Alleen de belangrijkste informatie moet beschikbaar worden gemaakt en in de juiste context worden gevisualiseerd. Zo drong cateraar Sodexo voedselverspilling terug door hun kantinemanagers inzicht te geven in het geschatte aantal bezoekers van een restaurant. Op deze manier konden zij nauwkeurigere voorraden bestellen.

Intuïtieve vormgeving

In de vormgeving van apps zoals Uber en Spotify staat de gebruiker centraal. Deze heeft geen training nodig in de werking ervan. Waarom geldt dit nog niet voor tools in het bedrijfsleven? Wanneer het op data aankomt, zie ik nog zoveel organisaties waar gigantische rapporten en enorme Excel-bestanden gebruikt worden. Deze manier van datapresentatie leidt niet tot (snelle) inzichten. Het doel is om eindgebruikers te voorzien van één specifiek inzicht, waarbij eenvoud het sleutelwoord is. Door tools voor datavisualisatie net zo intuïtief te ontwerpen als de apps die we dagelijks gebruiken, verbetert de acceptatie en het gebruik ervan. 

Er is behoefte aan een duidelijkere vorm van communicatie, waarbij de focus verschuift van data-analisten naar de eindgebruikers van data. Dashboards worden daarom vervangen door meer geautomatiseerde en consumentgerichte ervaringen in de vorm van dynamische dataverhalen. Deze plaatsen data in context om zo te zorgen voor inzichten en analyse bij de eindgebruiker. Dit verandert de manier waarop en waar gebruikers omgaan met inzicht monitoring en analyse.

Elke beslissing datagedreven

In 2021 moet elke beslissing datagedreven zijn. Dit onderstreept de behoefte aan bi-tools die gericht zijn op zakelijke gebruikers en die inzichten bovendien realtime beschikbaar maken, op alle devices. Doordat datavisualisatie en -communicatie eindgebruikers steeds meer te bieden hebben, weten organisaties de data die zij tot hun beschikking hebben nog beter te benutten en kunnen zij onverwachte inzichten blootleggen. De bedrijven die erin slagen inzichten uit data op zo’n manier te communiceren naar de eindgebruikers dat zij tot handelen worden aangezet, hebben meer kans om succesvol te zijn. 

Meer over

AppsOffice

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Trek AI uit de experimenteerfase

    Een gids over AI als strategisch instrument en op welke manier je écht waarde toevoegt aan je organisatie.

    Computable.nl

    Servers onder de loep – Een nieuw tijdperk

    Nieuwe eisen aan prestaties en beveiliging. De toekomst van serverbeheer.

    Computable.nl

    Slim verbonden en veilig georganiseerd

    Waarom connectiviteit en security onlosmakelijk verbonden zijn.

    Eén reactie op “Business intelligence verandert (hèhè)”

    1. dino schreef:
      24 december 2020 om 09:08

      “Er is urgentie: bedrijven hebben geen ruimte om af te wachten of beslissingen op onderbuikgevoel te nemen.”
      ow nee, dat wordt weer hollen.
      en waar nou weer naar toe ?

      Meer data ? Nee juist niet volgens het artikel, we verdrinken erin.
      Meer data science ? Ook niet, want “de van oorsprong voor data scientists ontworpen bi-tools” zijn “te complex.”
      Ah, dashboards dan natuurlijk. Auteur is tenslotte country manager. Geen idee wat zo iemand doet, maar hij wil vast dashboards. Mooi overzichtelijk, de user aan het stuur ?
      Helaas Alweer mis.. “Dashboards worden daarom vervangen door meer geautomatiseerde en consumentgerichte ervaringen in de vorm van dynamische dataverhalen.”

      is dat het dan. :’-(
      Gaan we nu rennen naar “dynamische dataverhalen” ?

      Ik geef toe, ik klaag heel wat af.
      Klagen vanaf de zijlijn, terwijl ik allemaal zelf opzocht. De IT…
      Wondering als Alice in IT land :

      “But I don’t want to go among mad people,” Alice remarked.
      “Oh, you can’t help that,” said the Cat: “we’re all mad here. I’m mad. You’re mad.”
      “How do you know I’m mad?” said Alice.
      “You must be,” said the Cat, “or you wouldn’t have come here.”

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    Innovatie & Transformatie

    SureSync en Logius genomineerd voor Co...

    SureSync is dit jaar trots op drie nominaties bij de Computable Awards 2025. Eén van de meest opvallende nominaties is...

    Meer persberichten

    Meer lezen

    ai-agent builder agentkit
    Data & AI

    OpenAI Agent Builder, zelf schaalbare ai-agents bouwen

    Data & AI

    Ai en sdr: de nieuwe zintuigen voor een tijdloze werkelijkheid

    e-mail lost silent drop smishing
    Security & Awareness

    Kort: Online-zwendel explodeert, Microsoft silent drops lopen spuigaten uit (en meer)

    soevereiniteit
    Data & AI

    Europese soevereiniteitsambities botsen met realiteit

    firewall cybersecurity
    Security & Awareness

    Kort: Nieuwe cybersecurity voor Surf, ai-risico bij gemeenten, firewalls achterhaald (en meer)

    Data & AI

    Dit is de toekomst van privacy in ai-gedreven wereld

    ...

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Ontvang Computable e-Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics
    • Phishing
    • Ransomware
    • NEN 7510

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs