Managed hosting door True

5 redenen om serious gaming serieus te nemen

De leukste vervanging van de klassieke training

It-oplossingen - met digitale communicatiemiddelen voorop - zijn must haves om een bedrijf op een efficiënte manier draaiende te houden. De introductie van nieuwe communicatietechnologie op de werkvloer schopt echter de routines van het personeel flink in de war, met de nodige onzekerheid, frustratie en stress als gevolg. Goede training kan dit voorkomen. Steeds vaker wordt hiervoor serious gaming ingezet.

Goede, effectieve training en begeleiding maakt de adoptie van nieuwe technologie makkelijker. Personeel op een traditionele manier trainen, bijvoorbeeld klassikaal, kent echter zo zijn nadelen. Het is vaak tijdrovend, duur en logistiek uitdagend. Ook is het resultaat niet altijd even bevredigend, omdat de eigen werkplek net iets afwijkt van de voorbeeldomgeving. En lang niet altijd is zo’n training leuk en motiverend. Virtuele trainingen zijn dikwijls een stuk effectiever. Een variant daarvan, die sterk in opkomst is, is de serious game. Ik heb mij de laatste maanden verdiept in serious gaming, omdat wij bezig zijn met de ontwikkeling van een game ter bevordering van de adoptie van Skype for Business. Mij is duidelijk geworden dat serious gaming een flink aantal voordelen kent ten opzichte van andere (virtuele) lesmethoden. Dit zijn volgens mij de belangrijkste vijf.

Actief leren vanaf de eigen werkplek

Met serious gaming leren gebruikers in een virtueel spel vaardigheden door daadwerkelijk bezig te zijn met een technologie. Hierdoor hoeven zij niet eerst de theorie te leren en vervolgens zelf een (lastige) vertaling naar de praktijk te maken. Gamers proberen functionaliteit gewoon meteen uit. Dit maakt het leerproces actief, en dat heeft tot gevolg dat informatie beter wordt onthouden. Daarbij spelen mensen een serious game vanuit de eigen, vertrouwde kantooromgeving en met eigen apparatuur. Er is dus geen verschil meer tussen de in een klaslokaal geleerde theorie en de persoonlijke werkplek. Ook dit maakt de integratie van it in de eigen werkzaamheden vanzelfsprekender.

Sneller en zonder logistiek geregel

Het organiseren van een traditionele trainingssessie, bijvoorbeeld een klassikale workshop of webinar, is tijd- en energierovend. Er moet een ruimte worden geregeld, iedereen wordt geacht tijd vrij te maken in zijn agenda en bij voorkeur verlaat niemand tussentijds de les voor een belangrijk telefoontje. In rap tempo wordt de nodige stof gedeeld met de aanwezigen. Hierdoor wordt werken met een nieuwe applicatie meer een verplichting, dan een voorrecht. Informatie delen door een serious game voorkomt dit. Bedrijven hoeven enkel het spel digitaal ter beschikking te stellen aan de medewerkers. Zij kunnen vervolgens zelf bepalen wanneer en waar zij het spelen. Ook doen zij dit individueel, vanaf hun eigen pc. Bijvoorbeeld in een verloren halfuurtje aan het einde van de werkdag.

Leren in eigen tempo

Een game kan door spelers op hun eigen tempo worden doorlopen, en ook worden gespeeld op de momenten dat het hen uitkomt. Dit haalt de druk van de ketel voor veel medewerkers en dat heeft een gunstig effect op de prestaties. Niet iedereen pakt even gemakkelijk informatie op. De ene persoon kan nu eenmaal meer stof in één keer verwerken dan de ander. Een serious game is aan te passen aan de behoeften van de spelers, omdat het brokjes lesstof gefaseerd aanbiedt. Zo voorkom je demotivatie van medewerkers doordat het hen allemaal te snel of juist te langzaam gaat.

Voortgang bijhouden

Omdat een serious game digitaal is, is het bijhouden van de voortgang van het trainingsproces heel makkelijk. Tijdens het spelen kunnen er achievements worden behaald door de gamers. Behalve dat dit goed is ter motivatie, krijgen zij hiermee ook inzicht in waar ze zich bevinden in het leertraject. Het management op zijn beurt kan op bedrijfsniveau de progressie zien en hun verwachtingen ten aanzien van het adoptietempo hierop aanpassen.

Motivatie

Misschien wel de belangrijkste pre van serious gaming: het is leuk om te doen! Door informatie in een spelvorm te stoppen, wordt lesstof aantrekkelijk. Ook krijgen mensen die een spel spelen tussentijdse beloningen. Dit is noodzakelijk om de medewerkers te motiveren. De plezierfactor krijgt dan ook steeds meer aandacht in trainings- en coachingstrajecten. Een game is dus leuk, maar helpt ook om drempels te verlagen. Mensen durven in een virtuele wereld meer dan in het echt, omdat het een veilige omgeving is. Zij nemen wat meer risico’s, hebben geen angst om fouten te maken en delen sneller hun gevoelens. Over drempels stappen is de enige manier om echt verder te komen en je comfortabel te voelen bij nieuwe technologie.

Alleen maar voordelen dus, dat serious gaming? Natuurlijk zijn er ook zaken om op te letten bij het inzetten van games voor werkdoeleinden. Het zal voor sommige medewerkers vreemd aanvoelen om op het werk een game te spelen. Per slot van rekening is dit normaal gezien niet direct de bedoeling. Breng de serious game in als een training, die daadwerkelijk leerzaam is en het werk van de medewerkers makkelijker zal maken. En begin bij jezelf: als het management het goede voorbeeld geeft en als eerste met een game aan de slag gaat, volgt de rest vanzelf.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6037380). © Jaarbeurs IT Media.
?

Partnerinformatie
 

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Computable Expert
Lucas  Wensing

Lucas Wensing
CEO, StartReady. Expert van Computable voor de topics Mobility, Maatschappij en Universal Communications.
Hele profiel

Lees meer over:
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×