Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De opkomst van empathisch leiderschap

28 mei 2019 - 06:595 minuten leestijdOpinieCarrière

Het is geen geheim dat bedrijven over de hele wereld zich op een keerpunt bevinden. Ze komen tot de ontdekking dat ze zich moeten blijven aanpassen aan de markt en behoeften van hun klanten en medewerkers. De transformaties die hiervoor nodig zijn, vereisen visie, leiderschap en mensen die de benodigde technologische veranderingen kunnen realiseren.

Cruciaal voor het realiseren van digitale en organisatorische transformaties is het aantrekken en behouden van getalenteerde werknemers met de juiste kennis en vaardigheden. Maar ook deze markt verandert. Medewerkers willen meer groeimogelijkheden, zich betrokken voelen bij een organisatie en meer mogelijkheden om voor organisaties te werken die het verschil maken in zowel hun eigen branche als de wereld in het algemeen. De betrokkenheid van medewerkers is gerelateerd aan het managementteam van het bedrijf. En daar wordt het meteen interessant. 

Leiderschap, en dan heb ik het niet puur over het managen, is cruciaal om talent te behouden. Want bij gebrek aan goed leiderschap krijgen zaken als onzekerheid en instabiliteit vrij spel. Meer aandacht voor werknemers en meer bewustzijn van het belang van goed, betrokken personeel bevordert de retentie. Het ongelijk behandelen en belonen van werknemers kan er toe leiden dat belangrijk talent op zoek gaat naar andere werkgevers, die hun medewerkers wel gelijk waarderen, en niet aan vriendjespolitiek doen of verschil maken tussen verschillende personen.

Traditionele managementstijlen kenmerken zich door uitsluitend een focus te hebben op het bedrijfsresultaat, het gebrek aan verbinding met het personeel en oog voor de ontwikkeling van werknemers. Daarnaast zijn managers vaak enkel gericht zijn op het naleven van de jaarlijkse prestatiebeoordelingen. Om de betrokkenheid te vergroten, zijn leiderschapsstijlen nodig die meer nadruk legen op de relatie tussen de manager en de werknemer, en die meer empathisch zijn in plaats van puur bottom-line-management.

Vermogen

Op de vraag wat empathie met leiderschap te maken heeft, is het antwoord eenvoudig: alles. Als we veronderstellen dat leiderschap het vermogen is zich te verhouden tot en contact te maken met mensen om hen te inspireren en te stimuleren, dan heeft empathie een significante impact op organisaties die erkennen dat leiders rechtstreeks talentbehoud en -acquisitie beïnvloeden.

Empathie is voor de meeste managers en/of leiders een gewaardeerde vaardigheid. Maar nu organisaties geconfronteerd worden met de uitdaging van het werven en behouden van talent, is het belangrijk op te merken dat een belangrijke reden waarom mensen een organisatie verlaten, een gebrek is aan waardering en betrokkenheid van de persoon aan wie zij rapporteren. 

Leiders en managers kunnen door hun gedrag als niet-zorgzaam worden gezien. Wanneer een dergelijke bedrijfscultuur ontstaat, zullen het moreel, de productiviteit en mogelijk de winst afnemen en zullen mensen het bedrijf verlaten. En daarmee neemt ook de druk op de hr-afdeling, educatie en andere delen van de organisatie toe. Het adagium dat werknemers managers verlaten, niet bedrijven, kan een directe correlatie hebben met een gebrek aan empathie.

Excelleren

Medewerkers de kans bieden zich verder te ontwikkelen en hen te laten excelleren in de zaken waarin ze goed zijn, is niet alleen meer voorbehouden aan bepaalde posities. Daarnaast zou het ontwikkelen van empathische leiderschapsvaardigheden hier deel van uit moeten maken. De huidige talenten verwachten een groeipad waarin hun successen op de korte en lange termijn worden meegenomen. Als medewerkers een duidelijk groeipad hebben en meer betrokken zijn, worden ze productiever. In een wereld waarin het behoud van talent cruciaal is, zouden bedrijven er goed aan doen in hun loopbaan te investeren. Uit het 2018 Workforce Learning Report komt naar voren dat 93 procent van de ondervraagde werknemers langer bij een bedrijf blijft als er in hun carrière-pad geïnvesteerd wordt.

Het begrip ‘soft skills’ als niet-kritisch vervaagt ook. Wanneer een organisatie tijd neemt om soft skills te ontwikkelen, wordt het een duidelijk zichtbaar voorbeeld van betrokkenheid bij de groei en het succes van medewerkers, en niet alleen een middel om hen te leren hun taken sneller of efficiënter uit te voeren. Mensen boven pure technologie-implementaties plaatsen is een strategie die succesvolle projecten en organisaties kennen en omarmen. Succesvolle organisaties en leiders zoeken naar kansen om werknemers op posities te plaatsen waar ze opgemerkt, gecomplimenteerd en gewaardeerd worden, terwijl de medewerkers op hun beurt meer betrokken raken bij zowel het project als de organisatie.

Welzijn

Wanneer werknemers betrokken en gewaardeerd worden, zijn ze eerder geneigd naar mogelijkheden te zoeken om waarde toe te voegen. Betrokkenheid bij een organisatie versterkt het gevoel dat hun succes bijdraagt ​​aan het succes van de organisatie. Empathisch leiderschap is gericht op het opbouwen van vertrouwen. En een effectieve manier om het vertrouwen te vergroten, is door middel van empathie. Zaken als vertrouwen geven en het betrekken van mensen hebben een aanzienlijke impact. Empathie in de praktijk brengen om het welzijn van werknemers te verbeteren, heeft een versterkend effect. Uiteindelijk is aan te tonen dat een bedrijfscultuur met goed leiderschap, versterkt door empathie, niet alleen de productiviteit verhoogt, maar ook bijdraagt aan de retentie en het aantrekken van talent. 

De volgende keer dat u als leider de kans krijgt om een ​​van uw teams te coachen, kunt u overwegen die situatie empathisch te benaderen. Mogelijk is dat niet alleen voor uw medewerker een belangrijke verandering, maar ook voor uzelf.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Kort: Brunel viert 50ste verjaardag, Wortell wint gunning veiligheidsregio (en meer)

    ActueelSecurity & Awareness

    Vaarwel C++ en C: VS zetten in op memory safe-programmeertalen

    AchtergrondOverheid

    Software is gevechtskracht

    ActueelCarrière

    Kort: reorganisatie bij TomTom, investeringen in ai betaalt zich snel uit (en meer)

    Ontslagen
    ActueelCarrière

    ASML ontslaat it-manager om dubbelrol, IFS brengt ai-agent naar fabrieksvloer (en meer)

    Cloudsecurity
    ActueelSecurity & Awareness

    De zware uitdaging van cloudbeveiliging

    2 reacties op “De opkomst van empathisch leiderschap”

    1. Pa Va Ke schreef:
      4 juni 2019 om 20:37

      Dat empatisch leiderschap op langere termijn zijn voordelen heeft, is denk ik wel duidelijk. De grote vraag is of de echte leiders in staat zijn en blijven deze leiderschapsstijl te handhaven als het wat minder gaat met een organisatie, of wanneer de aandeelhouders weer aan de deur staan te rammelen dat de winstmarges hoger moeten ….

      Login om te reageren
    2. Ewout Dekkinga schreef:
      4 juni 2019 om 20:56

      PaVaKe,
      Ik onderschrijf je reactie omdat een empatische leiderschap niet gaat om een inleving in de gevoelens van de ondergeschikte maar om een begrip voor alle belangen in de opdracht. En grote leiders handhaven niet alleen hun leiderschapsstijl hierin maar bewijzen ook het ongelijk van de boekhouders, de winstmarges zijn het resultaat na belasting.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs