Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Super gedaan

Gevolgen van ‘nieuwe normaal’ zijn prettig

01 september 2020 - 07:483 minuten leestijdOpinieSoftware & DevelopmentIFS
Jacques Moolhuijsen
Jacques Moolhuijsen

De snelle draai naar werken op afstand als gevolg van de coronapandemie brengt een aantal factoren aan het licht voor organisaties; hoe productief kan personeel op afstand zijn? Hoe goed vertrouwt een bedrijf zijn personeel dat thuiswerkt? En wat is de impact van dit vertrouwen op de werknemers? Het is zeer onwaarschijnlijk dat alle werknemers die nu thuiswerken weer helemaal terugkeren naar het kantoor of de klantlocatie.

Thuiswerken zal vanaf nu een grote rol blijven spelen in de maatschappij. En, hoe vervelend en desastreus Covid-19 voor veel mensen en bedrijven ook is, toch leidt de situatie voor service-organisaties ook tot een aantal zeer positieve veranderingen.

Snellere digitale transformatie

Bij innovatieve service-organisaties staat digitale transformatie al lang op de agenda. Zij waren in staat om snel op de nieuwe en uitdagende omstandigheden te reageren. Munters, een specialist in energiezuinige luchtbehandeling, is daar een voorbeeld van. Het bedrijf heeft met de introductie van IFS remote assistance pragmatische technologie ingezet en kan daarmee de bedrijfscontinuïteit in het ‘nieuwe normaal’ vasthouden.

Andere servicebedrijven zijn wat minder happig op nieuwe technologie. Maar in hun poging de wereldwijde pandemie te overleven, moeten ze wel. En waar het vaak de werknemers waren die zich tegen deze veranderingen verzetten, zijn zij nu juist degenen die de tools met open armen verwelkomen – alleen dan kunnen ze (veilig) blijven werken. In de snelkookpan die Covid-19 is, ervaren ze in zeer korte tijd dat technologie veel kan doen. Dat biedt kansen voor iedere service-organisatie.

Veiligheid belangrijk

Naarmate service-organisaties weer meer en meer werk op locatie gaan verrichten, zullen we zien dat veiligheid een belangrijke onderscheidende factor wordt. Vóór Covid-19 was er geen klant die vroeg: ‘Wat is uw veiligheidsprotocol?’ Dit zal in de toekomst wel anders zijn. Deskundigen zeggen niet alleen dat het coronavirus enige tijd nodig heeft om te verdwijnen en dat het ontwikkelen van een ​​vaccin lang zal duren, maar dat de emotionele impact van het virus op individuen nog lang zal aanhouden. Een werknemer wil niet meer aan het werk als hij of zij zich niet veilig en goed beschermd voelt. Bovendien willen klanten niet dat er een buitendienstmedewerker bij hen thuis of in het bedrijf komt als ze niet weten hoe de service-organisatie hun veiligheid beschermt.

‘Wanneer denk je dat het weer normaal wordt?’, vragen mensen me vaak. Ik heb het mezelf ook afgevraagd. Maar ik ben er niet van overtuigd dat we weer terug kunnen en willen naar de oude situatie. Zoals vaak wordt gezegd zal er een ’nieuwe normaal‘ komen. Alle bedrijven krijgen hier in meer of mindere mate mee te maken, maar de serviceorganisaties in het bijzonder omdat zij van oudsher op klantlocaties werken.

Meer over

HNWMalware

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Computable.nl

    De principes van cloud-native techniek

    Cloud-native technologieën voegen flexibiliteit, schaalbaarheid en beveiliging toe en verlagen de operationele kosten voor de IT-omgeving. Hoe dragen Kubernetes, KEDA en AKS hieraan bij?

    Meer lezen

    Computercode, programmeren, computertaal
    OpinieCarrière

    Versla het nieuwe normaal van app-ontwikkeling

    Jacob Spoelstra
    MagazineInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Het nieuwe normaal

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Het nieuwe normaal? De échte verandering komt nog

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs