Deze opinie is van een externe deskundige. De inhoud vertegenwoordigt dus niet noodzakelijk het gedachtegoed van de redactie.

Waarom cio’s een beroep doen op ai

Dit artikel delen:

Channelweb Expert

drs. Steven Blees
Manager Partner Management, JUNIPER NETWORKS. Expert van Channelweb voor de topics Digital Transformation, Infrastructuur en Security.

Artificial Intelligence (ai) vormt de sleutel tot vereenvoudiging. Of het nu gaat om het automatiseren van repeterende taken of het bieden van een simpele gebruikservaring.

Artificial Intelligence (ai) is hét nieuwe it-fenomeen. Sommige technologieën komen en gaan en hebben nauwelijks gevolgen voor het netwerk. Ai heeft zijn relevantie daarentegen ruimschoots in de praktijk bewezen. Door aiaangestuurde operationele processen (ai-ops) vormen tegenwoordig een belangrijk aandachtsgebied van cio’s. Ai-ops helpt it-beheerders aan een ongekende mate van inzicht, automatisering en slagkracht. Het zorgt voor tijd- en kostenbesparingen en verbeteringen van de operationele efficiëntie.

De kracht van een door ai aangestuurd netwerk schuilt niet alleen in een verbeterde ervaring voor it-afdelingen. Een juiste inzet van ai kan ook de ervaring van netwerkgebruikers optimaliseren. Ai-ops verschuift op het gebied van netwerkbeheer de focus van ‘beschikbaar’ naar ‘optimaal’ en kan grote toegevoegde waarde bieden in tal van sectoren.

Zakelijke meerwaarde

Betrouwbare en meetbare draadloze prestaties zijn onmisbaar in magazijnen en distributiecentra. Een door ai aangestuurd draadloze netwerk draagt in deze omgevingen bij aan verbeterde operationele efficiëntie, kostenbesparingen en zakelijke meerwaarde.

Een voorbeeld: een aanbieder van oplossingen voor duurzame teelt en gewasbescherming wilde gebruikmaken van barcodescanners in zijn magazijn en andere bedrijfslocaties. Dit was nodig om de bedrijfsprestaties te verbeteren en bestellingen sneller te verwerken. Om dit mogelijk te maken installeerde het bedrijf ruim driehonderd toegangspunten binnen zijn Nederlandse hoofdkantoor en magazijn. Met een coherente aanpak van het beheer van zijn draadloze en vaste netwerken slaagde het bedrijf erin om de gebruikservaring te optimaliseren. Het it-team van de onderneming raadpleegt nu in een oogopslag dashboards binnen een geïntegreerde ai-engine die it-processen vereenvoudigt. Deze engine voorziet in klanteninzichten, snelle probleemoplossing voor het draadloze en vaste netwerk, trendanalyses en detectie van onregelmatigheden.

De logistieke, productie- en verpakkingsmedewerkers in het magazijn scannen nu streepjescodes. Dit stroomlijnt de orderpicking en verpakkingsprocessen die plaatsvinden nadat er een online-bestelling is geplaatst. De pickinglist toont de juiste hoeveelheden van elk product en de locatie daarvan in het magazijn. De verpakkingslijst geeft aan welke artikelen moeten worden verpakt en welke documentatie en verpakkingsmaterialen daarvoor moeten worden gebruikt. De wereldwijde teams van het bedrijf scannen dezelfde template, waarop alle relevante informatie via het draadloze netwerk naar hen wordt verzonden om het leverproces te stroomlijnen.

Het gebruik van de scanners vroeg om optimale draadloze prestaties in combinatie met een moderne cloud-architectuur die ondersteuning bood voor automatisering, ai en andere geavanceerde technologieën. Door ai aangestuurde draadloze netwerktechnologie draagt bij aan uiterst nauwkeurige locatiediensten. Dit maakt het mogelijk zoekgeraakte scanners terug te vinden en alle activiteiten binnen het magazijn in kaart te brengen.

Gezonde werkplekken

Het gebruik van iot-sensoren en geautomatiseerde systemen kan gebouwen duurzamer, kostenefficiënter en comfortabeler maken. Als het begint te regenen, trekken de luifels zich automatisch terug. Als de zon schijnt, komt de airconditioning in beweging. En als er niemand in de vergaderruimte aanwezig is, gaat automatisch de verlichting uit.

Maar wist je dat deze technologie ook kan bijdragen aan gezonde werkplekken en woonomgevingen? Zo is het mogelijk om met een betrouwbaar netwerk en locatiesensoren bij te houden hoeveel personen er zich in een ruimte of specifiek gebied ophouden. Op die manier zijn ze te waarschuwen als het te druk wordt met het oog op social distancing. Dezelfde infrastructuur maakt het mogelijk gebruik te maken van contract tracing-technologie om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan. Dan valt ook nog te denken aan het aanbrengen van sensoren in bouwhelmen en in werkkleding voor het volgen van de locatie en waarborgen van de veiligheid van medewerkers op bouwlocaties.

Digitale werkplek

"Een door ai aangestuurd draadloos netwerk is van cruciaal belang voor het succes van digitale werkomgevingen"

Een door ai aangestuurd draadloos netwerk is van cruciaal belang voor het succes van digitale werkomgevingen. Dit biedt het personeel de mogelijkheid om probleemloos te communiceren en samen te werken. Het voorziet daarnaast in de automatiseringsmogelijkheden en inzichten die nodig zijn voor het efficiënt opschalen van het netwerk met het oog op de exponentiële groei van het aantal verbonden mobiele en iot-apparaten.

Veel bedrijven stappen over op een wireless-first-strategie voor hun campusomgevingen. De volgende door ai aangestuurde technologische mogelijkheden zijn daarbij onmisbaar:

  • Het instellen, bewaken en afdwingen van servicelevels voor de draadloze prestaties voor alle werknemers;
  • Eenvoudige draadloze toegang voor gasten op basis van aanmelding via een portal, sms-code of sociale media;
  • Het waarborgen van een consistente ervaring op alle apparaten en clients (zoals voip en video).

En nu bedrijven van start gaan met het aanpassen van hun werkomgevingen aan de richtlijnen voor social distancing kunnen ai ondersteunde draadloze netwerken meerwaarde bieden in de vorm van mogelijkheden als:

  • Het delen van locatiegegevens met collega’s;
  • Het in realtime lokaliseren van mensen en bedrijfsmiddelen zoals printers;
  • Het analyseren van verkeerspatronen voor een effectievere bezettingsplanning voor faciliteiten zoals vergaderruimtes en de schoonmaakplanning;
  • Het in kaart brengen van de trajecten en verblijfstijden van gebruikers, bijvoorbeeld in het kader van contact tracing.

De ontwikkelingen rond de inzet van ai maken een ding duidelijk: bij deze technologie draait alles om de gebruikservaring. Ai en ai-ops bieden voordelen op diverse fronten, maar de overkoepelende doelstelling is om it-medewerkers, klanten en partners een optimale ervaring te bieden.

x

Om te kunnen beoordelen moet u ingelogd zijn:

Dit artikel delen:

Uw reactie

LET OP: U bent niet ingelogd. U kunt als gast reageren maar dan wordt uw reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om uw reactie direct geplaatst te krijgen moet u eerst rechtsboven inloggen of u registreren

Vul uw naam in
Vult u een geldig e-mailadres in
Vult u een reactie in
Jaarbeurs b.v. gaat zorgvuldig en veilig om met uw persoonsgegevens. Meer informatie over hoe we omgaan met je data lees je in het privacybeleid
Als u een reactie wilt plaatsen moet u akkoord gaan met de voorwaarden

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2021-02-16T15:11:00.000Z Steven Blees
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.