Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

AI biedt enorm potentieel

02 februari 2017 - 10:013 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Frank Lansink
Frank Lansink

Lang geleden was de chatbot een innovatieve uitvinding. Inmiddels is het 2017 en zal dit stagnerende stukje technologie ofwel verdwijnen in alledaagsheid, of zodanig verbeteren dat het niet langer een ‘bot’ genoemd kan worden door steeds meer de vorm aan te nemen van kunstmatige intelligentie (artificial intelligence, AI).

Als in 2016 het bouwen van een fundering voor AI centraal stond, is 2017 het jaar waarin AI werkelijkheid wordt. Steeds meer organisaties zien het potentieel van AI en ontdekken dat zij hun bedrijfsvoering kunnen optimaliseren door de technologie zij-aan-zij met menselijke collega’s te laten werken. Hierdoor krijgen menselijke arbeidskrachten de vrijheid om zich bijvoorbeeld te focussen op meer essentiële of innovatieve werkzaamheden.

Virtuele agenten

Sceptici zullen een prijs voor een machine waarschijnlijk in twijfel trekken, maar wat is een betere onderscheiding dan een die erkent hoe belangrijk het is om positieve reacties van klanten te krijgen? Virtuele agenten bieden klanten service wanneer ze maar willen in een aangename en persoonlijke dialoog die resultaat levert zonder fouten. Het transformeren van de klantervaring is de ultieme manier om aan te tonen welke virtuele agenten echte impact bieden.

Het potentieel van kunstmatige intelligentie is enorm. Maar om een succes te worden is het niet de vraag ‘wanneer’ bedrijven AI introduceren, maar ‘hoe’ ze dit doen. Bedrijven moeten zich eraan toewijden om ervoor te zorgen dat AI een soepele transitie maakt naar onze werkplekken en de bredere samenleving. Het is daarom van belang dat dit binnen een educatief kader gebeurt, om stakeholders, regelgevers en het gehele personeel structureel voor te bereiden.

Hyper productief personeelsbestand

Als dit op de juiste wijze wordt uitgevoerd, zullen mensen samen met AI werken om tot betere resultaten te komen. Het is cruciaal dat er een doordachte en goed opgebouwde visie is op de toepassing van AI-technologie. Leidinggevenden moeten nu handelen door in kaart te brengen waar intelligente technologieën creatieve menselijke vaardigheden kunnen aanvullen, met het oog op een uiteindelijk hyper productief personeelsbestand. Het maken van een roadmap met toekomstig benodigde vaardigheden en het invoeren van trainingen en sourcing-programma’s om aan de vraag naar ander of nieuw talent te voldoen, zal doorslaggevend zijn.

Veel bedrijven lopen het risico achter te blijven omdat ze hun bedrijf en werknemers niet toekomstbestendig maken in 2017. Daarom moeten bedrijven zich voorbereiden op de onvermijdelijkheid van kunstmatige intelligentie, zodat zij en hun personeel volledig profiteren van de eindeloze mogelijkheden die het biedt.

 

Achterblijven op de rest

Zij kunnen zich voorbereiden door de rollen binnen het bedrijf te structureren en organiseren, zodat werknemers de ruimte krijgen om snel door te groeien in hun taken en verantwoordelijkheden, wat uiteindelijk resulteert in een hyper productieve workforce. Organisaties moeten ervoor zorgen dat mensen de banen krijgen die bij hun vaardigheden en ambities passen, en bereid zijn om alledaagse repetitieve taken aan slimme technologieën over te laten. Zij die de komst van AI niet erkennen, riskeren niet alleen de productiviteit van hun werknemers maar ook zichzelf. Het risico wordt steeds groter dat ze achterblijven op de rest.

Frank Lansink, CEO van IPsoft Europa

Dit artikel is ook gepubliceerd in Computable-magazine #2 van 2017.

Meer over

Computing EverywhereKunstmatige intelligentie

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs