Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra spreekt: Bot

10 mei 2017 - 07:42OpinieGovernance & Privacy
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Gebruikers bellen hun leveranciers vaak op met bekende problemen. In plaats van dat de leveranciers die bekende problemen oplossen, tuigen ze een hele eerstelijnshulpverlening op.

Van de week werd bekend dat it-bedrijf Atos zelfs een digitale assistent, oftewel een zogenaamde bot, gaat inzetten die de taken overneemt van de medewerkers van de helpdesk. In eerste instantie las ik het bericht te snel en dacht ik dat Atos een helpdesk ging inzetten die bot was. Medewerkers die elke vraag beantwoorden met ‘Bel je nu alweer? Misschien moet je de handleiding eens gaan lezen, muts’.

Sukkel als de rest

Wij mensen vertonen voorspelbaar gedrag en daarom kun je er ook zo goed bots opzetten. Overigens kom je met een lijstje met de frequently ask questions op de website ook al een heel eind. Ik vind het altijd een hele teleurstelling als mijn vraag al tussen de meest gestelde vragen staat. Ik ben dus net zo’n sukkel als de rest.

Maar als hij er niet tussen staat dan heb je een ‘Ah, ik heb een uniek probleem. Ik ga ze eens even flink bellen!’-moment. Je wilt dan ook serieus genomen worden en niet afgescheept worden met automatische antwoorden. Vraag is dus ook of de bot van Atos naast kunstmatige intelligentie ook gebruik gaat maken van sociale intelligentie.

Dikke mannen

Ik heb een hele dikke kennis die van racefietsen houdt. Nu val je volgens mij niet echt af van racefietsen, want zijn trainingsmaat is nog dikker. Nu brak laatst, tijdens een trainingsritje, het zadel van één van de twee af. Hierop gingen beide gezellige fietsers naar de dichtstbijzijnde fietsenmaker voor een nieuw zadel. Toen de fietsenmaker het zadel erop zette, vroeg de kennis aan de fietsenmaker: ‘Heb je dit wel eens eerder meegemaakt?’. Waarop de fietsenmaker antwoordde: ‘Nee, zulke dikke mannen op een fiets heb ik nog nooit eerder meegemaakt!’. Ik denk dat je de fietsenmaker maar niet als bot moet inzetten op de helpdesk.

Jacob Spoelstra is columnist en stand-up comedian. Kijk voor meer informatie op www.jacobspoelstra.nl.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging en IT samen sterk tegen bedreigingen

    Deze paper geeft concrete strategieën en handvatten om IT en Security effectiever te integreren.

    Computable.nl

    Slimme toegang vs. onzichtbare cyberrisico’s in de Zorg

    In zorginstellingen is een constante stroom van personeel, patiënten en bezoekers. Maar hoe zorg je ervoor dat gevoelige gebieden beschermd blijven zonder de dagelijkse gang van zaken te verstoren? Hoe herken je eventuele zwakke plekken in het netwerk?

    Computable.nl

    Strategische alternatieven voor VMware

    Ontdek 3 strategieën voor een succesvolle overstap

    Meer lezen

    MagazineCarrière

    Spoelstra spreekt: Gezocht: old professional

    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: Grietje

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Helpdesks en slechte huwelijken

    OpinieGovernance & Privacy

    Spoelstra spreekt: Geen geld terug

    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: Computer beter dan HR

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: XP

    2 reacties op “Spoelstra spreekt: Bot”

    1. Eijkel schreef:
      10 mei 2017 om 10:37

      Artificial Intelligence wordt steeds (en opnieuw voor de zoveelste keer) ingezet als een oplossing voor alle problemen. Een ‘one size fits all’-oplossing.

      Ik verwacht dat wij als mensheid veel verder kunnen komen als we niet focussen op AI maar op AS. Met het aanpakken van Automatic Stupidity bij mensen voorkom je de problemen die je naderhand met AI moet gaan oplossen.

      Login om te reageren
    2. Johan Duinkerken schreef:
      11 mei 2017 om 07:51

      Daar noem je zo wat.
      Zag afgelopen week een documentaire van het ontstaan van onze scholen. Daarin werd gesteld dat deze opgezet zijn om de burgers bewust op een laag kennisniveau te houden. Daar heeft Pink Floyd ooit nog eens een album over gemaakt. Toch maar weer eens draaien.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs