Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

De kijk van Van Eijk: Stroop en het internet

01 maart 2010 - 10:05OpinieCloud & Infrastructuur
Peter van Eijk
Peter van Eijk

Op een van de locaties waar ik werk is het internet uitermate traag. Dat ligt natuurlijk niet aan het internet, maar aan de spullen die men daar ter plekke heeft. Een traag netwerk is ergerlijk, en maakt dat het werk stroperiger verloopt. Maar hoe snel zou het moeten zijn? En waarom?

Je kunt aan medewerkers niet uitleggen waarom het netwerk op kantoor trager is dan bij de mensen thuis. Wat gaat er bijvoorbeeld sneller? Thuis een vakantiehuisje boeken via internet, of op kantoor de bijbehorende vakantiedagen aanvragen in het personeelsinformatiesysteem? In beide gevallen gaat het om een businesstransactie. Naarmate die sneller verloopt, worden mensen productiever, terwijl trage transacties juist ergernis opwekken.

Nog een voorbeeld. Bij een toepassing als SharePoint gaan er nogal wat megabytes aan data over de lijn. Het gevolg daarvan is dat dat nogal wat vraagt van de spullenboel. Als die niet goed opgetuigd is, werkt het sneller om je PowerPoint in Gmail op te slaan en zo te delen met anderen. Dat kan toch ook niet de bedoeling zijn? De applicaties op kantoor zouden juist sneller moeten zijn dan die daarbuiten.

Is het te snappen waarom het op kantoor langzamer gaat dan daarbuiten, terwijl er op kantoor toch een veelvoud aan geld wordt uitgegeven? 'Het kost wat meer, maar dan heb je ook minder.' Dat klopt toch niet? Eigenlijk zegt het bedrijf dan tegen de medewerkers: 'Wij zijn eikels, want onze professionals kunnen met meer geld niet in de buurt komen van de ict-spullen die je thuis als amateur hebt. En verder vinden we het niet belangrijk hoe productief je bent.'

Vind je het gek dan, dat mensen een hekel aan hun ict-afdeling krijgen?

Ik ben wel eens naar huis gegaan om werk te doen waarvoor ik sneller internet nodig had dan ik op kantoor kon krijgen. Had ik nog betere koffie ook, trouwens.

Maar ja, je wilt eigenlijk ook weer niet dat het internet op kantoor veel beter is dan thuis. Dan wordt het wel erg aantrekkelijk om je vakantie te boeken terwijl je aan het werk bent.

Meer over

SharePoint

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Beveiliging begint bij de Server

    Waarom lifecycle-denken cruciaal is voor IT-security

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Meer lezen

    ActueelGovernance & Privacy

    Microsoft: we zijn geen hulpsheriff

    ActueelCloud & Infrastructuur

    HPE-Juniper vormt blok tegen Cisco

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Opkomst van soevereine clouds: stel dataportabiliteit centraal

    knop op toetsenbord met rolstoelsymbool
    ActueelOverheid

    Einde aan wildgroei van overheidswebsites

    big tech
    ActueelOverheid

    Na ingreep Microsoft bij ICC: kabinet waarschuwt voor afhankelijkheid Amerikaanse tech

    Europese Unie
    AchtergrondData & AI

    Wake-up call voor inkopers ai

    4 reacties op “De kijk van Van Eijk: Stroop en het internet”

    1. Perc schreef:
      1 maart 2010 om 19:54

      Ligt altijd aan de gebruiker.

      Login om te reageren
    2. hypocriticus schreef:
      2 maart 2010 om 09:06

      Ligt meestal aan gebrek aan QoS. Geef intranet en applicaties voorrang boven internet, of leidt de top 10 van niet direct zakelijke pagina’s (kranten, sport, nieuws) via een tragere proxy. Hou groepsschijven en profielen op de lokatie zelf indien mogelijk. En ja, lang wachten en koffie halen plus wcbezoek helpt tegen RSI, dus niets aan doen.

      Login om te reageren
    3. Henri Koppen schreef:
      2 maart 2010 om 20:52

      Helemaal mee eens.

      Veel kleinere bedrijven hebben dat overigens wel goed voor elkaar. Bij mijn meeste klanten zit het qua snelheid wel goed. Met een wat kleiner bedrijf (

      Login om te reageren
    4. Emiel schreef:
      3 maart 2010 om 08:51

      Grappig artikel (met alle respect !) en heel herkenbaar voor met name grote bedrijven.

      Echter wordt er voorbij gegaan aan een aantal essentiele zaken:

      Online diensten van onder andere Google zijn afhankelijk van het gebruik van aangeboden diensten voor hun inkomsten. Terwijl in een (groot) bedrijf vaak een wildgroei aan applicaties ontstaat om alle bedrijfsprocessen (en uitzonderingen) te ondersteunen.

      Verder wordt de snelheid van Internet verwardt met de response tijden van interne applicaties (althans, dat lees ik). Echter staat dat volledig los van elkaar.

      Tot slot is een werkplek vergelijken met een thuisplek natuurlijk appels met peren vergelijken.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs