Managed hosting door True

Magazine

Waarom onze werkplek nu echt gaat digitaliseren

De digitaliseringsbelofte hangt al langer in de lucht: geautomatiseerde bots, machinaal leren, cognitieve computing en de beschikbaarheid van grote hoeveelheden data gaan een enorme invloed hebben op het bedrijfsleven. Met dank aan de digitale mogelijkheden gaat de productiviteit omhoog en benutten bedrijven nieuwe mogelijkheden om verder te groeien. Het moment dat dit niet langer toekomstmuziek is, lijkt aangebroken; de digitalisering van de werkplek komt eraan.

Experimenten met oplossingen die de werkplek verregaand zullen digitaliseren, worden steeds serieuzer. Twee ontwikkelingen fungeren hierbij als baanbreker en maken werknemers nu al vertrouwd met de digitalisering van hun werkzaamheden: automatisering van routinewerk en machinaal leren/robotisering.

Routinewerk

Busy work. Zo noemen de Engelsen werkzaamheden die geen toegevoegde waarde opleveren. Werknemers besteden op dit moment twee van de vijf werkdagen aan werk dat niet tot hun kerntaken behoort. Belangrijkste oorzaak van deze verspilling: het gebruik van inefficiënte tools die niet ontworpen zijn voor de werkzaamheden waarvoor ze worden ingezet. Denk aan de noodzaak van e-mail, spreadsheets of face-to-face-bezoeken om bepaalde taken uit te kunnen voeren.

Onderzoeken tonen aan dat bedrijven een flinke efficiëntieslag kunnen slaan wanneer ze dergelijke werkprocessen automatiseren. Cio’s moeten aan werknemers wel duidelijk maken dat de automatisering van routinewerk zorgt voor meer tijd voor werkzaamheden die toegevoegde waarde voor de organisatie hebben. En dus de angst weerleggen dat automatisering uiteindelijk zorgt voor het overbodig worden van personeel. 

Machinaal leren

De digitalisering van de werkplek draait niet alleen om kostenbesparing, het neemt ook complexe werkzaamheden uit handen. Softwarerobots koppelen data uit verschillende systemen sneller en efficiënter aan elkaar dan een werknemer ooit zal kunnen. Bedrijven kunnen deze data daardoor veel beter benutten dan nu het geval is.

Bots verbeteren zichzelf dankzij machinaal leren en zijn daardoor in staat tot meer dan alleen basistaken; ze hebben inzicht in werknemersgedrag en voorspellen op individueel niveau welke aanpassingen de efficiëntie zal verhogen. Uiteindelijk zullen data leidend worden als het om workflows gaat; in het uiterste geval bepaalt een chatbot dan welke activiteitenverdeling tot de hoogste effectiviteit leidt en waar een werknemer dus mee aan de slag moet.

Een bot die orders uitdeelt? Dit klinkt nu nog als ver-van-mijn-bed-show en ik geloof ook niet dat het ooit echt zo ver zal komen. Maar aan de andere kant: kijkend naar de groter wordende berg aan data en het menselijke onvermogen om deze handmatig efficiënt te analyseren, is het onvermijdelijk dat robots een grotere rol dan nu gaan spelen. Bovendien kunnen werknemers zich dan concentreren op problemen die niet met behulp van een machinaal lerende bot zijn op te lossen.

Cio’s hebben de mogelijkheid de digitale werkrevolutie in hun eigen achtertuin te starten. Door hun eigen servicemodellen met behulp van automatisering, machinaal leren en kunstmatige intelligentie te verbeteren, doen ze bruikbare ervaring op waar andere afdelingen en teams gebruik van kunnen maken. Want uiteindelijk draait het er bij de digitalisering van de werkplek om dat er de juiste balans wordt gevonden tussen digitale en menselijke arbeid.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Computable-magazine #4 van 2017.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6046602). © Jaarbeurs IT Media.
?

 

Reacties

Als ik lees "face to face bezoeken automatiseren" haak ik eigenlijk al af.
Alle moderne technieken ten spijt, een digitale vervanger voor een goede (technisch inhoudelijke) discussie met een bak koffie en een whiteboard heb ik in al die jaren nog niet gevonden.

Maar als je dan toch zo overtuigd bent van de kracht van de digitalisering .. wanneer gaan we de CIOs en onderliggende managementlaag digitaliseren ... dat levert pas een besparing op !

Maar als je dan toch zo overtuigd bent van de kracht van de digitalisering .. wanneer gaan we de CIOs en onderliggende managementlaag digitaliseren ... dat levert pas een besparing op !

hihi
Ik zie dat voor me
- Artificial Ear
- Artificial Intelligence
- Artificial Emotions
en eindelijk wordt de werkvloer weer gehoord

"Een bot die orders uitdeelt? Dit klinkt nu nog als ver-van-mijn-bed-show en ik geloof ook niet dat het ooit echt zo ver zal komen."...

Veel planningen worden nu automatisch samengesteld. Dus in zekere mate gebeurd het nu al dat computers bepalen wat een medewerker moet gaan doen. Bijvoorbeeld welke order een medewerker als eerste moet gaan oppakken, of welk onderdeel een lasser als eerste moet maken. En de stap naar een medisch digitale assistent die zegt wanneer je welke pil moet innemen waarbij rekening wordt gehouden met waarden uit de sensors van een smartwatch, klinkt inmiddels ook niet meer als iets voor de verre toekomst. En vergeet vooral niet de "sla over 200 meter rechtsaf" commando waar bijna iedereen inmiddels meer dan eens naar heeft geluisterd.

Nu is een TomTom welke zegt hoe je het beste kan rijden wellicht niet heel ingrijpend. Maar fabrieken waarin computers bepalen welke werkzaamheid iemand als eerste moet uitvoeren, gaat al een stukje verder. En ik vermoed dat de trend is dat 'wij' in de toekomst steeds vaker en steeds ingrijpender door algoritmes zullen worden aangestuurd.

Jouw reactie


Je bent niet ingelogd. Je kunt als gast reageren, maar dan wordt je reactie pas zichtbaar na goedkeuring door de redactie. Om je reactie direct geplaatst te krijgen, moet je eerst rechtsboven inloggen of je registreren

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
Je reactie ontbreekt
Vacatures

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×