Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Onderwijs: basis voor innovatief en ondernemend NL

26 juni 2017 - 12:393 minuten leestijdMagazineInnovatie & TransformatieDigitalPwCVNO-NCW
Patrick Essers
Patrick Essers

De digitale transformatie verandert de samenleving, ons werk, ons leven en de arbeidsmarkt. Technologische ontwikkelingen als cloud computing, big data, Internet of Things en cybersecurity transformeren beroepen en creëren nieuwe banen. Daarom moet de samenleving investeren in een leven lang leren en onderwijsvernieuwing op alle niveaus.

Nederland ontwikkelt zich tot een hoogwaardig technologische maatschappij waaruit een reeks nieuwe ict-beroepen ontstaat. Wie had een decennium geleden gehoord van dataspecialisten?

Consultancybureau PwC zocht er eind vorig jaar driehonderd extra bij, na er eerder al duizend te hebben geworven. De Nationale Beroepengids identificeert in een overzicht 21 nieuwe beroepen, waaronder Internet of Things-expert en (cyber)securityprofessional. De EIT Digital Academy leidt mensen op als human computer interface designers, datawetenschappers en embedded systems engineers. Dergelijke ict-beroepen bestonden tot voor kort niet. Nu schreeuwen werkgevers erom.

Maar deze bedrijven hebben meer nodig dan alleen technische kennis. It-kennis is mooi, maar niet genoeg willen we overeind blijven in de digitale revolutie. It-talenten hebben ook innovatie- en ondernemerschapsvaardigheden nodig. Daarmee zijn nieuwe medewerkers – technopreneurs – beter in staat om producten en diensten te ontwikkelen die aansluiten bij de huidige en toekomstige behoeftes in de markt.

Die product- en dienstenontwikkeling heeft vervolgens impact op andere beroepen. Bestaande functieprofielen breiden uit met digitale vaardigheden. De politie jaagt op drone-piraten, verpleegkundigen en artsen interpreteren gezondheidsdata die patiënten bijhouden via sensoren en apps, virtuele assistenten helpen werknemers bij hun werk, conducteurs scannen in apps opgeslagen vervoersbewijzen, automonteurs worden steeds meer it’ers, fabrieken gebruiken sensordata bij kwaliteitscontroles in productielijnen en defensiemedewerkers gebruiken de ScanEagle voor militaire doeleinden.

De digitalisering gaat door alle sectoren heen en houdt voorlopig niet op. Dat is een gegeven. Dit vereist een permanente bijscholing van werknemers. Een lifelong learning dus. Belangrijk in dit leren is het vermogen tot aanpassen aan de snel veranderende digitale economie die beroepen blijft transformeren en creëren.

‘A good education is more than preparing young people for the labour market’, zei demissionair onderwijsminister Jet Bussemaker vorig jaar dan ook terecht op de Skills for a Lifetime-conferentie.

Het fundament voor dit aanpassingsvermogen ligt in het basis- en voortgezet onderwijs. Tijd voor onderwijsvernieuwing dus; het curriculum is al tien jaar niet aangepast. Het manifest ‘Naar een duurzame digitale samenleving’ van VNO-NCW, pleit daarom voor verplicht computational thinking in het basis- en voortgezet onderwijs. De recente discussies in de Tweede Kamer over het onderwijsvernieuwingsplan ‘Onderwijs 2032’ van Paul Schnabel (D66) dat onder meer voorstelt het vak digitale geletterdheid in het curriculum op te nemen.

Een goed geschoold en een zich blijvend ontwikkelend arbeidspotentieel is van groot belang voor een innovatief klimaat én de concurrentiekracht van Nederland. Succesvol zijn in een digitale wereldmarkt stimuleert economische activiteiten, laat business groeien en creëert nieuwe banen. Daarom is aandacht nodig voor het aanleren van digitale vaardigheden in niet-technische beroepen en voor het aanleren van ondernemerschapsvaardigheden in technische beroepen.

Dit artikel is eerder gepubliceerd in Computable-magazine #4 van 2017.

Meer over

AppsArchivering

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    ActueelCarrière

    Groningers verkopen crypto-platform Deribit voor 2,9 miljard dollar

    Quantum
    ActueelCloud & Infrastructuur

    Nieuwe Cisco-netwerkchip brengt quantum-internet dichterbij

    AchtergrondCarrière

    Ict-overnamemarkt trapt 2025 goed af, maar onzekerheid troef

    OpinieCloud & Infrastructuur

    Voorbereiding & verhuizing: zo implementeer je de hybride cloud

    ActueelCloud & Infrastructuur

    Europese Rekenkamer kraakt EU-strategie voor chipsector

    ActueelData & AI

    EU investeert bijna 2 miljard in digitale innovatie

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs