Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Spoelstra Spreekt: Lui

08 augustus 2023 - 20:403 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

Mijn oudste dochter is kortgeleden achttien jaar geworden. Dus ze is volwassen. Tenminste, dat vindt zij zelf. De overheid vindt dit trouwens ook. Haar beide ouders denken daar heel anders over, want papa en mama moeten nog steeds alles voor haar doen.

Zo moest ze haar verzekering wijzigen. Dit vond ze lastig, ze had dit nog nooit gedaan. Dus ik zeg tegen haar dat papa morgen wel even belt. Dus ik belde de verzekering waarop de verzekeringsvrouw aan de andere kant van de lijn zei: ‘Ja meneer uw dochter is achttien, dus u kunt haar verzekering niet wijzigen. Ze moet zelf bellen.’ Dus toen heb ik opgehangen. En in plaats van dat ik mijn dochter heb gevraagd zelf te bellen, heb ik toen zelf opnieuw gebeld, heb een hoog stemmetje opgezet en heb net gedaan of ik mijn dochter was.

We hebben tien minuten gebeld en aan het einde van het gesprek zei de verzekeringsvrouw: ‘Nou ik heb de gegevens gewijzigd en als u wilt dat ik het doorvoer moet morgen uw dochter zelf even bellen. Maar ze kan het ook gewoon even via internet doen met haar DigiD.’

Bellen

Nu heb ik wel gênantere dingen gedaan, dus ik ben inmiddels de schaamte voorbij. Maar vooral bij de opmerking, dat je het ook online kunt regelen, voelde ik mijzelf oud. Waarom had ik er niet aan gedacht dat het gewoon online kon?

Het kwam door de brief die we hadden gekregen. Je kon ook bellen stond erin. En ik vind bellen nog steeds makkelijker dan online inloggen op een website. Het is gewoon een vorm van luiheid, want ik weet altijd precies wat er gebeurt. Dan wil ik inloggen en dan weet ik mijn gebruikersnaam niet meer omdat ik inmiddels veertien e-mailadressen heb. Vervolgens weet ik het wachtwoord niet meer, dus dan bel ik liever. En in het geval van mijn dochter weet ik zeker dat het antwoord op de vraag ‘Weet jij je inloggegevens van je DigiD ook?’ haar antwoord is ‘Wat is een DigiD?’. En dan moeten we weer een DigiD aanvragen. En daar heb ik dus even helemaal geen zin in.

Net als haar vader

Dit bleek overigens niet zo te zijn. Ze had de DigiD-app gewoon op haar telefoon. Toen ik haar de url van haar verzekering had geappt, had ze het wijzigen van haar verzekering ook binnen twee minuten geregeld. Ze is helemaal niet kinderachtig, ze is gewoon lui. Net als haar vader.

Dit artikel verscheen eerder in Computable-magazine #04/23, de Career Guide

Meer over

AppsAuthenticatieDigiD

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Computable.nl

    Well-Architected: slim bouwen en beheren in de cloud

    Een paper met concrete handvatten om cloud-architectuur naar een hoger niveau te tillen.

    Meer lezen

    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra Spreekt: Knikkertijd

    Jacob Spoelstra knuffel lief
    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Dikke knuffel

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Middelmatige zoekmachine

    Jacob Spoelstra asjemenou verbaasd
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Goed voor de portemonnee

    OpinieCarrière

    Spoelstra Spreekt: Chinees

    Jacob Spoelstra knuffel lief
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra Spreekt: Betrouwbare bron

    2 reacties op “Spoelstra Spreekt: Lui”

    1. Jan schreef:
      10 augustus 2023 om 13:02

      Modern times anno 2023

      Login om te reageren
    2. Een Oudlid schreef:
      11 augustus 2023 om 12:11

      Klinkt eerder als slecht geïnformeerd want de onjuiste aannames van Jacob vergeten de ‘Never waste a good crisis’ waardoor jongeren de DigiD app waarschijnlijk al eerder geïnstalleerd hebben. Het authenticatie middel van de overheid wordt tenslotte door veel diensten gebruikt om identiteitsfraude met hoge stemmetjes te voorkomen, het doel heiligt het middel.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs