Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief
Jacob Spoelstra

Spoelstra spreekt: Monofobie

04 september 2019 - 08:13OpinieInnovatie & Transformatie
Jacob Spoelstra
Jacob Spoelstra

De overheid is een 'rij Mono'-campagne gestart, speciaal gericht op werkgevers. Ruim één op de drie werkgevers in ons land heeft geen regels voor de medewerkers over het smartphonegebruik in de auto. Dit vind ik niet eens zo onlogisch want dit geldt, denk ik, ook voor alcoholgebruik tijdens het rijden, het elektrisch scheren met 130 kilometer per uur op de linkerbaan en het onbeperkt eten van autodrop.

Uit onderzoek van Veilig Verkeer Nederland en de Vereniging van Nederlandse Autoleasemaatschappijen blijkt dat bij 35 procent van de bedrijven van collega’s wordt verwacht dat ze binnen een halfuur reageren op een berichtje, ook in de auto. Wat zijn dat voor bedrijven? Over welke branche hebben we het dan dat je afhankelijk bent van een lullig berichtje met drie smileys en een spierbal emoticon? Dan heb je toch gewoon je werkproces verkeerd in gesteld. Als het echt zo belangrijk is om te reageren, zet even je wagen aan de kant, bel je vrouw dat je later thuiskomt en reageer dan op het berichtje. En doe er dan ook nog even een flauw gifje bij want dat vinden je collega’s leuk.

Afpakken

Hoe deden dit soort bedrijven dit vroeger? Stoppen bij elke benzinepomp met een telefooncel? Via de praatpaal van de ANWB vragen of ze even een berichtje willen doorgeven? Of reed je dan weg van je bedrijf en kwam je ’s avonds thuis en dan was het bedrijf failliet omdat jij niet had gereageerd op een fax.

Maar we blijven maar stug onze smartphone in de auto gebruiken. Het argument ‘of moeten er eerst doden vallen?’ is niet meer aan de orde want die zijn er allang gevallen. Er is maar één ding wat echt helpt en dat is straffen. En misschien wel met de zwaarste straf die ik thuis aan mijn kinderen ook wel eens uitdeel. Gewoon de mobiel afpakken.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Dit is de weg naar informatietransformatie

    In een wereld waar data en informatie centraal staan, moeten organisaties zich aanpassen aan de digitale toekomst. Informatietransformatie is de sleutel tot het versterken van beveiliging en het bevorderen van efficiëntie.

    Meer lezen

    Jacob Spoelstra
    OpinieData & AI

    Spoelstra spreekt: En weer een datalek!

    Jacob Spoelstra
    OpinieInnovatie & Transformatie

    Spoelstra spreekt: Extraatje

    Jacob Spoelstra
    OpinieCarrière

    Spoelstra spreekt: Ict’ers gaan erop vooruit

    Jacob Spoelstra
    OpinieCloud & Infrastructuur

    Spoelstra spreekt: Ongezond

    5 reacties op “Spoelstra spreekt: Monofobie”

    1. Jan van Leeuwen schreef:
      4 september 2019 om 10:52

      Binnen een half uur reageren?
      Je laat je bijna vrijwillig opnemen in de psychiatrie, daar is alles normaler.

      Login om te reageren
    2. Kitty Arends schreef:
      4 september 2019 om 11:05

      Voor straf telefoon afpakken? Wat is dat voor miezerig strafje. Die hebben ze net als hun leaseauto binnen een half uur vervangen. Laat ze voor straf een dagje meedraaien bij een mortuarium. Of nee, daar is niet voldoende plek voor al die gasten die in hun moordwapen met 120 km/uur afgeleid worden door hun mobiel. Geen straf is hoog genoeg denk ik. Het is niet iets dat de werkgever moet doen, de automobilist is verantwoordelijk. En ik hoop het nooit mee te maken dat iemand die afgeleid wordt door een mobiel één van mijn kinderen dood rijdt.

      Login om te reageren
    3. Johan Duinkerken schreef:
      5 september 2019 om 08:23

      Lease maatschappijen kunnen ook acties opzetten met leveranciers van car kits om met dikke kortingen car kits in auto’s te laten zetten. Staat sjiek op de reclame uitingen.
      Als je dan nog met je telefoon gaat klooien in de auto mag je die €320 zelf aftikken.

      Login om te reageren
    4. Adrie schreef:
      6 september 2019 om 05:41

      De politie heeft het druk. Controle kan alleen als het geautomatiseerd kan zoals snelheid en parkeren.
      Bovendien doet een boete de hardnekkige (zakelijke) overtreders niet zo veel.
      Dus om effect te bekeuren zit er weinig anders op dan overtreders oppakken, opsluiten en (pas) de volgende dag door een stagiair of uitzendkracht laten registreren en bekeuren.
      De auto kan zolang op een centraal gelegen parkeerplaats bij de Eemshaven staan.

      Login om te reageren
    5. Frank Heikens schreef:
      6 september 2019 om 22:38

      De meeste autoradio’s hebben tegenwoordig Bluetooth waarmee je verbinding met je telefoon kunt maken.

      Alle telefoons hebben tegenwoordig de mogelijkheid om notificaties uit te zetten als deze verbonden is met een autoradio.

      Telefoneren kan hands free, andere (tekst) berichten worden geblokkeerd. Dat zou de standaard moeten zijn, tijdens het rijden mogen werkgevers en klanten niks meer dan dat verwachten, en bestuurders zouden niet anders moeten willen.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs