Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Tarieven ICT-adviseurs zijn gedaald

16 november 2012 - 13:343 minuten leestijdActueelCarrière
Kim de Vries
Kim de Vries

Het kennisniveau is ten opzicht van vorig jaar stabiel gebleven, maar de tarieven van ict-adviseurs zijn gedaald. Dit blijkt uit het onderzoek dat Computable door Motivaction liet uitvoeren onder 529 ict’ers die zijn betrokken bij de inhuur van ict-adviesbureaus.

Het kennisniveau van de ingehuurde ict-adviseurs is volgens ruim de helft (51 procent) van de 529 respondenten onveranderd. Bijna een kwart (24 procent) denkt zelfs dat het kennisniveau van de ict-adviseurs die zij in de afgelopen periode hebben ingehuurd is toegenomen ten opzichte van vorig jaar. 13 procent van de ondervraagden vindt dat het met de kennis van ict-adviseurs minder rooskleurig is gesteld en laat weten dat dit is afgenomen ten opzichte van vorig jaar.

Minder aandacht

Over de tarieven zijn de meeste inhuurders echter wel te spreken. 40 procent geeft aan dat de tarieven lager zijn dan vorig jaar. 22 procent denkt dat de tarieven gelijk zijn gebleven en 23 procent denkt dat het bedrag dat wordt neergeteld voor ict-advies is gestegen. 15 procent van de ondervraagden weet niet of het is gestegen, gedaald of gelijk is gebleven.

Het is niet zo dat de lagere tarieven ervoor hebben gezorgd dat ict-adviseurs minder aandacht voor de klant hebben. Veertig procent van de ondervraagden geeft aan dat de tijd die ict-adviseurs aan hen besteden gelijk is gebleven aan vorig jaar. Bijna een kwart (23 procent) denkt zelfs dat de aandacht is toegenomen en er meer tijd aan hen is besteed. Aan de andere kant denkt 27 procent dat de aandacht juist is afgenomen. 11 procent weet niet of er meer of minder tijd voor klanten wordt uitgetrokken door ict-adviseurs.

Extra werk

Ook over het verrichten van extra werk zonder hier een factuur te sturen zijn de meningen verdeeld. Volgens een kwart van de respondenten zijn adviseurs hier steeds meer toe bereid, weer een kwart denkt juist dat ze hier minder bereid toe zijn en volgens 35 procent is er geen verandering waar te nemen in de mate waarin adviseurs hiertoe bereid zouden zijn.

De meerderheid van de ondervraagde ict’ers blijft op de hoogte van geraadpleegde ict-adviseurs door middel van persoonlijk contact. Bijna driekwart (74 procent) volgt hiervoor ook de vakbladen en 68 procent zegt adviseurs via websites te volgen. Ook beurzen zijn een bron van informatie, 35 procent van de ondervraagden geeft aan dat dit ook een van de manieren is waardoor hij op de hoogte blijft.

Verantwoording

Motivaction voerde het onderzoek naar adviesbureaus uit in de zomer van 2012. Voor het onderzoek werden circa zestigduizend ict-professionals en -beslissers benaderd. 1318 ict’ers namen vervolgens deel aan het online onderzoek. Zij konden de vragenlijst op een speciale website invullen. Van de 1318 respondenten waren 529 ict’ers betrokken bij de inhuur van ict-adviesbureaus binnen hun organisatie. Alleen aan deze groep werd een lijst voorgelegd van de veertig grootste adviesbedrijven van Nederland.

Deze lijst is samengesteld door Mazars Berenschot Corporate Finance op basis van de omzetgegevens van ict-bedrijven die ict-advisering als hoofdbedrijfsactiviteit hebben. De gegevens zijn gehaald uit openbare financiële bronnen, zoals jaarverslagen en gegevens van de Kamer van Koophandel.

Voor het bepalen van de top veertig werd de ondervraagde ict’ers gevraagd hun top drie te kiezen. Per bedrijf werd de totaalscore berekend door het aantal respondenten dat een bedrijf op de eerste plaats zette te vermenigvuldigen met drie, het aantal respondenten dat het bedrijf op de twee plaats zette met twee, enzovoorts.

Meer over

DetacheringDiensten

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Consultancy Guide 2013
    InfopaginaInnovatie & Transformatie

    Inhoud Consultancy Guide 2013

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs