Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Bleeding edge kan uitkomst bieden

13 mei 2014 - 15:043 minuten leestijdOpinieSoftware & Development
Tom van der Geer
Tom van der Geer

Het is een bekende uitdrukking: geef iemand een hamer en alles lijkt op een spijker. En met die ene ‘hamer’ worden dan ook alle problemen te lijf gegaan, zonder te kijken of het wel het juiste gereedschap is voor het oplossen van het probleem. Terwijl het resultaat veel mooier kan zijn als je jezelf continu de vraag stelt: ‘is er iets beters dan wat we al gebruiken?’

Die vraag spookte ook constant door ons hoofd toen we een nieuw ‘Controle Centrum’ ontwierpen voor Adésys. Deze fabrikant en leverancier van alarmmelders en telemetriesystemen levert onder de productnaam ‘Severa Webmeters’ alarmmelders die bijvoorbeeld iedere seconde een melding doorsturen naar een centrale server. Die informatie – over bijvoorbeeld de luchtvochtigheid in een ruimte of de windsnelheid op een bepaalde locatie – kan vervolgens via een webportal worden uitgelezen.

Waar één melder al een hele berg aan informatie kan genereren, geldt dat zeker voor duizend of tienduizend melders die iedere seconde een meetpunt afgeven. De uitdaging is dan om een platform te ontwikkelen dat de ‘stortvloed’ aan data kan verwerken en opslaan en overzichtelijk kan presenteren. En dan volstaat het niet om terug te grijpen naar de standaard methodieken en hulpmiddelen.

Een goed voorbeeld van een ‘nieuw gereedschap’ is de database die wordt gebruikt voor de opslag van de gegevens, oftewel het opbouwen van het archief. Door de grote ‘record sets’ zou een relationele database – gebruikelijk in de webwereld – niet de juiste performance opleveren. Daarom is in dit geval gekozen voor een NoSQL-database (Riak). Om het opslaan van gegevens in goede banen te leiden, bepaalt een loadbalancer waar de melder een meetpunt af kan geven. De ontvangen meetpunten worden in een message queue (op basis van RabbitMQ) geplaatst zodat ze door verschillende andere onderdelen van het platform parallel verwerkt kunnen worden. Voor de robuustheid van het platform wordt in plaats van één fysieke server gebruikgemaakt van meerdere virtuele servers die draaien in de Elastic Compute Cloud van Amazon en elkaar kunnen opvangen. Hiermee is ook de verticale schaalbaarheid geregeld: een hogere belasting is eenvoudig op te vangen door meer virtuele servers in te schakelen. Hierdoor is het ‘Adésys Controle Centrum’ schaalbaar tot boven de honderdduizend melders.

Naast een NoSQL-database wordt ook nog gebruikgemaakt van een relationele database (RDS van Amazon) voor het opslaan van een subset van de data die wordt getoond in de ‘WebMeter Portal’. Bij het bouwen van de portal was de grote uitdaging om data overzichtelijk en realtime te tonen. Een overzichtelijke presentatie wordt gerealiseerd door de data aan de ‘achterkant’ van de portal te verwerken tot gemiddelde waarden. Om continu de actuele standen te laten zien, wordt gebruikgemaakt van een ‘single-page applicatie’ die is gebouwd met AngularJS van Google. Een dergelijke applicatie toont als het ware een dashboard binnen een webpagina waarop actuele waarden direct worden getoond. Dit kan worden vergeleken met de werking van bijvoorbeeld Gmail, waar een nieuwe mail direct wordt getoond zonder dat het nodig is om de pagina te verversen.

Het resultaat is een robuust en schaalbaar platform dat in staat is meldingen in realtime en overzichtelijk te presenteren; een resultaat dat is neergezet door gebruik te maken van ‘bleeding edge’-technologie die ook weer kan worden toegepast binnen nieuwe projecten. Tot op het moment natuurlijk dat er weer een beter hulpmiddel beschikbaar is voor de oplossing van een probleem. Want wie niet alert is op nieuwe ontwikkelingen heeft binnen de kortste keren weer een hamer in handen.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Staat van Digitale Connectiviteit binnen de Bouw- en Installatiebranche 2025

    Digitale connectiviteit is de kern van veel processen in de bouw en volgens insiders van strategisch belang voor de toekomst van de sector. Waar sta jij?

    Computable.nl

    Design Sprints: 4 dagen van idee naar prototype

    Hoe zet je in vier dagen tijd een gevalideerd prototype neer met Design Sprints?

    Computable.nl

    Resultaatgericht Samenwerken (RGS).

    RGS is een gestructureerde methode die vastgoedprofessionals direct ondersteunt bij kwaliteitsverbetering, kostenefficiëntie en verduurzaming.

    Meer lezen

    ActueelFinanciële dienstverlening

    Rechter kraakt falende erp-consultant

    ActueelCarrière

    Kort: Paul Broekhuizen leidt Fsas Benelux, Brink Software verkocht (en meer)

    ActueelData & AI

    Europese beurzen voor grensverleggend UvA-onderzoek in it

    AchtergrondSoftware & Development

    License to bill

    AchtergrondData & AI

    Ai-bedrijf Braincreators stelt de mens weer centraal in nieuwe koers

    ActueelSoftware & Development

    Europese tech hongert naar Navo-orders

    5 reacties op “Bleeding edge kan uitkomst bieden”

    1. Ewoud D. schreef:
      14 mei 2014 om 17:14

      Misschien handig als in de buzzword bingo even de definitie van ‘Bleeding Edge’gegeven wordt:

      Bleeding edge technology is a category of technologies so new that they could have a high risk of being unreliable and lead adopters to incur greater expense in order to make use of them. The term bleeding edge was formed as an allusion to the similar terms “leading edge”

      Ik weet dat stilstand achteruitgang is maar roekeloosheid kan leiden tot ondergang.

      Login om te reageren
    2. Pascal schreef:
      14 mei 2014 om 19:22

      Ewout, dat klopt toch ook.
      Tom doet zijn best een een snelle en stabiele database op te tuigen.
      En om vervolgens zowel performance als reliability onderuit te halen maakt het gebruik van zoiets totaal zinloos als rabbitmq. je zou haast denken dat het hele spul met dotNet bij elkaar geklikt is…..mischien wel java…. brrrr koude rillingen en zo.

      Leuk artikel dat wel 😉 en eens een leuke ICT toepassing die niet al eens ooit door het halve dorp is uitgevoerd.

      Login om te reageren
    3. Felix The Cat schreef:
      14 mei 2014 om 19:52

      robuust en bleeding edge is inderdaad nogal strijdig.

      Login om te reageren
    4. Ewoud D. schreef:
      14 mei 2014 om 22:49

      @pascal
      Laten we eerst eens afwachten of sprake is van hier en daar een ongelukkige woordkeuze.

      Login om te reageren
    5. Tom van der Geer schreef:
      19 mei 2014 om 07:55

      In dit geval lijkt de term “bleeding edge” inderdaad wat ongelukkig gekozen te zijn. We hebben hier vooral mee willen uitdrukken dat we gebruik maken van de nieuwste technieken. Maar uiteraard met inachtneming van de risico’s. De technologie is inmiddels wel behoorlijk volwassen.

      Wat ik veel belangrijker vind aan het verhaal is dat we hier mee uit proberen te drukken dat je als klant er bij ons op kunt vertrouwen dat we op zoek gaan naar de juiste technologieën en methodieken om een vraag op te pakken en hierbij ook de relatief nieuwe technieken niet schuwen. Wij gaan niet uit van een zelf ontwikkeld product, waarmee we alles “op kunnen lossen” door voor de basisproduct maatwerk te ontwikkelen. Wij kunnen onafhankelijk adviseren over een passende oplossing.

      Wat we regelmatig zien is dat bedrijven in eerste instantie begonnen zijn met het baseren van hun product of dienstverlening op een softwareproduct van een ander bedrijf. Een oplossing die op basis van een bestaand product gerealiseerd wordt, is over het algemeen op de korte termijn goedkoper, omdat er niet meer betaald hoeft te worden voor de ontwikkeling van deze basis. In de meeste gevallen bestaan de kosten uit een licentie op het gebruik en het benodigde “maatwerk” om de basis geschikt te maken. Hier wordt door de leverancier over het algemeen graag aan meegewerkt.

      In veel gevallen veranderen na verloop van tijd de behoeften van het bedrijf en is er meer maatwerk nodig. Hier gaat het vaak al wringen. Voor dit maatwerk worden vaak hoge kosten berekend en zijn de leveranciers vaak niet op toegerust en in sommige gevallen niet in geïnteresseerd, omdat het niet in de roadmap past of dat de capaciteit ontbreekt. Wat ooit een voordeel leek, keert zich na enige tijd al weer tegen je.

      Login om te reageren

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Ontdek de toekomst van IT-support en m...

    Op 16 september 2025 vindt in de Jaarbeurs in Utrecht een gloednieuw event plaats dat volledig is gericht op IT-professionals:...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine
    • Topics

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs