Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Technika10 Nederland moet commercieel denken

20 november 2006 - 15:003 minuten leestijdActueelCarrière
Rian van Heur
Rian van Heur

Technika10 Nederland probeert al twintig jaar kinderen, in het bijzonder meisjes, te interesseren voor techniek en ict. Ieder jaar is het weer spannend of er voldoende financiën zijn voor het uitvoeren van alle activiteiten.

“In ons land is slechts 15 procent van de bètastudenten vrouw. Nederland staat onderaan in de internationale ranglijst als het gaat om het aantal vrouwen in de techniek. De overheid vindt wel dat meisjes en vrouwen moeten worden aangemerkt als speciale aandachtsgroep, maar trekt daar vervolgens geen extra geld voor uit. Voor organisaties als Technika10 is geen subsidie”, zegt medeoprichter en directeur van Technika10 Nederland Mieneke Knottenbelt.

Tot 2004 kreeg Technika10 Nederland een basissubsidie indirect via het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen (OCW). Deze subsidie bedroeg 15 procent van de begroting. Het stelde ons in staat lesmateriaal en lesmethode te innoveren én we konden betaalbaar werken voor onze (zeker niet rijke) afnemers in onderwijs en welzijnswerk.. Nu kiest het ministerie voor een gedecentraliseerde aanpak, beschreven in het deltaplan BètaTechniek. Dit plan gaat ervan uit dat de attitude ten opzichte van bèta al op jonge leeftijd en op scholen wordt bepaald. Daarom krijgen 2500 basisscholen in 2010 12.000 euro die ze vrij kunnen besteden aan techniek en onderzoekende vaardigheden. Inmiddels hebben 1330 scholen het geld gehad.

Gevolg voor Technika10 Nederland is dat de organisatie een commerciële organisatie moet worden naast andere educatieve uitgevers. Knottenbelt: “Dat is lastig, omdat wij een ideële organisatie zijn. Afnemers van de producten van onze organisatie gaan daarvan uit”. De landelijke organisatie verwerft nu haar gelden via opdrachten vanuit het bedrijfsleven, sponsors en het verkopen van lesmateriaal en cursussen.

Expertise
Knottenbelt zou graag zien dat de overheid vaker gebruik maakt van de expertise die Technika10 Nederland in huis heeft. Het platform Bèta/Techniek die de subsidies beheert kiest voor de andere aanpak. “Hoe goed organisaties hun werk ook doen of hoe belangrijk ze ook zijn, wij willen daar geen kwalitatief oordeel over uitspreken. Overigens financieren we wel activiteiten van Technika10 Nederland, maar kennen we geen structurele subsidies toe aan intermediaire organisaties. Wij richten ons op de vraag van scholen”, zegt voorlichter Rolf Schreuder. Volgens Knottenbelt betrof het een eenmalige financiering van twee relatief kleine projecten, samen goed voor 5 procent van de begroting in 2006. Ze heeft ondanks de financiële onzekerheid toch vertrouwen in de toekomst: “Leerkrachten en leerlingen werken graag met onze lesmethode”.

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Meer lezen

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Technika10 Nederland hoopt op doorstart

    Computable.nl
    ActueelCarrière

    Technika10 op de fles door kredietcrisis

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Marco Gouw - Country Manager Veridas

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Geverifieerd, Echt en Betrouwbaar: Waa...

    Door Marco Gouw, Country Manager DACH & BENELUX bij Veridas Digitale transformatie heeft het makkelijker dan ooit gemaakt om een...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs