Computable.nl
  • Thema’s
    • Carrière
    • Innovatie & Transformatie
    • Cloud & Infrastructuur
    • Data & AI
    • Governance & Privacy
    • Security & Awareness
    • Software & Development
    • Werkplek & Beheer
  • Sectoren
    • Channel
    • Financiële dienstverlening
    • Logistiek
    • Onderwijs
    • Overheid
    • Zorg
  • Computable Awards
    • Overzicht
    • Nieuws
    • Winnaars
    • Partner worden
  • Vacatures
    • Vacatures bekijken
    • Vacatures plaatsen
  • Bedrijven
    • Profielen
    • Producten & Diensten
  • Kennisbank
  • Nieuwsbrief

Appels en peren

29 april 2009 - 08:163 minuten leestijdOpinieCloud & Infrastructuur

Werkzaam bij een SaaS-vendor merk ik dagelijks dat het voor veel organisaties lastig is om in te zien hoe anders SaaS is. Tijdens selectietrajecten worden we geconfronteerd met beslissers en inkopers die SaaS-aanbiedingen een-op-een naast reen eguliere softwareoplossing proberen te leggen. Maar als je dat doet, ben je appels met peren aan het vergelijken.

Een goede softwareoplossing geeft een organisatie de gewenste functionaliteit om een bepaald proces te ondersteunen. SaaS doet dit echter zonder bijkomende complexiteit en kosten in termen van hardware, bemensing, support, beheer en opleiding.  Het is dus vele malen makkelijker om de kosten van het proces inzichtelijk te maken. Immers, dat wat de organisatie betaalt aan de SaaS-vendor zijn precies de kosten om het proces te ondersteunen. Hierdoor lijkt een SaaS-oplossing op het eerste gezicht misschien duurder dan een traditionele softwareoplossing waarin de aanvullende, en vaak verborgen kosten, niet zijn verdisconteerd. Onderzoek wijst uit dat SaaS-oplossingen gemiddeld genomen zeven maal goedkoper zijn dan de traditionele oplossingen.

Voor management en beslissers in inkooptrajecten is het dus belangrijk om ervoor te zorgen dat appels met appels worden vergeleken.  Spendeer dus extra tijd aan het in kaart brengen van alle kosten die nodig zijn om een oplossing te gebruiken. Denk hier onder andere aan hardware, software maintenance, beheer, storage, datacenterruimte en projectkosten voor installatie en integratie. Om een idee te geven: het kost het bedrijfsleven  84 miljard dollar per jaar om 400 miljoen Exchange-clients te beheren. Daarentegen kost het AOL & Google samen niet meer dan een paar miljoen dollar per jaar om 500 miljoen webmail-clients te beheren. De verschuiving die dit soort besparingen teweeg brengt zijn immens. Ict heeft nogal eens de neiging om het effect van SaaS of cloud computing te onderschatten. De business doet dit echter niet en is al in groten getale bezig met het aankopen van SaaS-diensten, omdat deze sneller beschikbaar, flexibeler en vele male goedkoper zijn. Als ict dit niet onderkent, laat zij een kans liggen om een meer strategische rol te vervullen in het bedrijf.

De verschuiving van functionaliteit van de eigen ict-organisatie naar SaaS of cloud computing zal een grote impact hebben op het inkoopbeleid. Het is namelijk niet meer nodig een ingewikkeld selectieproces door te maken, maar we kunnen simpelweg een aantal SaaS-vendors proberen en degene selecteren die het meest bij ons past. Het is voor de SaaS-vendor namelijk niet moeilijk om een 'low cost' en 'low impact' proof of poncept te doen. De resultaten van deze PoC kunnen dan gebruikt worden voor de business case zodat je voordat je een definitieve aanschaf doet, weet wat het gaat kosten en gaat opbrengen.

Natuurlijk brengt SaaS op haar beurt  andere complexiteit met zich mee. Er zijn vandaag de dag nog  steeds wat 'missing pieces'. Zo zitten we aan de technologiekant te wachten op een veiligere en meer geavanceerde browser; een browser die van laptop naar mobiele clients kan en die meer interactiviteit toestaat en tegelijk security ingebouwd heeft zitten. Verder moet een 'federated identity' (in de cloud) het makkelijker maken om aan te tonen dat ik ook echt ik ben. Ook hebben we open en veilige frameworks en protocollen nodig om data uit te wisselen. En tenslotte betere contracten en SLA’s. Ik ben er stellig van overtuigd dat deze missing pieces zullen worden aangevuld en ontwikkeld. Dan is de weg naar de cloud niet meer te stoppen.

Meer over

SaaS

Deel

    Inschrijven nieuwsbrief Computable

    Door te klikken op inschrijven geef je toestemming aan Jaarbeurs B.V. om je naam en e-mailadres te verwerken voor het verzenden van een of meer mailings namens Computable. Je kunt je toestemming te allen tijde intrekken via de af­meld­func­tie in de nieuwsbrief.
    Wil je weten hoe Jaarbeurs B.V. omgaat met jouw per­soons­ge­ge­vens? Klik dan hier voor ons privacy statement.

    Whitepapers

    Computable.nl

    Bouw de AI-organisatie niet op los zand

    Wat is de afweging tussen zelf bouwen of het benutten van cloud?

    Computable.nl

    Slimme connectiviteit: de toekomst van bouwen

    Hoe stoom jij jouw organisatie in de bouw en installatie sector klaar voor de digitale toekomst?

    Computable.nl

    De weg van dataverzameling naar impact

    Iedere organisatie heeft data, maar niet iedereen weet hoe je het goed gebruikt. Hoe zet je waardevolle informatie om in actie?

    Meer lezen

    Computable.nl
    OpinieCloud & Infrastructuur

    SaaS: dreiging voor gebruiker of ICT-professional?

    Geef een reactie Reactie annuleren

    Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.

    Populaire berichten

    Meer artikelen

    Uitgelicht

    Partnerartikel
    AdvertorialInnovatie & Transformatie

    Computable Insights

    Een ai-agent die klantvragen afhandelt. Dat is een van de nieuwste troeven van softwareproducent Salesforce, dat daarmee meesurft op de...

    Meer persberichten

    Footer

    Direct naar

    • Carrièretests
    • Kennisbank
    • Planning
    • Computable Awards
    • Magazine
    • Abonneren Magazine
    • Cybersec e-Magazine

    Producten

    • Adverteren en meer…
    • Jouw Producten en Bedrijfsprofiel
    • Whitepapers & Leads
    • Vacatures & Employer Branding
    • Persberichten

    Contact

    • Colofon
    • Computable en de AVG
    • Service & contact
    • Inschrijven nieuwsbrief
    • Inlog

    Social

    • Facebook
    • X
    • LinkedIn
    • YouTube
    • Instagram
    © 2025 Jaarbeurs
    • Disclaimer
    • Gebruikersvoorwaarden
    • Privacy statement
    Computable.nl is een product van Jaarbeurs