Managed hosting door True

eCall

Computable Awards 2014

Genomineerd voor Partner van het jaar

 

BMW, IBM, Nspyre, NXP, de Europese Unie en de Nederlandse hulpdiensten hebben samen het project ‘eCall’ gedaan.

BMW heeft Nederland gekozen om als eerste land ter wereld alle nieuwe auto’s te voorzien van eCall, een automatisch belsysteem bij ongelukken dat vanaf 2015 verplicht is. Het systeem schakelt bij ongelukken direct nooddiensten in door een alarmnummer te bellen. Brussel eist dat alle nieuwe auto’s in 2015 beschikken over zo’n automatisch belsysteem. IBM en NXP hebben samen met diverse partners, waaronder BMW en Nspyre, in grensoverschrijdende trials aangetoond dat de eCall-technologie klaar is voor grootschalige implementatie. Dankzij het eCall-systeem zal de auto na een ongeluk zelf, zonder menselijke tussenkomst, hulpdiensten alarmeren, zijn positie doorgeven en vervolgens een geluidsverbinding tussen auto en meldcentrale openzetten. eCall kan het aantal verkeersslachtoffers in Europa met ongeveer 2500 terugbrengen.

IBM’s rol in het eCall-project met NXP betrof het projectmanagement van de integratie tussen de voertuig equipement (NXP-componenten) en de IBM Intelligent Operation center for Transportation (IOT). IOT is SaaS op basis van de IBM SoftLayer-cloud service en wordt geleverd vanuit Amsterdam. Ook was IBM verantwoordelijk voor het detecteren van de eCall-meldingen en het combineren met de gegevens van het voertuig en de gegevens over het aantal inzittende (op basis van stoel sensoren), de zwaarte van het ongeluk (op basis van het aantal gebruikte airbags en overige voertuig sensoren) en overige informatie relevant voor het emergency management center. Tot slot visualiseert IBM de melding op een kaart met inzoomfuncties en ondersteunt het via Standaard Operating Procedures (SOP’s) de eCall-acties en -rapportage. NXP leverde de Atop-chip, het hart van het eCall-systeem. Deze chip combineert plaatsbepaling en draadloze communicatie. De chip bevat een gps-ontvanger en geeft via het mobiele gprs-netwerk continu de positie van de auto door aan de back-office, maar ook het aantal passagiers, type voertuig, etc. Nspyre heeft mee gewerkt aan de software-implementatie van het eCall-systeem.

Terug naar de partnerprojecten.

Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/5092155). © Jaarbeurs IT Media.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×