Bij Derako (DEuren, RAmen, KOzijnen) werken een man of 35. Het bedrijf wilde de jaarlijkse omzet en de efficiëntie van het bedrijf verhogen. Derako’s productie was behoorlijk op orde maar had net als andere bedrijven in de sector moeite met het snel herstellen na de recessie. Een nieuw erp-systeem moest hier mede aan bijdragen.
Tot dan toe werden de bedrijfsprocessen ondersteund met behulp van een verscheidenheid aan Excel-spreadsheets en de financiën beheerd met behulp van Exact-software. Hoewel de Nederlandse productie goed draaide, ontbrak het Derako door deze versnipperde ict-huishouding aan de juiste stuurinformatie. Resultaten kwamen pas achteraf en leverden verouderde stuurinformatie op voor calculaties en offertes van projecten die al waren gerealiseerd. Wat weer invloed had op de marges van individuele projecten en dus op de resultaten van Derako.
Voor verkoop en calculatie gebruikte iedereen zijn eigen modellen en macro’s in Excel. Ook groeiden de vaste, indirecte kosten evenredig mee met de groei van de omzet. Terwijl een goed werkend erp-systeem een hefboom op de vaste kosten plaatst, zodat meer omzet kan worden gerealiseerd tegen dezelfde indirecte uitgaven. Het nieuwe systeem moest wel kunnen omgaan met de complexe en gespecialiseerde schattingen, offertes en de houtproductie-eisen binnen Derako.
Een aantal erp-leveranciers deed een poging maar slaagde er niet in om Derako te ondersteunen bij het automatiseren van de bedrijfsprocessen. Een van de struikelpunten was dat de inkoop-, productie- en verkoopafdelingen met verschillende eenheden werkten, wat betekende dat een passende erp-oplossing appels met peren zou moeten kunnen vergelijken. Na deze ervaringen kwam Derako in contact met de Nederlandse Epicor-partner Macroscoop uit Nootdorp. Het bedrijf beval Epicor ERP versie 10 aan om de complexe processen te stroomlijnen.
Na de implementatie van Epicor profiteert Derako van een alles-in-één-systeem, met een dashboard voor de grote kostenpost van de houtinkoop. Dat verbetert de inkoop en scheelt vele mensuren. Ook is er een dashboard voor het klantbeheer en de omzetprognose. Routine maakt plaats voor het toevoegen van meerwaarde.
Derako is door Epicor 10 nu in staat n om sneller te reageren op veranderingen in de markt en de verzoeken van de klanten en zijn voorraden efficiënter te beheren. In het offertestadium kan Derako de klant logische, eenvoudige vragen stellen. Het Epicor-systeem is gevuld met de kennis en ervaring van Derako en de markt en geeft een gefundeerd antwoord: wat is het beste voor de klant, commercieel verantwoord voor Derako en haalbaar voor productie.
Computable.nl over Computable
Computable vervolgt onderzoek securitybudgetten
Ontwikkelaars blij met én sceptisch over ChatGPT
Computable Kerstpuzzel 2022: 'Wederom een genoegen'
Computable past hoofdjury Awards 2023 aan
Nederland quantumland: tien topartikelen in 2022
De meest gelezen bijdragen van experts in 2022
De best gelezen achtergronden van 2022
Degelijk derde kwartaal 2022 Nederlandse ict-overnames
Computable Kerstpuzzel 2022 'Van A tot Z'