Managed hosting door True

Nationale Politie transformeert aangifteproces

Genomineerd als digitale transformatie

Wie aangifte doet van een misdrijf krijgt vaak het gevoel krijgt dat de politie niets met deze aangifte doet of er niets aan heeft gedaan. Burgers willen graag (beter) geïnformeerd worden over de behandeling en afronding van de aangifte. De politie heeft dit signaal opgepakt en hiervoor de Aangifte Volg Service (AVS) ingericht. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2017 reden om de Aangifte Volg Service van de Nationale Politie te nomineren in de categorie Digital Transformation of the Year.

Sinds juli 2016 is het mogelijk om de behandeling van een aangifte online te volgen. Via een persoonlijke pagina op politie.nl kunnen slachtoffers van een misdrijf precies zien welke stappen de politie onderneemt in de behandeling van de aangifte. Wanneer iemand aangifte doet - telefonisch, aan de balie of digitaal - wordt hij via de Aangifte Volg Service (AVS) op de hoogte gehouden van ontwikkelingen hierin.

Een risico dat werd onderkend was dat niet van elke aangever of elk slachtoffer het juiste mailadres beschikbaar zou zijn. Daardoor zouden we de burger niet goed kunnen informeren. Dit risico is echter achterhaald, aangezien we het proces zo hebben aangepast dat bij elke aangifte het mailadres wordt uitgevraagd of minimaal geverifieerd. Om de privacy zoveel mogelijk te garanderen, wordt er gebruik gemaakt van DigiD. In de loop van 2017 wordt dit uitgebreid met een sms-verificatie. Om de juiste gegevens te communiceren richting de burger zijn er koppelingen gelegd met diverse politiesystemen.

Door een koppeling tussen de personenserver en politie.nl is het mogelijk om in het aangifteformulier automatisch een aantal persoonsgegevens, zoals naam, geboortedatum en woonplaats van de burger al ingevuld weer te geven. Dit is mogelijk via de DigiD-inlog (DigiD geeft het BSN-nummer van de aangever mee). Bij het inloggen op ‘Mijn Politie’ en voor het doen van een aangifte hoeven deze gegevens niet meer ingevuld te worden door de burger. De medewerkers Intake & Service hebben daardoor een betere en sterkere authenticatie van de burger die online contact zoekt met de politie. Ook wordt het controleren van aangiftes op deze manier efficiënter.

Terug naar de overige genomineerden
Dit artikel is afkomstig van Computable.nl (https://www.computable.nl/artikel/6174165). © Jaarbeurs IT Media.

Stuur door

Stuur dit artikel door

Je naam ontbreekt
Je e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×