Nominatie voor Carsten Klomp (cio Hema)

Computable Awards 2019, CxO van het Jaar

Carsten Klomp

Carsten Klomp

Het zo bekende traditionele en typisch Nederlandse warenhuis Hema heeft een ware transformatie doorgemaakt. Hema startte drie jaar geleden met een nieuwe strategie, waarbij drie pijlers centraal staan: het revitaliseren van de keten in de Benelux, internationale groei en een digitale transformatie. Chief information officer (cio) Carsten Klomp is verantwoordelijk voor de realisatie van deze digitale strategie. Voor de algemene jury van de Computable Awards 2019 reden om Carsten Klomp te nomineren in de categorie CxO van het Jaar.

De afgelopen jaren is bij Hema aan een nieuw landschap gewerkt dat tegen de bestaande omgeving is aangebouwd om de omnichannel-groeiwensen van klanten te realiseren. De digitale strategie is gebaseerd op een Agile-aanpak en is gericht op een model waarbij is gekeken naar drie pijlers: de klant, de kanalen en de organisatie. Een belangrijke component in de digitale transformatie was de overgang naar de cloud. In een best wel een versnipperd cloudlandschap heeft Hema gekozen voor oplossingen die cloud based zijn, zoals SaaS, cloud hosted en cloud native services. Het gehele data lake draait op Elasticsearch: SaaS die wordt gehost bij Amazon Web Services. Hema heeft een multi-channel api-layer gebouwd op basis van Lambdas. Met deze serverless-oplossing kan Hema ‘NoOps’ zijn, wat betekent dat de it-omgeving in grote mate is geautomatiseerd en losgekoppeld is van de onderliggende infrastructuur zodat er geen speciaal team nodig is om de software intern te beheren.

Het doel van Hema is om in de toekomst everything as a service te hebben; een diversiteit aan diensten die door verschillende afnemers gebruikt kunnen worden. Binnen de organisatie is Hema Digital een afdeling die de totale plannen van Hema wereldwijd mogelijk moet maken. Wanneer in een ander land een winkel wordt geopend, dan moeten de systemen zo ingericht zijn dat het weinig moeite kost om dit te realiseren. In plaats van het implementeren van een softwarepakket, kijkt Hema naar de customer- of employee journey en worden vragen gesteld als ‘lossen we op deze manier het probleem op?’ Deze benadering geeft de mogelijkheid om de gehele situatie te bekijken in plaats van een geïsoleerd deel van het probleem. Met de digitale reis die Carsten Klomp gestart is kan Hema weer innovatief zijn.

Terug naar de overige genomineerden

Dit artikel delen:

Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2019-07-01T11:59:00.000Z Redactie Computable
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.