Moeiteloos loodst Chantal patiënten naar een afspraak met de huisarts, helpt hen een handje bij hun klachten en rapporteert zonder hiaten naar de zorgverlener. Een half jaar na de introductie krijgt chatbot Chantal het gemiddelde rapportcijfer van een 8. Met Chantal wordt gestreefd naar app-loos gemak voor de patiënt. Chantal vraagt echt door over de klachten, waardoor de patiënt zich gehoord voelt. Chantal is zodanig opgezet dat ze voortdurend wordt geoptimaliseerd – zowel op inhoudelijk als op technisch vlak. Chantal draait op het eigen communicatieplatform van Zaurus.
Het communicatieplatform waarop Zaurus de assistent laat functioneren, draait niet via vertrouwde messagingapps als Facebook of WhatsApp. Dit heeft alles te maken met de gevoeligheid van de patiëntdata, de wet- en regelgeving binnen de branche én het belang van patiëntvertrouwen. De vorm van patiëntidentificatie is een uitdaging. Op dit moment wordt er nog gewerkt met identificatie via persoonlijke gegevens, zoals adres, geboortedatum, etc. Dat vindt Zaurus niet voldoende: het moet onomstotelijk vaststaan dat iemand is wie hij zegt dat hij is. De oplossing voor dit probleem ligt klaar: iDIN. Middels dit procedé kan de gebruiker zich identificeren via zijn of haar bank, wat hetzelfde werkt als iDEAL. Via deze methode maak je even een uitstapje naar je bank. Er wordt uiteraard geen geld afgeschreven, alles ter identificatie.
Juryoordeel
Wanneer een patiënt zit te chatten en Chantal ‘vindt’ dat er een menselijke assistent tussenbeide moet komen, wordt de gebruiker in een virtuele wachtkamer geplaatst en neemt de assistent aansluitend het gesprek over. Dit voorbeeld toont aan hoeveel mogelijkheden er zijn met de bot. Ook een echte arts kan in het gesprek betrokken worden en kan kijken bij de patiënt en kan eventueel foto’s delen of videobellen.
De kracht van digitale doktersassistente Chantal zit hem voornamelijk in het stroomlijnen van de zorg, het automatiseren van de herhaalbare klusjes (recepten) of simpele diagnosevragen stellen. De mogelijkheid dat Chantal kan signaleren dat iemand erbij moet komen als het te complex gaat worden is heel slim al gelijk meegenomen in de eerste fase. In potentie kan deze oplossing veel werk schelen van de assistenten en de doctoren. Chantal draait op Zaurus en als platform wordt Zaurus ingezet bij diverse Nederlandse ziekenhuizen en andere zorginstellingen. Als organisatie beschikt het over de nodige certificeringen (ISO 27001 en NEN 7510), dus met de veiligheid zit het wel goed. Daarom is dit een terecht genomineerde bij de Computable Awards 2020 in de categorie Zorgproject.
Computable.nl over Radboudumc
Herkansing grote hardware-aanbesteding umc's
Protinus IT eerste keus bij megatender umc's
Opensource-ventilator geeft adem aan ziekenhuizen
Radboud UMC kiest voor Motiv IT Masters
Raad onderzoekt ict-storingen ziekenhuizen
Radboud vervangt SharePoint door Kentico-CMS
TU/e ontwikkelt EEG-systeem voor thuis
Ortec ontwikkelt beslissingsmodel voor St Radboud
i3 Groep wint storagecontract voor UMC St Radboud