PostNL vindt het belangrijk dat de seniors begrijpen wat collega’s die wel digital native zijn – denk aan scrum masters of business developers – aan ideeën aandragen. Alleen zo kan er worden geleerd. Alleen als digitale kennis in alle lagen van de organisatie zit, kan er versnel worden op transformatie. De Digital Next Academy bood een traject van anderhalf jaar. De vier modules gingen in op thema’s als de impact van digitalisering op het businessmodel, het stimuleren van innovatie, het integreren van processen en het gebruik van data analytics om tot strategisch inzicht te komen. Aan de voorkant wilde PostNL zo klantvriendelijk mogelijk digitaliseren. 650 collega’s hebben het programma of een deel ervan gevolgd, en het is nog online toegankelijk voor de hele organisatie. Het programma bestond uit theorie in combinatie met voorbeelden uit de markt. Ook werden er succesvolle innovaties binnen PostNL gedeeld.
De Digital Next Academy heeft vooral een voedingsbodem gecreëerd voor innovatieve ideeën. Er zijn zaadjes geplant die in de toekomst zullen gaan ontkiemen en tot mooie planten kunnen uitgroeien. Dankzij de kennisoverdracht hoeft PostNL geen discussies meer te voeren over het belang van digitalisering. Iedereen is ervan doordrongen dat het vanzelfsprekend is en dat men vooral moet nadenken over nieuwe digital businessmodellen. PostNL heeft op strategisch niveau bepaald op welke plekken binnen de organisatie nog winst is te behalen met digitalisering. Het heeft een chief digital officer, Bart Delmulle, aangesteld die er op executive-niveau voor zal zorgen dat de digitalisering blijft versnellen. De focus ligt in de toekomst op zes bouwstenen: de commerciële activiteiten, de logistieke kern, nieuwe businessmodellen, het it-fundament, het data-fundament en het eigen digitale DNA, waar de Digital Next Academy ook onderdeel van is.
Computable.nl over PostNL
Offline: Bruinkool-boer Daniel Kretinsky redt Atos
Met SAP Rise naar een betere informatievoorziening
Wie precisielogistiek begrijpt, pakt de beker
PostNL zet backoffice over op SAP S/4Hana
Tien jaar cloud: Van diversiteit naar standaardisatie
Tien jaar cloud: Pionierende PostNL maakt balans op
Blockchain-postzegel vindt gretig aftrek
Data sleutel tot succesvolle crossborderstrategie
Thales betaalt 100 miljoen voor iam-expert OneWelcome
Marcel Krom (vertrekkend cio PostNL)