Sommige voertuigen en wagenparken zijn moeilijk te verzekeren. Denk bijvoorbeeld aan taxi’s. De premies zijn duizenden euro’s per jaar en het eigen risico is heel hoog. Er kleven nou eenmaal wat risico’s aan taxi’s. Maar stel nou dat de verzekeraar gegevens heeft waaruit blijkt dat de taxi’s van een bedrijf zich goed aan de snelheid houden en veilig rijgedrag vertonen? Als je met data kan laten zien dat je minder risico loopt, kan de premie omlaag. Een voordeel voor het taxibedrijf, maar ook zeker voor de verzekeraar. Crossyn maakt duidelijk dat het verzamelen van dit soort data nog veel meer voordelen heeft, bijvoorbeeld voor de veiligheid op de weg.
Met een device in het voertuig wordt de data verzameld en via simkaarten van T-Mobile worden de gegevens verstuurd naar het datacenter. Het iot biedt realtime data om gedrag te verbeteren en de veiligheid op de weg te vergroten. Want het doel is dat chauffeurs, geconfronteerd met hun score, gestimuleerd worden beter en veiliger te gaan rijden. Een competitie-element stimuleert dit gedrag nog meer. Deel de scores onderling en de meeste mensen zijn geneigd hun score te verbeteren als ze zien dat ze het ‘slechter’ doen dan hun collega’s.
Computable.nl over T-Mobile
Ericsson krijgt van T-Mobile Nederland mega-order
Cms-leverancier Storyblok in trek bij investeerders
Zakelijke telecommarkt stabiliseert zich
Mazars adviseert met Kaspersky te stoppen
Ict-bedrijven schieten Oekraïners te hulp
2021 was goed jaar voor Vodafone en T-Mobile
Gainsight koopt Amsterdamse InSided
M2m stuwt aantal mobiele aansluitingen omhoog
Waarom werk gaat over wát je doet – niet waar je dat doet