ERTMS staat voor European Rail Traffic Management Systeem. Het is de nieuwe standaard voor spoorverkeer in Europa. In Nederland en de meeste andere Europese landen wordt deze standaard de komende jaren ingevoerd. Het vervangt in Nederland op termijn het huidige systeem ATB (automatische treinbeïnvloeding), waarvan delen al zeventig jaar oud zijn. Een van de voordelen van ERTMS is dat treinen dichter op elkaar kunnen rijden, waardoor de capaciteit op het spoor toeneemt. Doordat alles computergestuurd en datagedreven verloopt, vermindert ook het risico op ongevallen.
Voor de invoering van ERTMS moet ProRail veel zaken regelen, zoals de vernieuwing van ict-systemen, tests op het spoor, aanleg van glasvezelnet langs het spoor en de verwijdering van de meeste seinen. Ook volgen er trainingen voor vijftienduizend mensen die met de nieuwe systemen te maken krijgen. Op sommige delen van het Nederlandse treinspoor zijn eerdere versies van ERTMS al ingevoerd. Het betreft bijvoorbeeld de Betuweroute, de HSL, Hanzelijn (Lelystad-Zwolle) en het traject Amsterdam-Utrecht.
Computable.nl over ProRail
Daphne van der Linden (ProRail)
ProRail versnelt met digitale drieling uitrol ERMTS
Rabobank zet grote stap en bereikt de top
Falend hardware-onderdeel oorzaak storing ProRail
Backuplocatie biedt ProRail soelaas
Toegangspassen politici en ambtenaren gehackt
Conclusion Foreyet beheert reisinformatie Prorail
Prorail selecteert Intraffic, CGI, TCS en Ordina
Falen redundantie Prorail leidt tot Kamervragen