Bibliotheken kunnen met het geld hun maatschappelijke dienstverlening flink uitbreiden. Ze krijgen per bezoeker een bepaald bedrag om het informatiepunt in te richten. De verruimde steun voor deze dienstverlening van bibliotheken past in de Agenda Digitale Overheid (NL DIGIbeter). Daarin staat dat iedereen mee moet kunnen doen in de digitale samenleving. Bibliotheken geven aan dat de informatiepunten flink worden bezocht. De CoronaCheck-app zorgde voor een piek, maar er zijn ook veel terugkerende vragen, zoals over DigiD. Voor bibliotheken maakt het extra geld het bijvoorbeeld mogelijk om het informatiepunt de hele dag open te houden.
Er zijn inmiddels vierhonderd informatiepunten actief. Het initiatief startte in 2019 en in 2022 moeten er zo’n vijfhonderd informatiepunten zijn. Sinds de start zijn bij de informatiepunten 18.000 vragen gesteld. De informatiepunten zijn een initiatief van een groep, waarin de publieke dienstverleners Belastingdienst, CAK, CBR, CIZ, CJIB, DUO, SVB en UWV zijn verenigd. Zij werken samen met de Koninklijke Bibliotheek (KB). Deze overheidsorganisaties bieden laagdrempelige hulp om de kloof tussen de burgers en de overheid te verkleinen.
Computable.nl over Ministerie van BZK
SSC-ICT-directeur Erik Joustra overleden
Overheid verslaafd aan externe ict'ers
Logius maakt DigiD-app in vier stappen toegankelijker
Arbeidsinspectie tikt politie op de vingers om C2000
Overheidsinstanties krijgen toegang tot Oracle Cloud
AcICT kritisch op voortgang Toekomst BRP
Overheid start met 'eigen' Mastodon
Wat de val van kabinet Rutte-IV voor de ict betekent
Aart van der Vlist vertrekt als cio bij politie