‘Geen businessmodel zonder servicemodel’

Service dienstverlening overleg vrouw mannen

Diensten naar gebruik of per maand afrekenen. Is het een noodzakelijk kwaad of het businessmodel van de toekomst? Het is hoe dan ook een andere manier van zakendoen dan klanten gewend zijn. Toch blijken de financieel krachtigste ict-bedrijven dit model al geheel of gedeeltelijk te hebben omarmd. Kun je zonder servicemodel nog wel zakendoen anno 2014? Computable-experts reageerden op de stelling 'Geen businessmodel zonder servicemodel'.

Eenmalige grote investeringen, langdurige licentie- en onderhoudscontracten, het is een blok aan het been van veel organisaties die ict-leveranciers inschakelen. Een abonnement op diensten die in de cloud worden geleverd, in de vorm van een maandelijks te betalen bedrag of betalen naar gebruik, is voor veel afnemers een aanlokkelijke gedachte.

Bedrijven als Google en Salesforce.com zijn er groot mee geworden, maar ook leveranciers die voorheen verpakte software leverden, bieden inmiddels software, platforms, infrastructuur en complete desktops 'as a service' aan.

Pay as you grow

Er is duidelijke sprake van een verschuiving in de markt van productverkoop naar de verkopen van oplossingen en diensten,’ zegt security- and networking architect Maarten Ossevoort van Telindus. ‘Dat heeft voor beide partijen voordelen. Je kunt inkopen wat je nodig hebt, ofwel pay as you grow. Aan de kant van de leveranciers biedt het maandelijks terugkerende inkomsten die in hoge mate voorspelbaar zijn. Ik verwerp hier wel de stelling, aangezien een businessmodel  los staat van de keuze voor een servicemodel.’

Bij een pay-per-use­-model komt het succes van het gebruik bij de leverancier te liggen, zegt business development manager Michel Bayings van TNO. ‘Als het product niet meer goed genoeg is, wordt het minder gebruikt en gaan ook de inkomsten van de producent of leverancier achteruit. Er zit een trigger in om te blijven vernieuwen en verbeteren. Daar staat tegenover dat als het goed gaat de verdiensten hoger kunnen zijn, omdat het product voor de klant ook waardevol is.’ Ontwikkelaars moeten dan wel hun traditionele model aanpassen. De ontwikkeling van een product levert immers niet direct inkomsten op. ‘De kosten krijg je uitgesmeerd over een langere periode terug in plaats van in één keer. Dat brengt risico's met zich mee, waarvoor veel ict-bedrijven nog huiverig zijn.’

Niet zaligmakend

De meeste experts zijn het erover eens dat eenmalige verkopen zeker nog business kan opleveren. Het is dan wel meer dan ooit belangrijk je te onderscheiden. Volgens marketingconsultant Hans Reterink van Berenschot is een servicemodel essentieel om te overleven in de wereld van de nieuwe ict. ‘Er zijn best nog leveranciers die grotendeels drijven op eenmalige verkopen en dus moeten concurreren op bekendheid, assortiment en prijs. Maar zowel bij hardware, software, consultancy als gecombineerde services als SaaS is een servicemodel als basisdienst op de langere duur plezieriger voor zowel klant als leverancier. De klant krijgt flexibiliteit, lagere instapprijzen en zekerheid. De leverancier krijgt een stabiele inkomstenbron en vaste relaties met klanten.’

Managementconsultant Dave van Herpen van Sogeti erkent dat veel leveranciers overgaan op een abonnementsstructuur: ‘Maar dit kan alleen bij gestandaardiseerde producten en diensten. Alles wat meer complexiteit met zich meebrengt, waarvan de uitkomst of de handelswijze niet vooraf te definiëren is, zal erg moeilijk in een dergelijk afrekenmodel gegoten kunnen worden. En laat nu net die complexe, innovatieve, niet-gestandaardiseerde verzoeken een overgroot deel van de gemiddelde dienstverlening beslaan.’

Het servicemodel is zelfs een zwaar overschatte manier van zakendoen, zegt adviseur en docent informatiekunde Steven van 't Veld. ‘Het probleem is dat de informatievoorziening iets van de klanten van de it-leveranciers is. Het is maar de vraag of de klanten veel verantwoordelijkheid aan hun leverancier willen of zelfs kunnen overdragen. Denk aan de verantwoording voor cruciale informatie, rond privacy, rond zaken als de Patriot Act en NSA enzovoort. Vanuit de praktijk zullen klanten om andere diensten en producten blijven vragen dan in een servicemodel kunnen worden gevat.’

Bijdrage aan succes

Kies je als ict-dienstverlener voor een servicemodel, dan moet je in ieder geval met een paar zaken rekening houden. Reterink van Berenschot: ‘Zowel voor leveranciers als klanten is een goede definitie van scope en serviceniveaus, van groot belang. Dat geldt ook voor meting en het management ervan.’
Maandelijkse inkomsten uit abonnementen zijn volgens manager pricing office Frank Vogelezang van Ordina slechts een tussenvorm. ‘De klant wil toe naar een businessmodel waarbij de ict wordt afgerekend op de bijdrage aan het succes van de business. Een gegevensbroker wil toe naar een businessmodel waarbij de ict wordt afgerekend op het aantal gegevensafnemers. De exameninstelling wil toe naar een businessmodel waarbij de ict wordt afgerekend op het aantal examens enzovoort. Zo wordt de ict echt onderdeel van de business en hebben zowel de leverancier als de business er baat bij dat de ict optimaal presteert.’

Computable 100-lijst

Dit artikel verschijnt in de Computable 100-gids 2013. Bekijk hier de volledige lijst. Deze tabel is naar eigen inzicht te sorteren op totaalscore, financiële kracht of het imago als zakenpartnerinnovator of werkgever (klik voor de toelichting). Of kies uit de inhoudsopgave van de gids. Lees hier de achtergronden van het imago-onderzoek.

Dit artikel delen:

Computable 100
ICT Niet-ICT Financieel
1 Microsoft Bol.com Afas Software
2 Apple Philips Mollie
3 Google ABN Amro WeTransfer
4 ASML TU Delft Netrom
5 Amazon Web Services ING Adyen
6 Cisco Ahold Delhaize Odin Groep
7 IBM Belastingdienst Solera
8 Accenture TU/e Infor
9 Capgemini Shell Frontmen
10 Adyen Rabobank Incentro
Meer Meer Meer
Caesar Groep

De mens en de digitale wereld

De menselijke maat, sinds de oprichting hét DNA van de Caesar Groep, krijgt een boost binnen de strategische heroriëntatie. De combinatie van mens en technologie vormt de motor van de digitale transformatie. “We investeren juist verder in deze succesfactor. Onze inspiratiebron is FC Barcelona.”

Lees meer


DICTU

Kies voor de ICT-werkgever met impact

Bij DICTU werk je altijd met de nieuwste ICT-technieken en -tooling. DICTU levert digitale diensten aan de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) en andere overheidsorganisaties. “Hier vervul je een technische en maatschappelijke rol in een digitaliserende samenleving.”

Lees meer


Gemeente Rotterdam

IT'ers maken in Rotterdam echt verschil

De IT’ers bij de gemeente Rotterdam bouwen zelf applicaties, en snel ook. Dat is iets wat tijdens de coronacrisis goed van pas blijkt te komen. Dankzij de investeringen in digitale innovaties en slim gebruik van data kan de gemeente inspelen op nieuwe vraag.

Lees meer


Jeroen Bosch ZIekenhuis

IT-focus ondersteunt hoger gezondheidswelzijn

De zorgsector blijft achter bij de huidige digitale revolutie. Maar het Jeroen Bosch Ziekenhuis vormt hierop een uitzondering, getuige de hoge notering in de Computable 100. “Het concept Positieve Gezondheid speelt een belangrijke rol. Daarbij bewijzen IT-innovaties zich keer op keer: zorg verbetert door in de nabijheid van de patiënt te leveren”, zegt Piet-Hein Buiting, voorzitter Raad van Bestuur.

Lees meer


Bol.com

Leiderschap binnen Bol.com

Linda Bovaird als Director IT Architecture en Wieneke Keller als IT transformation lead geven met plezier leiding binnen de dynamische cultuur van bol.com. Hoe doen ze dat? “Professionals met een dosis optimisme hulp bieden, zodat zij zich kunnen focussen op hun eigen werkzaamheden.”

Lees meer


CBS

'We werken met vernieuwde technologie'

Wat brengt een zelfstandig IT’er ertoe om bij het CBS te gaan werken? Kort gezegd was projectmanager Dennis Sadi toe aan een volgende stap. Hij is zeer te spreken over de manier waarop het CBS de agile transitie ondersteunt en over het werken aan vernieuwende technologie.

Lees meer


Centralpoint

Get it done

Bij de meeste IT-oplossingen zijn meerdere partijen betrokken. Dit maakt IT al snel complex. Het kan beter, bewijst Centralpoint al sinds 2001. Deze singlepoint- of-care-organisatie regelt echt alles en ondersteunt, als value added IT-partner, ambities.

Lees meer


ilionx

'Lokale aanwezigheid is onze kracht'

Door overnames en autonome groei verdrievoudigde ilionx de afgelopen twee jaar. Het portfolio is uitgebreid en extra branchenspecifieke kennis werd in huis gehaald. CEO Jan Veltman deelt zijn strategie en ambities. Over lokale kracht, focus op verticals en een eigen coronadashboard.

Lees meer


Interxion

Bedrijven bundelen krachten in datacenter

Voor de economische infrastructuur worden datacenters van steeds vitaler belang, zeker in deze coronacrisis. Daarbij geldt meer dan ooit dat ‘location matters’, bepleit Enrico de Boer, director sales en marketing van Interxion. “Datacenters groeien uit tot connected community’s.”

Lees meer


Ministerie van Economische Zaken en Klimaat en Ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit

Continu op zoek naar verbinding

De CIO’s van de ministeries van Economische Zaken en Klimaat (EZK) en Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit (LNV) worden ondersteund door één CIOoffice: een unieke situatie. Beide CIO’s en twee medewerkers van het CIO-office EZK en LNV vertellen over hun organisatie en thuiswerken.

Lees meer


OGD ict-diensten

Outsourcing met betrokkenheid

OGD, een Nederlandse ICT-dienstenleverancier, verzorgt applicatie transformatie services, professional services, software & business intelligence en outsourcing. “We staan hoog op de lijst van outsourcing. Onze betrokkenheid en strategische aanpak van outsourcing onderscheidt ons.” 

Lees meer


ProRail

Ongekend innovatief

De drukte op het spoor neemt flink toe. Aan ProRail de taak om deze groei in goede banen te leiden. ICT zal daarin een centrale rol vervullen. “We zoeken ICT’ers die ons helpen met een radicale vernieuwing van onze werkwijze.” 

Lees meer


Schuberg Philis

Bottomline: Resultaat met IT

Voor Schuberg Philis draait het al lang niet meer om IT-projecten en digitale technologie alleen. Door de kritische bedrijfsprocessen van klanten centraal te stellen kan het veel meer waarde bieden. “Als de wereld verbeteren het doel is, dan is IT ons belangrijkste hulpmiddel.”

Lees meer


SoftwareONE
Sponsored content 

Pijpunten wegnemen met technologie

Begin 2019 heeft SoftwareONE zijn concurrent COMPAREX overgenomen en dit jaar heeft dit ook in Nederland zijn beslag gekregen. Algemeen directeur Michel van Teijlingen legt uit wat de nieuwe organisatie voor haar klanten kan doen, zeker ook tijdens de covidpandemie.

Lees meer


Stichting BKR
Sponsored content 

Vernieuwend & maatschappelijk relevant

Alle ICT’ers werken bij Stichting BKR mee aan het bevorderen van het financiële welzijn van alle Nederlanders. De lijnen zijn kort en ICT denkt mee over de strategische positionering. De overstap naar de cloud maakt het werk extra uitdagend en aantrekkelijk.

Lees meer


VANAD Group
Sponsored content 

Investeren vanuit betrokkenheid

Nieuwe technologie drijft de economie. Het zijn niet de politici of de wetenschappers, maar de ondernemers die hierin het verschil maken. Daarom investeert VANAD Group in een aantal winstgevende en internationaal opererende capaciteits- en technologiebedrijven.

Lees meer


VodafoneZiggo
Sponsored content 

Enjoy the challenge

Digitale producten en diensten hebben nog vaak de tussenkomst van mensen nodig. De digitale transformatie bij VodafoneZiggo is dit aan het veranderen. Omdat slim gebruik van data problemen voorkomt en zorgt voor een nog betere klantervaring. En de organisatie verandert mee.

Lees meer


Aareon
Sponsored content 

Tevreden klanten

“Customer first. Dat zit diep in ons DNA. We zijn continu in gesprek met onze klanten. Zij bepalen in belangrijke mate hoe we onze producten en diensten doorontwikkelen." Aan het woord is Hero de Klaver, Commercieel Directeur van Aareon NL, Europa’s grootste leverancier van software, outsourcing en consultancy voor vastgoedbedrijven (commercieel en sociaal). 

Lees meer


DSW
Sponsored content 

ICT als middel voor betere klantervaring

“In onderzoek naar het klantvriendelijkste bedrijf van Nederland eindigde DSW vorig jaar in de top tien, als eerste financiële dienstverlener. Geen enkele bank of verzekeraar is ooit zo hoog geëindigd”, vertelt adjunct-directeur Jako Papac. De hoge positie past bij het duidelijke profiel van de zorgverzekeraar, vervolgt hij.

Lees meer


Gemeente Utrecht
Sponsored content 

De kansen die digitalisering biedt optimaal benutten

De gemeente Utrecht heeft een visie op de digitale stad ontwikkeld, om nieuwe technologieën op een transparante, betrouwbare en ethische manier in te zetten voor verschillende maatschappelijke opgaven voor de stad. “Gezond stedelijk leven voor iedereen, dat is waar Utrecht voor staat”, vertelt CIO Mariëlle van der Zanden.

Lees meer


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2013-11-08T08:00:00.000Z Martijn Vet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.