Managed hosting door True

‘Geen businessmodel zonder servicemodel’

Service dienstverlening overleg vrouw mannen

Diensten naar gebruik of per maand afrekenen. Is het een noodzakelijk kwaad of het businessmodel van de toekomst? Het is hoe dan ook een andere manier van zakendoen dan klanten gewend zijn. Toch blijken de financieel krachtigste ict-bedrijven dit model al geheel of gedeeltelijk te hebben omarmd. Kun je zonder servicemodel nog wel zakendoen anno 2014? Computable-experts reageerden op de stelling 'Geen businessmodel zonder servicemodel'.

Eenmalige grote investeringen, langdurige licentie- en onderhoudscontracten, het is een blok aan het been van veel organisaties die ict-leveranciers inschakelen. Een abonnement op diensten die in de cloud worden geleverd, in de vorm van een maandelijks te betalen bedrag of betalen naar gebruik, is voor veel afnemers een aanlokkelijke gedachte.

Bedrijven als Google en Salesforce.com zijn er groot mee geworden, maar ook leveranciers die voorheen verpakte software leverden, bieden inmiddels software, platforms, infrastructuur en complete desktops 'as a service' aan.

Pay as you grow

Er is duidelijke sprake van een verschuiving in de markt van productverkoop naar de verkopen van oplossingen en diensten,’ zegt security- and networking architect Maarten Ossevoort van Telindus. ‘Dat heeft voor beide partijen voordelen. Je kunt inkopen wat je nodig hebt, ofwel pay as you grow. Aan de kant van de leveranciers biedt het maandelijks terugkerende inkomsten die in hoge mate voorspelbaar zijn. Ik verwerp hier wel de stelling, aangezien een businessmodel  los staat van de keuze voor een servicemodel.’

Bij een pay-per-use­-model komt het succes van het gebruik bij de leverancier te liggen, zegt business development manager Michel Bayings van TNO. ‘Als het product niet meer goed genoeg is, wordt het minder gebruikt en gaan ook de inkomsten van de producent of leverancier achteruit. Er zit een trigger in om te blijven vernieuwen en verbeteren. Daar staat tegenover dat als het goed gaat de verdiensten hoger kunnen zijn, omdat het product voor de klant ook waardevol is.’ Ontwikkelaars moeten dan wel hun traditionele model aanpassen. De ontwikkeling van een product levert immers niet direct inkomsten op. ‘De kosten krijg je uitgesmeerd over een langere periode terug in plaats van in één keer. Dat brengt risico's met zich mee, waarvoor veel ict-bedrijven nog huiverig zijn.’

Niet zaligmakend

De meeste experts zijn het erover eens dat eenmalige verkopen zeker nog business kan opleveren. Het is dan wel meer dan ooit belangrijk je te onderscheiden. Volgens marketingconsultant Hans Reterink van Berenschot is een servicemodel essentieel om te overleven in de wereld van de nieuwe ict. ‘Er zijn best nog leveranciers die grotendeels drijven op eenmalige verkopen en dus moeten concurreren op bekendheid, assortiment en prijs. Maar zowel bij hardware, software, consultancy als gecombineerde services als SaaS is een servicemodel als basisdienst op de langere duur plezieriger voor zowel klant als leverancier. De klant krijgt flexibiliteit, lagere instapprijzen en zekerheid. De leverancier krijgt een stabiele inkomstenbron en vaste relaties met klanten.’

Managementconsultant Dave van Herpen van Sogeti erkent dat veel leveranciers overgaan op een abonnementsstructuur: ‘Maar dit kan alleen bij gestandaardiseerde producten en diensten. Alles wat meer complexiteit met zich meebrengt, waarvan de uitkomst of de handelswijze niet vooraf te definiëren is, zal erg moeilijk in een dergelijk afrekenmodel gegoten kunnen worden. En laat nu net die complexe, innovatieve, niet-gestandaardiseerde verzoeken een overgroot deel van de gemiddelde dienstverlening beslaan.’

Het servicemodel is zelfs een zwaar overschatte manier van zakendoen, zegt adviseur en docent informatiekunde Steven van 't Veld. ‘Het probleem is dat de informatievoorziening iets van de klanten van de it-leveranciers is. Het is maar de vraag of de klanten veel verantwoordelijkheid aan hun leverancier willen of zelfs kunnen overdragen. Denk aan de verantwoording voor cruciale informatie, rond privacy, rond zaken als de Patriot Act en NSA enzovoort. Vanuit de praktijk zullen klanten om andere diensten en producten blijven vragen dan in een servicemodel kunnen worden gevat.’

Bijdrage aan succes

Kies je als ict-dienstverlener voor een servicemodel, dan moet je in ieder geval met een paar zaken rekening houden. Reterink van Berenschot: ‘Zowel voor leveranciers als klanten is een goede definitie van scope en serviceniveaus, van groot belang. Dat geldt ook voor meting en het management ervan.’
Maandelijkse inkomsten uit abonnementen zijn volgens manager pricing office Frank Vogelezang van Ordina slechts een tussenvorm. ‘De klant wil toe naar een businessmodel waarbij de ict wordt afgerekend op de bijdrage aan het succes van de business. Een gegevensbroker wil toe naar een businessmodel waarbij de ict wordt afgerekend op het aantal gegevensafnemers. De exameninstelling wil toe naar een businessmodel waarbij de ict wordt afgerekend op het aantal examens enzovoort. Zo wordt de ict echt onderdeel van de business en hebben zowel de leverancier als de business er baat bij dat de ict optimaal presteert.’

Computable 100-lijst

Dit artikel verschijnt in de Computable 100-gids 2013. Bekijk hier de volledige lijst. Deze tabel is naar eigen inzicht te sorteren op totaalscore, financiële kracht of het imago als zakenpartnerinnovator of werkgever (klik voor de toelichting). Of kies uit de inhoudsopgave van de gids. Lees hier de achtergronden van het imago-onderzoek.

Dit artikel delen:

Computable 100
ICT Niet-ICT Financieel
1 Microsoft Bol.com ASML
2 Google ING Afas Software
3 Apple Philips Aareon
4 ASML ABN Amro CA
5 Amazon Belastingdienst NXP Semiconductors
6 IBM TU Delft Ultimo Software
7 Cisco Rabobank Amsterdam Internet Exchange
8 Capgemini KLM VodafoneZiggo Group
9 Accenture Ahold Delhaize Raet
10 HPE Schiphol Prodrive
Meer Meer Meer
De Nederlandse Bank

Alles wat een IT’er begeert

Een goed salaris. Veel aandacht voor persoonlijke ontwikkeling. Een interne academie. Een groot opleidingsbudget. Jobrotation. ‘Cutting edge’-technologieën. Een internationale setting. Kortom, alles wat een ambitieuze IT’er begeert. De Nederlandsche Bank heeft het gewoon in huis. Ismael Ahmidout, sectiehoofd security operations, en Iris Balemans, business data modeler, geven ons een kijkje in de keuken.


Hot ITem

Schaarste arbeidsmarkt een hot item

De schaarste op de arbeidsmarkt voor het datawerkveld is enorm en begint steeds merkbaarder te worden. Organisaties hebben torenhoge ambities op datagebied die ze niet kunnen waarmaken. Dat remt hen in hun ontwikkeling en maatschappelijke bijdrage. Om de markt te helpen opent de Hot ITem Academy haar deuren nu ook voor derden. Commercieel directeur Rob Honing legt uit.


DICTU (Dienst ICT Uitvoering)

Onder de motorkap van de digitale overheid

“De Rijksoverheid werkt steeds digitaler,” vertelt algemeen directeur Gerdine Keijzer- Baldé, “intern, maar ook richting burgers en bedrijven. Onder de motorkap zorgt DICTU ervoor dat de aangesloten ministeries en overheidsdiensten hun werk op een goede manier digitaal kunnen uitvoeren.”


Koninklijke BAM

Digitalisering full power bij Nederlands grootste bouwer

Dat digitalisering in de dienstensector de efficiency verhoogt, is bekend. Maar menigeen is amper op de hoogte van de verwachte variatie aan uitdagingen in de wereld van bouw en infrastructuur. Digitalisering leidt tot tastbare producten én innovatieve dienstverlening en objecten. “BAM loopt voorop, experimenteert volop en brengt het onmogelijke in praktijk.”


Huawei Technologies

"Hogere intelligentie

Huawei is een toonaangevende wereldwijde leverancier van infrastructuur voor informatieen communicatietechnologie (ICT) en slimme apparaten. De innovatie van Huawei focust op de behoeften van de consument. “Wij creëren waarde voor onze klanten.”


Centralpoint

Goed werkgeverschap helpt klanten verder

De tripartiet integratie heeft een succesvol Centralpoint opgeleverd. Scholten Awater, Centralpoint.nl en Infotheek vormen samen de grootste IT-reseller van de Benelux. Centralpoint, met IT in het DNA, kiest voor een cultuur waarin professionals excelleren.


Gemeente Rotterdam

De stad als leerschool

De directie Innovatie, Informatievoorziening, Facilitair en Onderzoek (IIFO) van de gemeente Rotterdam heeft tot doel om samen met andere diensten proactief primaire processen te
ondersteunen. Om dat te realiseren zijn ze in Rotterdam op zoek naar frisse en betrokken IT’ers.


OGD ict-diensten

Outsourcing op menselijke maat

In dertig jaar groeide OGD van studentenwerkgever uit tot professionele ICT-leverancier. De vrije, open bedrijfscultuur met passie voor innovatie, de persoonlijke aandacht voor klanten en het bedenken van oplossingen vanuit de eindgebruiker zijn gebleven. Lees meer over werken bij OGD.


Amsterdam UMC

Werk met betekenis

Voor iedere ICT-professional is de gezondheidszorg écht een sector om in de gaten te houden. De ontwikkelingen gaan razendsnel, zijn inhoudelijk interessant en worden snel in de praktijk ingebed.  De komende jaren staan we aan de lat om 2300 applicaties, 21.000 werkplekken, drie externe en vijf interne datacenters samen te voegen tot één geïntegreerde ICT-infrastructuur. Een mooie uitdaging voor onze ICT-professionals!”  Ontdek meer over werken bij het AMC.


Belastingdienst

‘Het gáát echt ergens over’

De belangrijke maatschappelijke functie van de Belastingdienst maakt de organisatie volgens Willy Rovers voor IT’ers interessant: “Het gáát echt ergens over. We zijn de grootste gegevensverwerker van Nederland, verzorgen 6 miljoen toeslagen per maand, verwerken 10 miljoen aangiften van burgers en 1 miljoen aangiften van bedrijven. En dat nog los van het feit dat 70% van de Europese goederenstroom via de Nederlandse Douane verloopt. Al met al halen we 1 miljard euro per werkdag op. IT’ers die bij ons werken, zien dat ze echt nodig zijn. Een effectieve Belastingdienst staat of valt met een betrouwbare ICT-omgeving.”


Schuberg Philis

Softwareontwikkeling op hoger plan brengen

Schuberg Philis valt op dat veel bedrijven moeite hebben om voldoende snel nieuwe features en producten in de markt te zetten. Nu steeds meer bedrijven IT-bedrijven worden, hebben ze expertise en ervaring nodig bij hun ‘software engineering’-proces.  Door ontwikkelingen in de cloud en op softwaregebied raken infrastructuur en software onderhand steeds meer met elkaar verweven. Zodoende is ook Schuberg Philis geëvolueerd tot missiekritische softwareontwikkelaar.


Aareon

Specialist in vastgoedmarkt

Als onderdeel van de beursgenoteerde Aareal Bank staat bij Aareon NL een financieel gezonde bedrijfsvoering voorop. Aareon is al bijna 50 jaar actief in een niche markt: de vastgoedsector. “Vanuit 6 businessunits bieden we IT-oplossingen en -diensten aan voor sociale en commerciële vastgoedbedrijven”, zegt commercieel directeur Hero de Klaver.


Jeroen Bosch Ziekenhuis

Patiënt heeft de regie

Voor ons staat wat voor mensen belangrijk is in hun dagelijks leven centraal. We richten ons daarbij op gezondheid in plaats van ziekte en werken intensief samen met onze (zorg)partners in het netwerk”, zeggen Piet Egelmeer en Guido Zonneveld, managers MICT, JBZ. “Mensen krijgen, waar zij dit willen en kunnen, regie in eigen gezondheid.


Stuur dit artikel door

Uw naam ontbreekt
Uw e-mailadres ontbreekt
De naam van de ontvanger ontbreekt
Het e-mailadres van de ontvanger ontbreekt

×
×
article 2013-11-08T08:00:00.000Z Martijn Vet
Wilt u dagelijks op de hoogte worden gehouden van het laatste ict-nieuws, achtergronden en opinie?
Abonneer uzelf op onze gratis nieuwsbrief.